پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

زائران بیت الله الحرام پیام آور وحدت هستند

زائران بیت الله الحرام پیام آور وحدت هستند


نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در همایش آموزشی توجیهی زائران استان تهران اظهار داشت: ما باید به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران پیام‌آور وحدت در حج باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در جمع زائران حج تمتع استان تهران با آرزوی توفیق برای تمامی زائران حج 98، تصریح کرد: زائران به هیچ وجه نگرانی و دغدغه خاطر نداشته باشند و ما با طرف سعودی به توافق رسیده ایم که حج از روابط سیاسی دو کشور جدا باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت افزود: با وجودی که بدلیل قطع روابط سیاسی سفارتخانه و کنسولگری کشورمان هم اکنون درعربستان فعال نیست اما این موضوع جای نگرانی ندارد و دفتر نمایندگی حج وزیارت در مکه مکرمه و مدینه منوره فعال است.

سرپرست حجاج ایرانی به فاجعه منا و حادثه مسجدالحرام در حج 94 اشاره کرد و گفت: همان حوادث باعث شد حج 95 تعطیل شود که من مخالف آن بودم اما در آن سال فضا سازی های زیادی صورت گرفت و به اندازه ای جو سازی کردند که حج تعطیل شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکربا بیان اینکه در دو سال گذشته بحمدا... حج ایرانی ها با عزت و احترام هر چه تمامتر برگزارشده است، اظهار کرد: در گذشته گاهی در بقیع به مقدسات شیعه توهین می‌شد و برخی مواقع برخی حواشی در معابر شهری به وجود می‌آمد اما دراین دو سال اتفاقی نیفتاده و شرایط بهتر هم شده است.

نماینده ولی‌فقیه با اشاره به اظهارات رئیس سازمان حج و زیارت درباره هزینه‌های سفر به عربستان گفت:‌ ما در حج انتفاعی عمل نمی‌کنیم و تیمی قوی در بعثه و سازمان حج روی این مسئله کار کردند و قیمت تمام شده به اضافه صرفه جویی ها، مبلغ حج سال جاری را مشخص کرد.

وی اضافه کرد: نوسانات بازار ارز و قیمت دلار کمی نگرانی ایجاد کرد که اگربا آن شرایط می خواستیم مردم را به حج ببریم باید نزدیک به 40 یا 50 میلیون تومان می پرداختند اما ورود به موقع به مسئله و عنایت رهبر معظم انقلاب و دولت محترم موجب شد تا هزینه حج افزایش چشمگیری پیدا نکند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه بدون کاهش کیفیت 55 میلیون ریال سعودی در اجاره هتل ها در مکه و مدینه صرفه‌جویی شده است، ادامه داد: پرشدن سریعتر کاروان ها نشاندهنده آن است که زائران از قیمت تمام شده سفر حج استقبال کرده اند.

وی در عین حال گفت: شماره حسابی از زائران گرفته شده است تا اگرتوانستیم صرفه‌جویی بیشتری کنیم آن مبلغ به زائر بازگردانده می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه با تاکید براینکه بعثه و سازمان حج خود را مکلف می‌دانند هزینه اضافی از حجاج گرفته نشود،تصریح کرد:‌ سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری به دنبال کاهش نفرات اعزامی و هزینه‌ها بوده و در این زمینه گام برداشته‌اند و این اقدامات موجب شده است بدون کاهش کیفیت، صرفه‌جویی صورت گیرد.

وی افزود: در مکه مکرمه آشپزخانه ای به بهره برداری رسیده است که می‌تواند در هر وعده 70 الی 80 هزار پرس غذا برای زائران پخت و تامین کند.

وی افزود: آشپزخانه‌های مکه و مدینه بسیار مدرن و بهداشتی هستند و بهترین نوع مواد غذایی برای پخت غذا تهیه می شود البته ما نمی‌توانیم بدلیل قطع روابط سیاسی و اقتصادی برنج ایرانی مصرف کنیم ولی تلاش کرده‌ایم بهترین برنج را از بازار عربستان تهیه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکرخدماتی را که قرار است به زائران ارائه شود ارزنده توصیف کرد و گفت: همه افراد فعال در زمینه حج عاشق خدمت به زائران هستند و تمام تلاش‌شان این است که این سفرمعنوی با شرایط مناسب و کیفیت بالا انجام شود. نماینده ولی‌فقیه به زائران اطمینان داد که مسئولان مرتبط با حج، مدافع حقوق آنها بوده و تا انتهای عملیات حج در کنارشان باشند. حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه حج جمهوری اسلامی ایران همواره در قله قرار داشته است، گفت: کشورهای دیگر اذعان دارند که حج ایران از منظم‌ترین حج‌هاست و به همین دلیل بسیاری از کشورها با ما جلسه می‌گذارند تا از تجربیات‌مان بهره ببرند.

