پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

صرفه جویی 55 میلیون ریالی در اجاره مسکن حجاج/اقامت 6 روزه در مدینه

صرفه جویی 55 میلیون ریالی در اجاره مسکن حجاج/اقامت 6 روزه در مدینه


رئیس سازمان حج و زیارت به تلاش های صورت گرفته در عقد قراردادهای مسکن حج تمتع اشاره کرد و گفت: امسال توانستیم با همکاری دست اندرکاران حوزه مسکن و تلاش‌های صورت گرفته ۵۵ میلیون ریال سعودی در اجاره مسکن صرفه جویی کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در همایش متمرکز آموزشی توجیهی زائران حج تمتع ۹۸ استان تهران با اشاره به مساعدتهای کارگزاران، دست اندرکاران حج، مدیران کاروانها و حجاج حج تمتع امسال به هموطنان مناطق سیل زده اظهار کرد: در ایام تشکیل جلسات آموزشی شاهدیم که مساعدتهایی از سوی حجاج و دست اندرکاران حج تمتع به هموطنان مناطق سیل زده کشورمان صورت گرفته که این عملکرد دست اندرکاران حج و حجاج جای قدردانی دارد.
وی افزود: سفر حج واجب و عزیمت به سرزمین وحی با سایر مسافرتها متفاوت است چرا که حاجی خود را برای مهمانی خداوند آماده می کند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به وظایف سازمان حج و زیارت در قبال زائران اشاره کرد و گفت: سازمان حج و زیارت مکلف به برنامه ریزی و اجرای حج و سفرهای زیارتی در کنار بعثه مقام معظم رهبری و سایر نهادها است.
رشیدیان با بیان اینکه سازمان حج و زیارت به برنامه‌ریزی و اجرای خدمات برای زائران می‌پردازد، اظهار کرد: یکی از راهکارهای برنامه ریزی برای موسم حج، بهره گیری از آسیب شناسی ها و نظرات کارشناسی است که به همین سبب امسال نیز آسیب شناسی کاملی صورت پذیرفته و تاثیرات مثبتی برای حجاج به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: برنامه ریزیها برای حوزه حج و زیارت با تلاش تمامی دست اندرکاران انجام گرفته که امیدواریم امسال هم حجی روان توأم با آرامش و دستاوردهای معنوی را شاهد باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: تلاش‌ها و همراهی حجاج و هدایتهای نمایندگی ولی فقیه می تواند ما را در پیگیری برنامه‌ریزی‌ها و بهره‌وری کامل موفق گرداند.
رشیدیان به موضوع ارز در نظر گرفته شده برای مسائل اجرایی حج تمتع ۹۸ اشاره کرد و افزود:امسال با مساعدت دولت و بانک مرکزی نرخ ارز برنامه های اجرایی حج تمتع با ارز ۷ هزار تومان تامین شد.

