پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

صدق حدیث و ادای امانت؛ روح نماز و روزه است

صدق حدیث و ادای امانت؛ روح نماز و روزه است
نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان صدق حدیث و ادای امانت را روح نماز و روزه توصیف کرد و گفت: کاری که روزه دار انجام می دهد رضایت الهی را در پی دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از بعثه مقام معظم رهبری؛حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی درمراسم تواصی بحق درجمع نمازگزاران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری درباره تاثیر نماز و روزه در جبران ضعف و ناتوانی های انسان سخن گفت.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به آیه " یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ " از سوره بقره اظهار داشت: خداوند در این آیه می فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید برای تقویت و بروز شدن خود، از نماز و صبر که در روایت صبر به روزه تعبیر شده است، کمک بگیرید.
وی افزود: نماز و روزه در جایگاهی است که امام حسین (ع) ظهر و شب عاشورا به نماز می ایستد و از پیامبر و ائمه معصوم نیز نقل شده است که نور چشم ما در نماز است.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با اشاره به اینکه بارتعالی می فرماید : " الصوم لی – روزه مال من است" اظهار داشت: کاری که روزه دار انجام می دهد رضایت الهی را در پی دارد.
وی با استناد به روایات اهمیت نماز و روزه را یاد آور شد و تاکید کرد: نماز و روزه باید روح داشته باشد و صرف انجام دادن ظاهری آن کارایی ندارد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: نماز و روزه ای کارایی دارد که روح الهی درآن نهفته باشد لذا امام صادق می فرماید: گول نماز خواندن و روزه گرفتن افراد را نخورید بلکه افراد را آزمایش کنید.
وی با بیان اینکه برخی انسانها به خواندن نماز و گرفتن روزه عادت کرده اند، گفت: امام معصوم به پیروان شان درس می دهند که این ظاهر نماز و روزه است و روح ندارد لذا صرف خواندن نماز و نخوردن طعام ارزشی ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه درحدیث از امام ششم نقل شده است: " لَو تَرَکَهُ استَوحَشَ " افزود: این گونه افراد اگر نماز و روزه را ترک نمایند احساس کمبود و وحشت می کنند زیرا به قدری با نماز و روزه انس گرفته اند که اگرآن را انجام ندهند در خود احساس خلاء می کنند.
وی با بیان اینکه امام صادق می فرماید: " و َلکِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَدیثِ و أداءُ الأمانَةِ - افراد را به راستگویى و امانتدارى بیازمایید " گفت: همه ما در دنیا امانتدار داده های الهی هستیم و باید ازاین امانت ها به خوبی مراقبت کنیم.
نماینده ولی فقیه درامور حج وزیارت نادانی و ستمگری را دومانع مهم درمسیر امانتداری انسان دانست و اظهار داشت: درصورتی نماز و روزه انسان درست است که ظلوم (ستمگر) وجهول (نادان) نباشد.
وی با اشاره به اینکه صدق حدیث و ادای امانت روح نماز و روزه است، افزود: این دو می تواند ملاک شناخت نماز و روزه افراد قرار گیرد.
وی با تاکید براینکه امانت را باید به صاحب آن بازگرداند، گفت: از امام حسن مجتبی (ع) نقل شده است اگر شمشیری را که با آن پدرم را شهید کردند به من امانت دهند ، آن را به صاحبش بازخواهم گرداند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه در روایات، صدق بعنوان یکی از ملاک های دوستی عنوان شده است، گفت: از پیامبراکرم(ص) نقل شده است اگر فردی سه خصلت حیا، امانتداری و صدق را داشته باشد به او امیدوار باش و اگر این خصلت ها را ندارد از او دوری کن.
وی ازصدق بعنوان عامل نصرت مسلمانان درصدر اسلام یاد کرد و گفت: حضرت علی (ع) درخطبه 55 نهج البلاغه در توصیف یاران پیامبر می فرماید: " فَلَمَّا رَأَی اللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْکَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَیْنَا النَّصْرَ – زمانی که خداوند صداقت ما را مشاهده کرد، بر دشمن شکست و برما پیروزی را مقدر نمود".
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با تاکید براینکه شاه کلید این فراز از خطبه، صدق و اخلاص است، قضیه طوفان شن در طبس در اردیبهشت ماه سال 1359 و شکست مفتضحانه آمریکا را یادآور شد که با تجهیزات انبوه نتوانستند عملیاتی انجام دهند و زمین گیر شدند چرا که امام راحل عظیم الشان (قدس سره) و امت اسلامی صادقانه در خدمت اسلام بودند.
وی تاکید کرد: انسان صادق می تواند الگو باشد و امام صادق می فرماید که مردم را نه با زبان بلکه با صداقت خود به خیر دعوت کنید.
وی تصریح کرد: انسان باید نیت، گفتار و عملش صادق باشد و وقتی نیت که سرچشمه و مقدمه عمل بشمار می رود، درست باشد بقیه آن هم با یاری خداوند درست خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین صدق در عمل را آراستگی برای خداوند توصیف کرد و گفت: امام باقر(ع) می فرماید: " تَزَیَّنْ لِلَّهِ عزوجل بِالصِّدْقِ فِی الْأَعْمَالِ " آراستگی انسان درپیشگاه خداوند با انجام عمل صادقانه است بنابراین عملی که صادقانه انجام نشود درآن آراستگی وجود ندارد.
وی افزود: حاجی در هفتمین شوط سعی صفا و مروه این دعا را می خواند: " اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ حُسْنَ اَلظَّنِّ بِکَ عَلَى کُلِّ حَالٍ وَ صِدْقَ اَلنِّیَّةِ فِی اَلتَّوَکُّلِ عَلَیْکَ " و دراین فراز از خدا می خواهد که به او صدق نیت بدهد تا در توکل به باریتعالی صادق باشد.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.