پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دکتر موسوی: تمام زائران ثبت‌نامي امسال به حج اعزام مي‌شوند

دکتر موسوی: تمام زائران ثبت‌نامي امسال به حج اعزام مي‌شوند

 دکتر موسوی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما:همه کسانی که امسال برای تشرف به حج در کاروان ها ثبت نام کرده و ما به التفاوت را هم پرداخت کرده اند بدون استثنا به حج اعزام خواهند شد

به گزارش حج نیوز، دکتر سید احمد موسوی رئیس سازمان حج و زیارت در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سیما علت توسعه فضای مسجد الحرام را درخواست کشورهای اسلامی برای افزایش تعداد زائران ذکر کرد و گفت: توسعه از رمی جمرات شروع شده که قرار است ظرفیت آن به 5 میلیون زائر در روز برسد.

وی افزود: توسعه سعی صفی و مروه هم انجام شد تا در ساعت 105 هزار نفر بتوانند سعی را به جای بیاورند ولی مشکل اینجا بود که این جمعیت وقتی وارد مسجد الحرام می شدند با ازدحام مواجه می شدند چرا که ظرفیت این مکان مقدس، پیش از توسعه برابر با 48 هزار نفر در ساعت بوده که با تخریب های انجام شده در حال حاضر به 22 هزار نفر رسیده که قرار است بعد از توسعه به 105 هزارنفر برسد.
دکتر موسوی تصریح کرد: تصور مسئولان عربستان سعودی این بود که چند فاز از این طرح توسعه تا موسم حج بهره برداری می شود ولی مقامات سعودی با ارسال نامه ای به کشورهای اسلامی و پس از کاستن 50 درصدی از زائران خود، از این کشورها خواستند تا 20 درصد از تعداد زائران خودشان را کم کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: تدابیر و ثبت نام ما هم به صورتی بود که ریزش نداشته باشیم.
وی تصریح کرد: با توجه به تجمع زائران در طبقه اول مسجد الحرام افزود: از افراد بیمار، ناتوان یا دارای ویلچر درخواست داریم تا با حفظ سهمیه خود، حج را به سال آینده موکول کنند.
موسوی با اشاره به تغییر سهمیه ها گفت:‌ ما امسال سه بار عملیات حج را تکرار کردیم، اول بر مبنای 75 هزار نفر بود که فعالیت هایی مانند اجاره هتل ها، چینش کاروانها و ‌تعیین مدیران که این تعداد پس از توافق با مقامات عربستان سعودی به 80 هزار نفر رسید ولی بعدا با مشخص شدن عدم تکمیل طرح توسعه مسجد الحرام و کاهش 20 درصدی زائران، سومین بار همه این فرآیند تکرار شد که این کار در حال انجام است.
وی به موضوع حج عمره اشاره کرد و تصریح کرد: در زمانی که من تصدی این سمت را به عهده گرفتم ابتدا گفتند شش میلیون و بعد گفتند هشت میلیون نفر در صف عمره هستند در حالی که سهمیه هایی برای ارگانها و سازمانها هم وجود داشت که شاید بیش از 11 درصد را شامل می شد.
موسوی بخشی از سهمیه را مثل خانواده شهدا، دانشجویان و دانش آموزان و طلاب مصوبه شورای عالی حج و برخی را خارج از آن ذکر کرد و گفت: تعداد خارج از مصوبه زیاد بود که امسال به صفر رسیده است.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره هزینه حج امسال گفت: دو عامل خرید خدمات و قیمت ارز تعیین کننده هزینه حج است که ما بخش خرید خدمات را به قیمت سال گذشته تثبیت کردیم ولی ارز از 1250 به 2600 تومان رسیده است.
وی افزود: با تلاشهای صورت گرفته برای کاهش هزینه ها با رایزنی های انجام گرفته با عربستان، 80 دلار از بلیت هواپیمایی آنها و 200 هزار تومان هم از قیمت بلیت پروازهای داخلی کم کردیم در کنار آن بودجه لباس برای کارکنان ستادی و بودجه استانها کاهش یافت، خرید خدمات هم تا حد امکان به شکل انقباضی عمل شد.
موسوی تصریح کرد: کاهش عوامل هم نزدیک به 160 میلیارد تومان کاهش هزینه را داشت که به این شکل قیمت سال قبل تثبیت شد.
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه مدیر کاروان خوب را موجب راحتی بیشتر زائران دانست و گفت: ما بررسی دوباره ای درباره شرایط مدیران داشتیم و امسال هیئت هایی را به استانها برای امتحان گرفتن و مصاحبه با مدیران کاروانها فرستادیم.
وی افزود:‌ به این شکل تعدادی از مدیران حذف شدند.
آقای موسوی با اشاره به وجود دو مشکل در سال گذشته در موضوع زیارت عتبات عراق گفت: اول این که طلب شرکت های عراقی از ما به بیش از 96 میلیون دلار رسیده بود که موجب بداخلاقی و کاهش خدمات شده بود ولی هم اکنون طلب آنها به صفر و به روز رسیده است.
وی افزود: مورد دوم انحصار اعزام به عتبات عراق در یک شرکت بود که خارج کردن این انحصار موجب کاهش هزینه ها همزمان با افزایش تدریجی کیفیت شد.
موسوی تصریح کرد: شرکت شمسا 210 هزار تومان از هزینه ها کم کرد و ما سال گذشته بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر زائر عتبات داشتیم.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت:‌دنبال تغییر ساختار هستیم تا زیارت عتبات هم با توجه بیشتری دنبال شود.
وی در پایان تاکید کرد: همه کسانی که امسال برای تشرف به حج در کاروان ها ثبت نام کرده و ما به التفاوت را هم پرداخت کرده اند بدون استثنا به حج اعزام خواهد شد و اینها شامل 20 درصد کاهش نمی شوند.
روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.