پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

علی اکبر(ع) الگوی واقعی یک جوان مسلمان

علی اکبر(ع) الگوی واقعی یک جوان مسلمان
خداوند در روز یازدهم شعبان فرزندی به حضرت امام حسین(ع) اعطا کرد که نام او را علی اکبر نهادند و شبیه ترین افراد به پیامبر اکرم (ص) بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ حضرت علی اکبر(ع) فرزند برومند حضرت امام حسین(ع) در یازدهم شعبان سال 33 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود.علی اکبر(ع) فرزندی رشید، دلیر، زیبا، با تقوا و شبیه ترین فرد به حضرت رسول خدا(ص) بود.شجاعت و دلاوری حضرت علی اکبر(ع) و رزم آوری و بصیرت دینی و سیاسی او، در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا تجلی کرد. سخنان و فداکاریهای وی نیز به خوبی مؤید این مطلب است.ایشان در مکتب انسان ساز پدر بزرگوارشان شیوه های صحیح دفاع از مکتب و اطاعت از امامت و حمایت از آرمان های مقدس را آموخت.حضرت علی اکبر(ع) در روز عاشورا نخستین نفر از بنی هاشم بود که پس از مبارزه جانانه جام شهادت را نوشید.در کشور ما روز میلاد ایشان با نام روز جوان نامگذاری شده است.
** گوشه ای از فضائل و مناقب حضرت علی اکبر(ع)

تربیت شایسته امام حسین (ع) سبب شد که علی اکبر(ع) به بهترین صفات کمال آراسته شود. عواملی همچون: اصالت خانوادگی، تربیت و وراثت، کسب علم و فضایل که از عناصر تشکیل دهنده شخصیت هر کس است، در وجود و زندگی ایشان فراهم بود. خلق و خوی حضرت علی اکبر(ع) و رفتار و حرکات و ادب و متانتش در حدّ اعلای برجستگی و درخشندگی بود. آن گونه که گفته و نوشته اند، رفتارش یادآور حرکات و رفتار پیامبر خدا (ص) بود و همین سبب می گشت تا در چهره او شخصیت پیامبر را مشاهده نمایند و با دیدن او یاد حضرت رسول (ص) را در ذهن ها زنده کنند.علی اکبر(ع) شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) و شاخه ای از آن شجره طیبه و ریشه پاک بود و وارث همه خوبی های خاندان عصمت و طهارت به شمار می رفت.ایشان در جوانی مجموعه ای از خوبی ها و فضیلت ها و نمونه ای روشن از فضایل عترت پاک پیامبر بود. حتی کسی چون معاویه هم که دشمن خاندان عصمت بود، به فضایل او اقرار داشت.رابطه سرشار از ادب و احترام علی اکبر (ع) به پدر و علاقه و محبت پدر به فرزند، در همه مراحل زندگی این دو الگوی فضیلت وجود داشت و نهایت و اوج آن، در صحنه عاشورا دیده می شود.تربیت ولایی و تأدیب شایسته، سبب شده بود علی اکبر(ع) همواره در خدمت و اطاعت پدر بزرگوارش باشد و در نهایت ادب، گوش به فرمان و آماده جان نثاری شود.**میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان جوان، محتاج اسوه و الگو است و بی شک اسوه و الگوی جوان، باید یک جوان باشد تا فضایل و کمالات این جوان دست یافتنی و ملموس شود و چه کسی بهتر و نیک تر از حضرت علی اکبر(ع) که«اشبه الناس خلقاً خُلقاً و منطقاً برسول الله» می باشد.
امام حسین علیه السلام حضرت علی اکبر(ع) را عصارة بنی هاشم و شبیه ترین مردم به پیامبر صلی الله علیه وآله دانسته، فرمود هر وقت دلمان برای رسول الله تنگ می شد، مشتاق زیارت علی اکبر(ع) می شدیم و زیارت و ملاقات ایشان بود که دلمان را در فراق پیامبر صلی الله علیه وآله تسلی می بخشید.بنابراین جوانان ایران اسلامی می توانند علی اکبر(ع) را به عنوان یک الگو و نمونه بارز از تقوا، شجاعت، ایمان، درایت و ولایتمداری قرار دهند.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.