پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رییس سازمان حج و زیارت :

ارتقا خدمات درمانی وپزشکی به بیش از 86 هزار زائر حج تمتع 98

ارتقا خدمات درمانی وپزشکی به بیش از 86 هزار زائر حج تمتع 98

رییس سازمان حج و زیارت گفت : در ارائه خدمات بهداشتی ، درمانی و پزشکی ضمن استفاده از توان داخلی از ظرفیت های درمانی کشور میزبان هم برای زائران ایرانی استفاده می شود و تلاش شده سطح این خدمات ارتقا خوبی به نسبت سال های قبل بیابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ علی رضا رشیدیان در همایش بهداشتی و درمانی حج تمتع 98 با اشاره به تفاهم نامه حج تمتع 98 و استفاده از خدمات درمانی کشور میزبان افزود : بر اساس این تفاهمنامه مشکلاتی که در انتقال دارو، تجهیزات و استقرار نیروها وجود داشت برطرف شد و مقرر گردید از ظرفیتهای درمانی کشور میزبان نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه به منظور اصلاح خدمات رسانی در سال جاری و رفع معایب و نواقص آسیب شناسی حج سالهای گذشته در قالب 22 کارگروه انجام شد، اظهار کرد :این اقدام برای برنامه ریزی دقیق در راستای رفع نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت انجام گرفت.

وی تصریح کرد : در کنار اقدامات داخلی برای تسهیل و ارتقا خدمات دهی به زائران، تفاهمات خوبی برای حج تمتع با طرف سعودی صورت گرفت که در این راستا بر روی مباحثی چون راه اندازی دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان، برگزاری مراسم مناسبتی و ادعیه و افزایش تعداد زائران از 81 هزار نفر به 84 هزار نفر تفاهم شد.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: انعقاد به موقع قراردادهای مسکن و تغذیه وتدارکات هم موجب شده تا در عین صرفه جویی در هزینه های تغذیه و اسکان حج امسال کیفیت خدمات هم حفظ شده و ارتقا یابد.

رشیدیان گفت : چنانکه در موضوع خدمات پزشکی هم بر اساس تفاهم‌نامه ای که با طرف سعودی انجام شد مشکلاتی که در انتقال دارو و تجهیزات و استقرار نیروها وجود داشت برطرف و همچنین مقرر شد تا از ظرفیتهای درمانی کشور میزبان نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت خدمات درمانی کشور عربستان در ایام حج تمتع برای رفاه حال زائران بیشتر بهره گرفته شود ، گفت: با توجه به رفع اشکالات سنوات قبل، مقرر شد تا امسال نفرات رابطانی برای حضور در مراکز درمانی کشور میزبان به وزارت حج عربستان معرفی شوند تا این رابطان افراد نیازمند به خدمات درمانی را از طریق وزارت بهداشت این کشور به مراکز درمانی معرفی کنند.

رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه هماهنگی ها و برنامه ریزی های لازم در این خصوص هم انجام شده است، افزود: با توجه به اینکه امسال حجاج در گرمترین زمان در عربستان حضور می یابند تمام تلاش و توان خود را به کار بسته ایم تا از تمامی ظرفیت های ممکن در عربستان برای ارائه هرچه بهتر خدمات به زائران به خصوص در زمینه بهداشت و درمان بهره ببریم.

رشیدیان همچنین به موضوع استطاعت جسمی به عنوان یکی از وجوب شرعی حج اشاره کرد و گفت: پزشکان بعد از ثبت نام مرحله اول، بررسی و تایید استطاعت جسمی متقاضیان را برعهده داشتند که در این خصوص نیز تلاشهای خوبی از سوی دست اندرکاران امر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه معاینات پزشکان از متقاضیان بسیار اثربخش بود، افزود : این معاینات در راستای مشخص شدن وضعیت جسمی زائران حج امسال، موجب شد تا برنامه ریزی های مرتبط با تغذیه، اسکان و ... بر همین اساس صورت پذیرد زیرا نتایج معاینات زائران و ثبت در پرونده الکترونیک آنها از سوی مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر در برنامه ریزی سازمان حج برای اعزام حجاج بسیار مهم است.

رشیدیان در ادامه با تاکید بر توجه به موضوع پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی گفت: آموزش حجاج قبل از سفر، توجه به مسائل بهداشتی، موضوع بهداشت فردی، گرمازدگی و ... با توجه به شرایط آب و هوایی عربستان در سفر حج تمتع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین با بیان اینکه هلال احمر عملکرد بسیار مناسبی در زمینه واکسیناسیون حجاج داشته است ، از خدمات و روحیه تلاشگرانه و جهادی پزشکان و کادر درمانی و پرستاران اعزامی از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.