پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

27 اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد

27 اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد

27 اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی گرامی باد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، روابط عمومی نهادی است که به جوامع نوین تعلق دارد و در روند پیدایش و رشد سازمان‌های نوین برای تسهیل ارتباط میان سازمان با محیط درونی و بیرونی، مخاطبان،گروه‌های تاثیرگذار و تاثیرپذیر از سازمان، افکار عمومی، رسانه ها و سازمان‌های دیگر ایجاد شده است.


روابط عمومی ها پل ارتباطی بین دستگاه‌های اجرایی و مردم هستند اما به نظر می‌رسد این پل به جاده ای یک طرفه منتهی شده است و باید بار دیگر بین مردم و دستگاه‌ها پل یا جاده ای دو طرفه زد. به این معنا که مدیران روابط عمومی در قبال مردم مسوولیت دارند و مردم نیز از روابط عمومی ها حق مطالبه دارند.


روابط عمومی ها با ایفای کارکردهای اطلاع رسانی و اطلاع یابی، ایجاد و حفظ ارتباطات دو سویه و تفاهم متقابل بین سازمان و مخاطبان و جلب اعتماد و مشارکت مخاطبان به سازمان، کمک به مدیریت برای همگام شدن با تغییرات محیطی، نزدیک کردن نگرش‌های مخاطبان با سازمان و نزدیک کردن اقدامات و نگرش‌های سازمان با مخاطبان به پویایی و رشد و توسعه سازمان در محیط و در راه رسیدن به اهداف و استراتژی‌های آن کمک می کنند.


- روابط عمومی یک وظیفه برجسته مدیریتی است که می تواند به عنوان بازوی اصلی مدیران دستگاه‌ها در دستیابی به اهداف ایفای نقش نماید.


- تخصصی عمل کردن و آگاهی از کار روابط عمومی، نیز بخش مهمی از وظایف روابط عمومی هاست.


- پیام اصلی روابط عمومی ها باید اشاعه صداقت به مردم در تابلوی زرینی از خدمت در سیستم و بدنه دستگاه اجرایی باشد.


- روابط عمومی ها می توانند افکار عمومی و دید مثبت آنان را نسبت به عملکرد دستگاه‌های اجرایی افزایش دهند و آیینه تمام نمای عملکرد دستگاه‌های اجرایی باشند.


با این حال، روابط عمومی ها، مظلوم ترین بخش هر سازمان هستند. در واقع همه کارهای سازمان بر عهده این بخش است اما در نهایت همه تلاش‌ها به نام افراد دیگر تمام می شود. نکته قابل توجه این است که روابط عمومی ها هر کاری را برای سازمان‌ها انجام می دهند اما در نهایت گفته می شود که هیچ کاری انجام نداده اند.

آموزش در روابط عمومی
روابط عمومی در دانشگاه‌های سراسری، آزاد، علمی کاربردی و موسسات آموزش عالی آموزش داده می شود. هر یک از این مراکز نوعی گرایش خاص را نسبت به روابط عمومی ارایه می دهند و به دلیل بافت دانشجویانی که در آنها حضور پیدا می کنند شرایط خاصی بر آنها حاکم است.


در دانشگاه‌های دولتی، دو دانشگاه تهران و علامه طباطبایی این رشته را ارایه می کنند. البته در دانشگاه تهران گرایش به سمت جامعه شناسی و مباحث مطالعات فرهنگی است تا روابط عمومی. در دانشگاه علامه بیشتر دانشجویان خود روابط عمومی را می خوانند و از این حیث دانشجویان دانشگاه علامه برای ورود به بازار کار روابط عمومی شرایط مساعدتری دارند.


در دانشگاه آزاد نیز بسته به اساتید، گرایش‌ها متفاوت است. سنت خاصی در دانشگاه آزاد دیده نمی شود اما دانشجویان زیادی از این دانشگاه در روابط عمومی های کشور مشغول به کار هستند.


دانشگاه علمی کاربردی به دلیل ماهیت دانشجویانش که بیشتر شاغلان را تشکیل می‌دهد، به سمت کاربردهای روابط عمومی پیش می روند و در چند دانشگاه نیز از قبیل دانشگاه علمی و کاربردی کیش، دانشجویان قوی فارغ التحصیل شده اند.


آموزش روابط عمومی در دانشگاه‌ها به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده است. مخصوصا روابط عمومی که مبتنی بر تجارب داخلی باشد و روابط عمومی های کشورهای دیگر را در نظر نداشته باشد. این کاری است که بخشی از آن برعهده آموزش و پژوهش است.


- کسانی که در روابط عمومی ها فعالیت می کنند همواره نیازمند آموزش هستند چرا که هر روز فنون و روش‌های علمی جدید در این حرفه ایجاد می شود.


- شاید یکی از اقدامات مفید در این راستا برگزاری همایش‌ها و میزگردهای تخصصی در رابطه با این حوزه و بررسی چالش‌ها و آسیب‌ها و راه‌های برون رفت و ترمیم زخم‌های پیکره حرفه و رشته روابط عمومی باشد.


- روابط عمومی ها مانند پیشانی مجموعه های اداری هستند و برای غنای این بخش از ادارات لازم است به صورت منظم نشست‌های کاربردی و گره گشا برگزار شود.


پژوهش در روابط عمومی
یکی از اساسی ترین نیازهای دولت، سازمان‌ها و دستگاه‌ها، شناخت و ارزیابی افکارعمومی است تا بتوانند مناسب ترین و منطقی ترین ارتباط را با آن برقرار کرده و عملکرد مطلوب را ارایه نمایند.


در روابط‌عمومی جدید، احترام و به رسمیت شناختن افکار عمومی، نفوذ در افکار عمومی از طریق اقدامات ترغیبی برای تغییر نگرش‌ها و تلاش برای همبستگی نگرش‌ها و گرایش‌های مخاطبان در زمینه برنامه ها و اقدامات سازمان است.


روابط عمومی هر مجموعه باید در راستای احقاق حقوق مردم و پیگیری حل و فصل مشکلات آنان تلاش کند که این مهم از طریق مخاطب‌شناسی و افکارسنجی حاصل می‌شود.


روابط عمومی ها با بهره گیری از یافته های تحقیقاتی و مطالعات اجتماعی، مدیران را از دیدگاه‌ها، خواسته ها و نیازهای مخاطبان آگاه می سازند و از این طریق در تصمیم سازی و سیاستگذاری سازمان ایفای نقش می کنند.


زیستن در زمانه و عصری که مولفه آن بر مبنای اطلاعات و ارتباطات دوسویه و تعاملی است، رسالت و نقش کلیدی روابط‌عمومی‌ها از لحاظ کار کیفی و ارتباطی نمود بیشتری پیدا می‌کند. با وجود این ارتباط تعاملی با مجموعه‌های سازمان و با استفاده از نظرسنجی و نیازسنجی کارکنان و انتقال آن به مجموعه مدیریت، وظیفه ارتباطی خود را به انجام می‌رساند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.