وی افزود: گاهی به حجاج استرس ‌بیجا وارد می شود و نگران هستند که من خطاب به آقایان و بانوان زائر می‌گویم استرس به خود راه ندهید.

وی به جزئیات انجام برخی مناسک حج اشاره کرد و گفت:‌ بهتر است درباره اعمال حج وسواس نداشته باشید و به خود نیز استرس راه ندهید و با حفظ آرامش در جلسات آموزشی شرکت کنید.

نماینده ولی‌فقیه برآمادگی زائران در سه بعد جسمی، روحی و علمی تأکید کرد و گفت: در زندگی ماشینی امروز، همه ما با وسیله نقلیه تردد می‌کنیم اما در حج بسیاری از اعمال با پای پیاده صورت می‌گیرد به همین دلیل لازم است آمادگی لازم در زائران وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: درباره آمادگی روحی نیز باید تأکید کنم بعضی از عزیزان عادت به نماز اول وقت یا جماعت یا نماز شب ندارند اما در مناسک حج توجه ویژه به این مسائل اهمیت دارد و زائران می‌توانند از فرصت ماه مبارک رمضان برای تقویت روحی خود بهره ببرند.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر درباره آمادگی علمی زائران افزود: بسیاری از زائران به دنبال یادگیری معارف مرتبط با حج هستند و این افراد باید از فرصت باقیمانده تا آغاز مناسک استفاده کنند.
وی از تمامی زائران خواست تا به مطالعه درباره حج، فلسفه و اعمال آن بپردازند و در همین زمینه تأکید کرد: لازم است زائران از هم اکنون کتاب‌های موجود در این حوزه را تهیه کرده و مطالعات خود را دنبال کنند.

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود به جزئیات برنامه‌های قرآنی در حج اشاره کرد و با بیان اینکه ما تلاش کرده ایم خرد جمعی را جایگزین تصمیم فردی در کاروان ها کنیم، گفت: در هر کاروان شورای فرهنگی ایجاد شده است تا عزیزان با مشورت یکدیگر برنامه‌ریزی‌ لازم را انجام دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر با اشاره به اینکه 10 نفر از زائران به صورت داوطلبانه به عنوان یاوران حج در کاروان‌ فعالیت خواهند داشت، افزود: انتظار این است که تمامی زائرین کمک کنند تا بتوانیم از فرصت موجود در حج به خوبی بهره ببریم.

وی از مدیران کاروان‌ها خواست تا آموزش‌های لازم را به زائرین ارائه دهند و گفت: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم تا برنامه‌ها به صورت منظم و درست برگزار شوند.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه افزود: پیش از این رایزنی‌ صورت گرفته بود تا لاشه‌های قربانی در روز عید قربان به کشور بازگردانده شود و در تلاش هستیم تا بتوانیم امسال بیش از 80 هزار لاشه گوسفند قربانی را به ایران منتقل کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر همچنین به برخی دیگر از اعمال حج اشاره وحج را اینگونه توصیف کرد: خدا سفره میهمانی را پهن کرده و این میهمانی، زمانی که حاجی از خانه‌اش حرکت می‌کند تا زمانی که به خانه‌اش باز می‌گردد؛ ادامه دارد.

وی خطاب به حاضران درهمایش گفت: امسال از بین میلیون‌ها عاشق، خداوند شما را انتخاب کرده، پس تلاش کنید از این فرصت به خوبی استفاده نمایید.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه زائران جمهوری اسلامی ایران سفیران تشیع و انقلاب اسلامی هستند، گفت: امسال که تعداد خانم‌ها از آقایان بیشتر است، بانوان با عفاف و حجابشان میراث‌دار ارزش های والای انقلاب اسلامی باشند.

وی تصریح کرد: ما باید به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران پیام‌آور وحدت باشیم، حج محل دعوای شیعه و سنی نیست و حاضرین در حج برادران و خواهران ما هستند.

نماینده ولی‌فقیه در پایان اظهارات خود به زائران تأکید کرد: پذیرای پیشنهادات و نقدهای شما هستیم و شما می توانید از طریق سایت، نامه یا دفتر آنها را به ما منتقل کنید .
دراین همایش علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت و سردار حسن مهری رئیس پلیس فرودگاهها و سيد عباس حسيني مديرحج و زيارت استان تهران نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.
در پایان نیز اعمال حج تمتع با توضيحات حجت الاسلام والمسلمين سید عبدالفتاح نواب رئیس دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه به صورت نمادین اجرا شد.
 

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.