وی افزود: با پیگیری‌های نماینده ولی فقیه، تلاشهای سازمان و با توجه به سیاست های انقباضی و کاهش هزینه های سربار متوسط قیمت حج تمتع امسال ۲۵ میلیون تومان تعیین شد که البته این قیمت به تناسب کاروانها و محل اسکان آنها بین ۲۱ تا ۲۸ میلیون تومان در نظر گرفته شد.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: البته در تمامی برنامه ریزیها به موضوع کیفیت، تامین نیازهای حجاج و همچنین رعایت عزت آنها نیز توجه ویژه ای شده است.
رشیدیان به تلاش های صورت گرفته در عقد قراردادهای مسکن حج تمتع اشاره کرد و گفت: امسال توانستیم با همکاری دست اندرکاران حوزه مسکن و تلاش‌های صورت گرفته ۵۵ میلیون ریال سعودی در اجاره مسکن صرفه جویی کنیم.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین به موضوع تفاوت کیفیت مسکن مدینه و مکه مکرمه اشاره کرد و گفت: در مدینه منوره به دلیل تخریب هتلهای اطراف حرم و عدم ساخت و ساز آنها با مشکل کمبود هتل مناسب مواجه بوده ایم که بنابراین موضوع هتلها در مکه و مدینه از لحاظ کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند؛ البته به دلیل مسائل ذکر شده در مسکن مدینه اقامت زائران در این شهر 5 شب و 6 روز خواهد بود که مدیران کاروان‌ها باید در این خصوص اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و زائران هم بهترین بهره معنوی را از زمان تعیین شده کسب نمایند.
رشیدیان در ادامه به موضوع تغذیه و تدارکات زائران در حج تمتع پرداخت و اظهار کرد: میزان کالری مناسبی به دلیل فشردگی اعمال و مناسک و حضور زائران در بازه زمانی تعیین شده باید به زائران ارائه شود که برنامه ریزی کاملی برای تغذیه حجاج بنابر ضوابط کشور میزبان و ذائقه های زائران در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: شاید برخی غذاها با ذائقه مردم مناطق مختلف کشورمان که در ایام حج حضور می یابند متفاوت باشد اما برنامه ریزی تعیین شده بنابر تجربیات و آسیب‌شناسیهای سالهای گذشته صورت گرفته است.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: امیدواریم تغذیه و برنامه غذایی مورد رضایت زائران واقع شود.
رشیدیان با اشاره به موضوع انتقال حجاج توضیح داد: تلاش شده تا از ظرفیت هواپیمایی داخلی برای حمل و نقل حجاج استفاده کنیم و از تمامی زحمت کشان این عرصه نیز تلاش و قدردانی می‌کنیم.
وی به سایر برنامه ها و خدمات در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت: در حوزه حمل و نقل درون شهری نیز به سبب دوری هتلها در مکه مکرمه از حرمین شریفین تمهیداتی اندیشیده شده و قراردادهای حمل و نقل شهری نیز منعقد شده است.
رئیس سازمان حج و زیارت توصیه کرد که زائران حتما از فرصت معنوی به دست آمده در مکه مکرمه و مدینه منوره برای زیارت بهترین بهره را کسب کنند و وقت خود را در بازارها و مراکز خرید تلف نکنند.
رشیدیان همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای ایام تشریق و حضور زائران در مشاعر مقدسه عرفات و منا گفت: سالهاست که موضوع حمل و نقل ترددی برای انتقال زائران انجام می‌شود و این بزرگترین و مهمترین حمل و نقل با توجه به نظم و انضباط مدنظر است؛ البته باید زائران عزیز نیز نظم و انضباط را مورد لحاظ قرار دهند.
وی تصریح کرد: البته مدیران محترم در این رابطه توجیه شده اند و زائران نیز باید همکاری و همراهی لازم را در زمانبندی تعیین شده داشته باشند.
رئیس سازمان حج و زیارت به چادرهای عرفات و منا اشاره کرد و افزود: منا و عرفات در زمینهای محدودی قرار گرفته اند و حجاج باید در این فضای تعیین شده بسر ببرند.
رشیدیان با بیان اینکه کاروانها باید نسبت به چادرهای منا و برنامه ریزی انجام شده آگاه باشند، گفت: زائران باید بدانند که آماده یک اقامت اردوگاهی در منا و عرفات می شوند و باید در کنار سایر نژادها و قومیت ها در مدت کوتاهی زندگی کنند.
وی همچنین به موضوع «حلق» در منا اشاره کرد و گفت: آقایان باید در زمان حلق نظافت را رعایت کنند چرا که این مهم یکی از اعمال حج محسوب می شود و نظافت و بهداشت نیز از ارکان آن به حساب می آید.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین توصیه کرد زائران قوانین کشور میزبان را رعایت نمایند و در این رابطه مدیران نیز وظایف توجیهی برای زائران خواهند داشت.
وی به زائران توصیه کرد که حتما در کلاسهای آموزشی حضور یابند و از مسائل مد نظر در خصوص موضوعات اجرایی و مناسک به صورت کامل آگاه و توضیح شوند.رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: افتخار همه ما و کارگزاران عشق به خدمت و خادمی حجاج است و همه مدیران که افتخار خدمت دارند با عشق در این راه قدم نهاده اند.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برخی رهنمودهای دیگر به حجاج گفت: حضور در کلاسهای آموزشی، به دست آوردن اطلاعات آموزشی-بهداشتی، داشتن استطاعت جسمی، کسب آمادگی جسمانی و بهره گیری از تمامی لحظات معنوی باید مورد توجه قرار گیرد.
رشیدیان در پایان تاکید کرد: زائران عزیز حضور در سرزمین وحی را مغتنم شمارند و قدر این لحظات را بیشتر بدانند؛ بهتر است که زائران فرصت خود را در بازارها صرف نکنند و می‌توانند سوغات لازم را در ایران تهیه نمایند و امیدواریم حج باعزت معنویت اتحاد و همدلی بین مسلمانان باشد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

حسین
حسین یکشنبه, 08 اردیبهشت,1398 11:42
سلام
توی جلسات حجاج بهشون اعلام کردن افرادی که قبلا حج عمره یا تمتع رفتن باید هفت میلیون تومان بیشتر پرداخت کنند، لطفا در این مورد صحت این موضوع اعلام نظر کنید. با تشکر