پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دیپلماسی کارآمد از نوع حج و زیارت

  • 12 شهریور 1391
  • 10:40
  • 0 دیدگاه
  • 2306 بازدید
  • Article Rating
دیپلماسی کارآمد از نوع حج و زیارت

 

ریاست سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران از یک شنبه، 5 شهریورماه به همراه چند تن از معاونانش وارد عراق شد و طی فعالیتی 6 روزه، جمعه، 10 شهریورماه بغداد را به مقصد تهران ترک کرد.

بنا بر این گزارش، هیئت ایرانی در این سفر جلسات فشرده ای را در سطوح مختلف با شخصیت های عراقی برگزار کرد که از نخست وزیر تا مسئولان سطح استان دامنه این شخصیت ها را تشکیل می داد که در هر دیدار و گفتگو به فراخور مسئولیت شخصیت ها، موضوعات مورد نظر در باب زیارت عتبات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به هر روی اهمیت و موفقیت یک دیپلماسی، آن هم از نوع حج و زیارت، زمانی آشکار می شود که خروجی کار آن هیئت مورد توجه قرار گیرد که در این گزارش، بنابراین است تا چند مصوبه مهم و کار ساز در موضوعات مختلف که در این سفر به انجام رسید، بررسی شود.

این گزارش حاکی است، یکی از دستاوردهای سفر حجت الاسلام سید احمد موسوی به عراق، تصویب به کارگیری نیروهای نظامی زن در مرزهای ورودی به عراق است؛ زیرا پیش از این تمامی نیروهای مرزهای عراق را مردان تشکیل می دادند که به نوعی ـ خصوصا در سفرهای زمینی ـ مشکلاتی را برای بانوان زائر به وجود می آورد و در برخی اوقات موجب تنش بین نیروها و زائران نیز می شد.

امید است با اجرای این طرح توسط دولت عراق به صورت منظم و منطقی حریم بانوان زائر عتبات عالیات حفظ شود؛ زیرا سفر زیارتی جهت تعالی روح انسانی و به کمال رسیدن است و اگر بنا باشد در مسیر این سفر خدای ناکرده معصیتی خواسته یا ناخواسته صورت پذیرد...

دیگر مصوبه جلسات هیئت ایرانی در عراق، ایجاد دفاتر سازمان حج و زیارت در مرزهای ایران است، از جمله فوائد این طرح، افزون بر ایجاد نوعی اطمینان خاطر در کاروان ها، تسریع در امور زائران و مدیران کاروان ها است که اگر در مرز با مشکلی مواجه شدند، بتوانند با مراجعه به این دفاتر موضوع را با سرعت پیگیری و رفع کنند.

لغو صدور روادید بین دو کشور ایران و عراق نیز یکی از دستاوردهای مهم این دیدارها بود که در جلسه با نوری مالکی مطرح و وی نیز دستور پیگیری و اجرایی شدن این مسئله را داد، اهمیت این کار از چند جهت مورد توجه است، اول تسریع در اعزام ها و برنامه ریزی دقیق تر؛ زیرا برای صدور روادید، باید در مقطعی از زمان مدارک به سفارت عراق تحویل شود و بعد روادید صادر گردد، در این بین برخی اوقات به دلیل حجم بالای کار در سفارت یا حجم بالای درخواست صدور روادید برخی از افراد با تأخیر در صدور روادید مواجهه شده و برنامه کاری یا زیارتی ایشان با تداخل مواجهه می شود.

دیگر ثمره این کار، تسهیل سفرهای شخصی به کشور عراق است، به هر روی خیلی از افراد با مسائل صدور روادید آشنا نبوده و آن را کاری بزرگ برای خود فرض می کنند، به همین جهت چندان رغبت به سفر نمی یابند، اما همین که بدانند با یک مهر ساده در مرز می تواند وارد عراق شده و از آن خارج شوند، نوعی راحتی خیال یافته و اهتمام بیشتری جهت زیارت و سفر به عراق پیدا می کنند، البته باید شرایط امنیتی در عراق را نیز در سفرهای شخصی مورد توجه داشت.

این گزارش حاکی است، یکی از معضلات زائران، خصوصا در سفرهای زمینی، مصادره سیم کارتهای عراقی ایشان بود، که خیلی اوقات باعث ناراحتی زائران و گاهی برخورد و تشنج بین نیروهای نظامی و افراد می شد، در سفر هیئت ایرانی به عراق این موضوع مطرح و به تصویب رسید که زائران بتوانند سیم کارتهای خود را حفظ کنند.

راه اندازی راه آهن ایران و عراق نیز یکی از دستاورهای مهم این سفر بود، ارتباط ریلی بین ایران و عراق به علت تخریب 17 کیلومتر خط راه آهن در شلمچه سال هاست که قطع شده است، در صورتی که اگر این سامانه حمل و نقل راه اندازی شود، هم ظرفیت اعزام ها بالا می رود و هم هزینه سفر به نوعی پائین تر خواهد آمد.

همچنین هیئت ایرانی در این سفر موضوعات دیگری را نیز پیگیری کرد و به نتیجه رسانده است.

مجید عبداللهی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.