پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

میانگین سنی حجاج ایرانی اعلام شد/مشخص شدن تعداد کاروانهای مدینه قبل و مدینه بعد

میانگین سنی حجاج ایرانی اعلام شد/مشخص شدن تعداد کاروانهای مدینه قبل و مدینه بعد
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تعداد بانوان ایرانی حج گزار امسال بیش از آقایان است، میانگین سنی حجاج ایرانی را 56 سال اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در برنامه روی خط خبر شبکه خبر به تشریح جزئیات ثبت نام و اعزام حجاج حج تمتع ۹۸ پرداخت و گفت: امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ نفر از حجاج و خادمان آنها به سرزمین وحی اعزام می شوند.

وی افزود: میانگین سنی حجاج کشورمان در حج تمتع 56 سال خواهد بود و تمامی برنامه ریزیهای اجرایی برای این عزیزان انجام گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در حج تمتع امسال تعداد بانوان حج گزار بیش از تعداد آقایان حج گزار خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد بانوان بیشتر از آقایان است تمهیداتی نیز برای این موضوع اندیشیده شده است؛ جایگزین شدن یک دستیار خانم با خدمه کاروان در کاروانهایی که تعداد بانوان آنها بیشتر است و اهتمام به حضور معینه ها(کارشناس مذهبی بانوان) برای پاسخگویی به سوالات و مسائل بانوان از دیگر برنامه ریزیها است.

رشیدیان در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال افزایش سهمیه 10 هزار نفری در حج تمتع امسال وجود دارد یا خیر گفت: در مذاکرات حج تمتع 98 درخواست سهمیه ۱۰ هزار نفری را با طرف سعودی ارائه کرده ایم.

وی یادآور شد: پیرو درخواست قبلی از عربستان برای اضافه 10 هزار نفری سهمیه حجاج سال ۹۸ با توجه به بعضی اخبار مبنی بر اعطای سهمیه های جدید به بعضی کشورهای اسلامی، هفته گذشته مجدداً در همین خصوص نامه ای برای وزیر حج و عمره عربستان ارسال کردیم که امیدواریم در زمان مناسب پاسخ طرف عربستانی را داشته باشیم.

وی افزود: امیدواریم پاسخ این درخواست زودتر ارائه شود چرا که باید برای کارهای اجرایی این تعداد جمعیت درخواست شده نیز برنامه ریزیهای لازم انجام گیرد.

رشیدیان در خصوص تعداد کاروان های حج تمتع امسال نیز توضیح داد: تاکنون ۵۷۱ کاروان پیش‌بینی و اعلام شده است؛ ۳۰۸ کاروان مدینه قبل و ۲۶۳ کاروان نیز مدینه بعد خواهند بود.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص هزینه حج تمتع ۹۸ توضیح داد: بخش اعظم هزینه های حجاج مربوط به هزینه ارزی است؛ امسال با عنایت رئیس جمهور و دولت محترم، ارز با نرخ 7 هزار تومانی برای حج در نظر گرفته شد.

رشیدیان توضیح داد: با توجه به هزینه های حج تمتع، پیش بینی می شد که حج امسال با رقمی بالای 30 میلیون تومان برای حجاج انجام پذیرد اما برنامه ریزیها و تمهیدات لازم موجب شد که هزینه حج امسال با قیمتی پایین تر از پیش بینی ها باشد.

وی افزود: متوسط قیمت حج امسال 25 میلیون تومان خواهد بود که پایین ترین قیمت 21 میلیون تومان و بالاترین قیمت کاروان 28 تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت به برخی برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش هزینه‌های حج اشاره کرد و گفت: امسال اجاره مسکن حجاج را با همان کیفیت سال قبل و با تغییرات بسیار اندک و در روزهای نخست انجام دادیم که همین سرعت در برنامه ریزی، موجب صرفه جویی 55 میلیون ریال سعودی در هزینه های ما شد.

رشیدیان توضیح داد: در تغذیه و تدارکات نیز برنامه ریزی های کاملی صورت گرفت؛ البته به مسائلی نظیر بیماریهای زائران همانند فشارخون و دیابت که نیازمند رژیم غذایی هستند نیز توجه شده است.

وی افزود: ضمن اینکه در تغذیه زائران موضوعاتی نظیر ذائقه آنها، میزان کالری و کیفیت غذا را با توجه به شرایط کشور میزبان و گرمای هوا و راهپیمایی حجاج مد نظر قرار دادیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی هایی که به صورت کامل و دقیق انجام گرفت هزینه های زائران ما کمتر از پیش بینی ها شد یعنی صرفه‌جویی صورت پذیرفت و قیمتها کاهش یافت اما کیفیت نزول پیدا نکرد.

رشیدیان همچنین در خصوص پرداخت هزینه های حج در مرحله دوم اظهار کرد:طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ، هزینه سفر حج تمتع ۹۸ در دو مرحله انجام می گیرد که واریز مرحله دوم از تاریخ دهم اردیبهشت ماه و به مدت یک هفته خواهد بود.

وی افزود: فقط افرادی که تأییدیه پزشکی را دریافت کرده‌اند، می توانند واریز وجه مرحله دوم را از روز تعیین شده (10 اردیبهشت ماه) و به مدت یک هفته انجام دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت به تمهیدات اندیشیده شده برای حجاج مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: برای این عزیزان نیز یک فرصت یک ماهه بابت واریز مرحله دوم فیش حج تمتع در نظر گرفته شده است.

رشیدیان در خصوص اخباری مبنی بر بازگشت گوشت قربانی حج تمتع نیز اظهار کرد: بحث بازگشت گوشت قربانی مربوط به امسال نیست و سالهای قبل نیز این موضوع دنبال شده است.

وی به پیگیریهای مربوط با سازمان دامپزشکی کشورمان اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور دقت ها، الزامات و شروطی را برای بحث سلامت، نگهداری و انتقال این گوشت های قربانی تعیین و اعلام کرده اند که این الزامات را ما نیز به دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان اعلام کرده ایم و اگر شروط تایید شود و مشکلات حمل و نقل و بهداشت نیز حل شود امیدواریم بخشی از قربانی های حجاج خود را برای مصرف داخلی و برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند منتقل کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره موضوع عمره نیز توضیح داد: طبق مصوبه شورای عالی حج ما باید در ایام حج مذاکرات در خصوص از سرگیری عمره را با طرف سعودی و با حفظ شروط عزت، امنیت و کرامت حجاج خود انجام دهیم.رشیدیان تصریح کرد: امیدواریم بعد از حج 1440 ظرفیت و زمینه برای شروع عملیات عمره را داشته باشیم که البته این منوط به تایید طرف سعودی است.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

سعیدی
سعیدی ﺳﻪشنبه, 10 اردیبهشت,1398 12:33
قسط دوم کی باید پرداخت شود؟


پاسخ :
زمان پرداخت از 10 اردیبهشت ماه 98 به مدت ده روز می باشد.