پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

لزوم تکیه برهمبستگی ملی در حوادث طبیعی

لزوم تکیه برهمبستگی ملی در حوادث طبیعی
نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت با تاکید براینکه درحوادث طبیعی مانند سیل باید بازیهای سیاسی را کنار گذاشت، اظهار داشت: دراینگونه حوادث متهم کردن و انتقام گرفتن از یکدیگر خطاست و باید ازاین حوادث برای تقویت همبستگی ملی استفاده کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، درجلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت وبعثه مقام معظم رهبری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، دو ماه بزرگ رجب و شعبان را مقدمه ورود به ماه مبارک رمضان دانست و از استغفار و طلب مغفرت بعنوان بهترین کارها در این سه ماه نام برد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از مناجات شعبانیه بعنوان یکی از زیباترین مناجاتها با مضامین بسیارمهم یاد کرد و گفت: شعبان ماه انتظار و ماه ولادت امام زمان (عج) است و همه باید امیدوار به آینده از برکات سه ماه بزرگ رجب ، شعبان و رمضان استفاده کنیم.
وی در ادامه سخنان خود تعطیلات عید نوروز را فرصتی برای نظافت، صله رحم، پناه بردن به طبیعت، رفع خستگی و ایجاد نشاط درجامعه دانست و درعین حال گفت: در کشورمهمی مانند جمهوری اسلامی ایران تعطیلات باید مدیریت شود تا در حوزه های مختلف ضرر و زیانی بوجود نیاید.
وی با تاکید براینکه مسئولان باید تعطیلات سالیانه را کارشناسی و مدیریت کنند تا از وارد آمدن خسارت های اقتصادی و فرهنگی به کشور جلوگیری شود، افزود: لازم نیست در هرمناسبتی کشورتعطیل شود، برخی تعطیلات مانند تاسوعا و عاشورا شاخص است و مردم در این ایام ایثار، فداکاری و عزاداری بی نظیری از خود نشان می دهند اما در بعضی روزها، مردم هیچ کاری انجام نمی دهد و فقط تعطیل است.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکردر بخش دیگری از سخنان خود به خسارت های سیل در استان های گلستان، لرستان، خوزستان، کرمانشاه و فارس اشاره و تصریح کرد: به این حوادث نباید فقط بعنوان یک بلا نگاه کرد و نعمت را نقمت دانست و ناشکری و کفران نعمت نمود.

وی با اشاره به اینکه احتمال بروزخشکسالی از چند ماه قبل نگرانی هایی در کشور ایجاد کرده بود، اظهارداشت: افزایش بین 50 تا 170 درصدی میانگین بارندگی درمناطق مختلف کشوریک نعمت بزرگ است و گزارش ها نشان می دهد در طول صد سال اخیرسابقه نداشته است که این میزان آب درپشت سد کرخه جمع شود.
وی با اشاره به آماری که برخی مسئولان درباره آثارمثبت بارندگی های اخیر ارائه می دهند، گفت: این بارندگی ها را که می تواند برکات فراوانی در کشاورزی و رونق تولید داشته باشد درمجموع باید نعمت دانست.
وی افزود: ریزگردهایی که ازسمت عراق می آمد به هموطنانمان درخوزستان آسیب می رساند اما اکنون 80 درصد هورها و تالاب ها پر از آب شده و می تواند جلوی ریزگردها را بگیرد.
نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه با جاری شدن آب در زاینده رود، در مناطق پایین دست این رود کشاورزی رونق گرفته است، گفت: به این نعمت های بزرگ باید توجه داشت واز آن به نحو مطلوب استفاده کرد.
وی درادامه سخنان خود از آسیب های سیل در شمال، جنوب و غرب کشور ابراز تاسف کرد و درعین حال گفت: بخشی از این حوادث را باید بعنوان امتحانات الهی تلقی کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکربا اشاره به آیه 155 سوره بقره " وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَبَشِّرِالصَّابِرِینَ " اظهارداشت: دراین آیه شریف تاکید شده است ما حتما و قطعا شما را در طول زندگی مى‌آزماییم اما گاهی این امتحان با ترس و نگرانی ، گرسنگی و ضررهای مالی و جانی همراه است.
وی با تاکید براینکه در این حوادث باید بازیهای سیاسی را کنار گذاشت، به حوادث سیل در کشورهای مختلف دنیا و خسارات آن اشاره کرد و گفت: در این حوادث متهم کردن و انتقام گرفتن از یکدیگر خطاست و باید ازاین حوادث برای تقویت هبستگی ملی استفاده کرد.
وی با تاکید براینکه باید به مردم فداکار ایران درود فرستاد، افزود: مردم مناطق سیل زده قبل از آن که کمک ها به این مناطق برسد به صحنه آمدند و بدنبال آن با فرمان مقام معظم رهبری و هدایت های رئیس جمهور و دولت محترم ، نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و بسیج مردمی و امکانات دستگاهها و نهادهای مختلف بسیج شد و همه به کمک سیل زدگان شتافتند و این عزت و افتخار را نمی توان درهیچ کجای دنیا مشاهده کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکرصحنه های زیبای همدلی و کمک به یکدیگر در این حوادث را نشاندهنده اتحاد و همبستگی مردم دانست و گفت: مردم نشان دادند که به اسلام پایبندند و به توصیه اسلام درمورد کمک به همنوع توجه دارند.
وی روایاتی را که درخصوص ابرازهمدردی و کمک به همنوع وجود دارد؛ یادآور شد و گفت: پیامبراکرم (ص) می فرمایند: بهترین مردم کسی است که نفعش به مردم برسد و کاری کند که برای مردم نافع باشد.
وی افزود: در حدیث دیگری از رسول خدا نقل شده است: کسی که وسیله ای آزار دهنده را از سر راه مسلمانها بردارد خداوند برای او حسنه می نویسد و اگر این حسنه از او پذیرفته شود باریتعالی او را وارد بهشت می کند.
نماینده ولی فقیه تاکید کرد: باید با حفظ همبستگی ملی، دست دردست یکدیگر وکمک دولت آسیب ها و خرابی ها را ترمیم و جبران کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه درادامه آیه اشاره شده آمده است " و بشر الصابرین " افزود: دراین امتحان همه درکنارمردم مصیبت زده هستند و هموطنان سیل زده نیزباید صبور باشند تا از این امتحان الهی سربلند و پیروزخارج شوند.
وی در پایان به روحیه بالای سیل زدگان اشاره کرد و آسیب شناسی در اینگونه حوادث را ضروری دانست و گفت: دولت باید با استفاده از کارشناسان داخلی و در صورت لزوم کارشناسان خارجی آسیب شناسی لازم را انجام دهد و برای آینده تدبیر و پیشگیری کند.



امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.