پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت : پیش بینی مدیران اجرایی عملیات حج برای انجام مناسب مناسک بر مبنای آسیب شناسی مراسم گذشته

رئیس سازمان حج و زیارت : پیش بینی مدیران اجرایی عملیات حج برای انجام مناسب مناسک بر مبنای آسیب شناسی مراسم گذشته

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مدیران اجرایی عملیات حج تمتع 98 باید برای جلوگیری از هر گونه خلل در ارائه خدمات به زائران بیت الله الحرام از هم اکنون پیش بینی های لازم را بویژه برای ایام تشریق و انجام مناسک داشته باشند و نهایت دقت و حساسیت خود را در این حوزه به کار بندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، علی رضا رشیدیان در نخستین جلسه کمیته مشاعر حج تمتع 98 در خصوص اهمیت ایام تشریق گفت: نقطه اوج عملیات حج؛ ایام "تشریق"است ودر این ایام همه حجاج از هر کشور ، ملیت و نژادی در یک زمان کوتاه و در یک مکان مشخص اجتماع می کنند تا مناسک حج خود را بجا آوردند.

وی افزود : در این میان عمده زائران تنها یکبار این فرصت را تجربه می کنند و باید فضا و شرایط برای آنان به گونه ای مهیا شود که به بهترین و کاملترین شکل این مناسک انجام شود.

ایام" تشریق "روزهای 9 تا 12 ذی الحجه است که طی آن حج ‌گزاران بخش مهمی از مناسک حج مثل وقوف در عرفات و مشعر الحرام ومنا ، رمی جمرات ،  قربانی،حلق و تقصیر را به انجام می رسانند از این رو این ایام جایگاه ویژه ای در اعمال حج دارد.

وی عنوان کرد : اگر سهل انگاری یا تسامحی در ارائه خدمات به زائران در این ایام ایجاد شود، فرصت جبرانی برای آن وجود نخواهد داشت واز این رو باید مدیران اجرایی نهایت دقت و توجه را برای برنامه ریزی در ارائه خدمات به حجاج و هماهنگی بخش های مختلف چون مطوفین ،مدیران کاروان ها ،تغذیه ، حمل و نقل (نقل ترددی) ، خدمات بهداشتی و درمانی حجاج داشته باشند.

وی با بیان اینکه عمده جمعیت حجاج امسال را بانوان زائر تشکیل می دهند، گفت : باید برنامه ریزی مناسب برای وقوف اضطراری این گروه از زائران و استقرار آنان در مشاعر مقدس به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

رشیدیان در ادامه این جلسه با اشاره به نقش روابط عمومی سازمان حج و زیارت در اطلاع رسانی مناسب و آگاهی بخشی به حجاج گفت : اکثریت قریب به اتفاق حاجیان برای نخستین بار به این سفر اعزام می شوند و شناخت و ذهنیت چندانی نسبت به این مناسک و اعمال آن ندارند از این رو باید روابط عمومی در خصوص برنامه های ایام تشریق و نیز خدماتی که به زائران ارائه می شود و محدودیت های این ایام ،اطلاع رسانی سریع ، مناسب و صحیحی به زائران داشته باشند و بدین منظور از هم اکنون برنامه ریزی و اقدامات لازم را پیش بینی نمایند.

وی ، در حوزه اطلاع رسانی حج؛ استفاده از محتوای جذاب و کارآمد و توجه به ویژگی ها و شرایط مختلف زائران برای تاثیرگذاری بیشتر در فرآیند اطلاع رسانی را ضروری خواند.

رئیس سازمان حج و زیارت دراین جلسه همچنین بر برنامه ریزی برای موضوع قربانی، انجام حلق (تراشیدن موی سر) بر مبنای شئونات زائران و رعایت نظافت محیطی، مسائل بهداشتی و درمانی حجاج در این ایام خاص ، تقسیم کار مناسب میان واحدهای ستادی برای مدیریت عملیات در ایام تشریق تاکید کرد.

رشیدیان در ادامه با اشاره به حوزه پشتیبانی و تذکر نکات و توصیه هایی برای تهیه اقلام تدارکاتی مورد نیاز حجاج گفت : توجه به رفع آسیب های حج گذشته از جمله مباحث مهم برای ارائه بهتر خدمات است.

 

*برنامه ریزی حج امسال بر مبنای آسیب شناسی حج گذشته

اکبر رضایی ،معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت هم در این جلسه با اشاره به تشکیل کمیته های 22 گانه برای آسیب شناسی حج 97 گفت: در جلسات کمیته ها مقرر شد که برنامه ریزی های حج امسال بر مبنای رفع آسیب های حج قبل انجام شود و آموزش و اطلاع رسانی در زمینه مواردی که بدلیل شرایط حاکم در عربستان قابل رفع نیست ، صورت گیرد.

در نخستین جلسه کمیته مشاعر موضوع پشتیبانی ایام تشریق شامل وسایل همراه زائران، برچسب های لوازم زائران، تهیه لباس های متحدالشکل نیروهای ستادی و کارگزاران، زیرانداز زائران برای استفاده در مشعرالحرام ، مچ بند کاغذی مخصوص ایام تشریق، تجهیزات مورد نیاز کاروان ها و مجموعه ها در حج و ... مورد بررسی قرارگرفت.

بررسی موضوع اطلاع رسانی پیش از موسم حج و حین موسم و در ایام تشریق، پیام رسان مورد استفاده برای اطلاع رسانی به حجاج و محتوای اطلاع رسانی متناسب با شاخصهای جمعیت شناختی زائران و همچنین بنرها و استندهای اطلاع رسانی مورد استفاده در هتل های مکه و مدینه برخی دیگر از مباحث این جلسه بود.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.