پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

توصیه های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به زائران

توصیه های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به زائران
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مواردی مانند گذاشتن استرس و وسواس، مراجعه به روحانیون برای سوالات شرعی، آمادگی جسمی و روحی، پرهیز بازارگردی، توجه به معنویات و .... را به زائران توصیه کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری؛ همایش زائران حج تمتع 98 استان خراسان رضوی با حضور نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت در سالن شهید بهشتی مشهد برگزار شد.

در این همایش که زائران، مدیران و روحانیون کاروانهای اعزامی به حج تمتع 98 و مسئولان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در استان خراسان رضوی شرکت داشتند حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکرنماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی درباره اقدامات انجام شده برای برگزاری حج امسال به تفصیل سخن گفت و توصیه های لازم را به زائران ارائه داد.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت اظهارکرد: با توجه به قطع روابط سیاسی و اقتصادی با عربستان، شاید نگرانی‌هایی درمردم باشد اما به فضل پروردگار و با وجود توافق صورت گرفته، حج از روابط سیاسی دو کشور جدا شده و پیش بینی ما این است که انشاءالله همچون دوسال گذشته زائران ما با عزت و سرفرازی و در کمال آرامش حج خود را انجام خواهند داد.
حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر گفت: ما برای بهره برداری معنوی به حج می رویم، امیرالمومنین حضرت علی (ع) نیز حج را همچون پرچم برای اسلام دانسته و همه ما وظیفه داریم این پرچم را برافراشته نگاه بداریم.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: ما باید درحج اختلافات را کنار گذاشته و همه متحد و یکپارچه عظمت اسلام و مسلمانان را به نمایش بگذاریم.

وی افزود: با تلاشهای انجام شده الحمدالله امکانات رفاهی درحج امسال بهتر از سال های گذشته است؛ وضعیت چادرها درعرفات و منا بهتر شده و کاروانها برنامه های جمعی دارند. درهتل ها هم شرایط بهتراست.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: امسال با توجه به حضور بموقع دفترنمایندگی ایران در عربستان (حتی زودترازدیگرکشورها) اجاره مسکن با قیمت بهتری صورت گرفته است. شاید شرایط هتل ها درمدینه مانند مکه نباشد، اما سعی شده است بهترین شرایط فراهم گردد.

نماینده ولی فقیه به زائران توصیه کرد: مواظب باشند مراسم حج را برای خودشان تلخ نکنند، وسواس و استرس را کناربگذارند، حج پیچیده و سخت نیست لیکن نیاز به دقت دارد و هرکجا مسئله‌ای نیاز شد روحانیون محترم پاسخگوی نیازهای شرعی زائران خواهند بود.

وی شرکت درمراسم حج را در شرایط کنونی که حدود یک میلیون و سیصدهزار نفر در نوبت تشرف قراردارند، فرصتی تکرارنشدنی دانست واز زائران خواست آمادگی جسمانی را برای حضور در مراسم حج تمتع فراهم کنند و اگر مشکل جسمی دارند با تمرین عملی، خود را برای حضور در مراسم حج آماده کنند.

وی افزود: درکنارآمادگی جسمی، آمادگی روحی نیز لازم است، زائران مشکلات و ناراحتی های زندگی را باید از خود دورکنند و با آرامش روحی از فضای معنوی حج بهره ببرند. یک رکعت نماز درمسجدالحرام صدهزاررکعت و در مسجدالنبی ده هزار رکعت ثواب دارد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر به زائران گفت: باید روحتان آن قدر آماده شود تا با چشم دل صحنه های شکوهمند زمان پیامبر را ببینید. جایی که امیرالمومنین حضرت علی (ع) و اصحاب به ایشان اقتدا می‌کردند. ماه رمضان شروع خوبی برای این آمادگی روحی است.

وی افزود: بعضی می گویند می رویم آنجا توبه می کنیم، توبه همین جا باید صورت بگیرد. در ماه رمضان، ازخدا آمرزش بخواهیم و از رمضان ماه ضیافت الهی استفاده کنیم و ضیافت رمضان را به ضیافت الهی درحج پیوند بزنیم .

سرپرست حجاج ایرانی خطاب به حجاج امسال یادآورشد: قدر جاهایی را که درآن حضور می یابید بدانید، دیدن مدینه و مسجدالنبی، محراب پیامبر، خانه حضرت زهرا وعلی (ع) و ستون توبه، بقیع که محل دفن چهار امام معصوم است، مکان دفن همسران، دختران و عمه های پیامبر، ابراهیم پسر پیامبر و هزاران تن ازاصحاب پیامبراست، احد، مسجد قبلتین، مسجد قبا و... همه این مکان ها مهم است و شما باید قبل از حضور در این مکان ها اطلاعات لازم را کسب کنید. خوشبختانه بعثه تمام این موارد را از طریق نرم افزارهای خود بدون نیاز به پرداخت وجه آموزش می دهد.

وی از زائران خواست در جلساتی که ازسوی کاروانها تدارک دیده شده حضور یابند و با زائران سن بالا همکاری کرده و مراقب آنها باشند. ازحضور در بازارها و خرید سوغات خودداری کنند، خریدسوغات را درفرصت قبل از سفر از بازار داخلی انجام دهند و زمان حضور درحج را به بهره گرفتن ازحج اختصاص دهند.

نماینده ولی فقیه در پایان به زائران توصیه کرد دنبال دوهدف بزرگ باشند، اول خالص شدن برای خدا و رها شدن از بارگناه، دوم تحلیه و آراستن روح و جان خود به زینت تقوا.

برپایه این گزارش، آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این همایش که ماه) درسالن شهید بهشتی مشهد برگزار شد در سخنانی به آسیب شناسی های صورت گرفته ازحج سالهای قبل اشاره و تصریح کرد: با وجود محدودیتهایی که برای حضور در کشوری مثل عربستان داریم و برخی محدودیتها هم دراختیارما نیست، اما تلاش شده است بهترین خدمات به زائران ارائه شود.

وی با اشاره به هزینه های ریالی و ارزی مراسم حج گفت: گروههای قیمتی این سفر از 21 تا 28 میلیون تومان است و این اختلاف قیمت به دلیل تفاوت درهزینه مسکن است و درسایر موارد با صرفه جویی های صورت گرفته هزینه ها به حداقل رسیده است .
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تغذیه مناسب زائران در طول مدت حضور در عربستان بویژه در ایام تشریق افزود: در آشپزخانه های مرکزی در مکه ومدینه غذای حجاج با مواد با کیفیت طبخ و برای توزیع در هتل ها آماده می شود.


امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.