معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عملیات انتقال زائران حج تمتع با ۳۶۱ پرواز صورت می‌گیرد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها اعزام ها از ۱۷ تیرماه آغاز می شود؛زائران مدینه بعد از ۲۴ تیرماه به مقصد جده اعزام می‌شوند.

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تاریخ اعزام مدینه قبل و مدینه بعد/توصیه ها برای کسب آمادگی جسمی و سوغات

تاریخ اعزام مدینه قبل و مدینه بعد/توصیه ها برای کسب آمادگی جسمی و سوغات

معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عملیات انتقال زائران حج تمتع با ۳۶۱ پرواز صورت می‌گیرد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها اعزام ها از ۱۷ تیرماه آغاز می شود؛زائران مدینه بعد از ۲۴ تیرماه به مقصد جده اعزام می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛اکبر رضایی معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه امسال ۸۶ هزار و 550 نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند، اظهار کرد: امسال تعداد زائران کشورمان حدود یک هزار نفر افزایش یافته که البته طبق روال هر سال، امسال نیز درخواست افزایش سهمیه از عربستان داشتیم و در انتظار نتیجه آن هستیم.

 

رضایی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها از ۱۷ تیرماه اعزام زائران انجام می‌شود، افزود: زائران مدینه بعد، از ۲۴ تیرماه به مقصد جده اعزام می‌شوند. همچنین آخرین پرواز رفت حجاج ۱۴ مردادماه به مقصد جده است و ۲۶ مرداد پس از انجام مناسک حج، عملیات برگشت حجاج آغاز و تا ۱۷ شهریورماه ادامه دارد.

 

معاون امور حج و‌زیارت سازمان حج و زیارت با بیان اینکه انتقال زائران با ۳۶۱ پرواز صورت‌می‌گیرد، خاطر نشان کرد: ۱۹۹ پرواز برای زائران مدینه قبل و ۱۶۲ پرواز برای زائران مدینه بعد در نظر گرفته شده است.

 

وی به انعقاد تفاهمنامه حج 98 با طرف سعودی اشاره کرد و گفت: در حج امسال علاوه بر تفاهم‌نامه‌ای برای حفظ امنیت و کرامت و عزت حجاج کشورمان، مقرر شد نمایندگی سازمان حج‌ و‌زیارت در عربستان برای پیگیری موضوعات اجرایی حج استقرار یابد.

 

معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برنامه ریزی ها به سرعت بعد از انعقاد تفاهمنامه اجرایی شد، گفت: شروع به موقع عقد قراردادها موجب شد تا امسال حدود ۵ درصد در حوزه تدارکات و تغذیه و ۸ درصد در حوزه اسکان صرفه‌جویی در هزینه ها داشته باشیم که این مهم نیز با وجود حفظ کیفیت صورت گرفته است.

 

رضایی با اشاره به اینکه در حوزه اجرایی در بخش‌های مختلف همچون نقل درون شهری با شرکت‌هایی توانمندی قرارداد منعقد شد، گفت: در حوزه نقل بین شهری از جده به مکه و‌ مکه به مدینه و بالعکس از اتوبوس‌های دارای کیفیت استفاده می‌شود که امیدواریم خدمات خوبی به زائران دهیم.

 

وی تصریح کرد: در حوزه مسکن نیز سعی در حفظ کیفیت را مدنظر قرار دادیم. در مشاعر و ایام تشریق هم از شرکت‌های خدماتی خوبی استفاده کردیم، چرا که هدف ما جلب رضایت زائران بوده است.

 

معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت همچنین به محدودیتهای تامین مسکن در مدینه منوره اشاره کرد و افزود: به علت محدودیت های شدید در تامین محل مسکن در مدینه منوره، مدت اقامت در این شهر از 5 لغایت 6 روز تعیین شده و تاریخ های ورود و خروج هر ساختمان و هتل نیز از قبل بر اساس اجاره هتلها تعیین گردیده است.

 

رضایی اشاره به وضعیت اسکان در مدینه منوره توضیح داد: بدلیل عدم ساخت و ساز هتلهای جدید در مدینه منوره و محدودیتهای موجود در این رابطه، کیفیت هتلهای مکه مکرمه بالاتر از مدینه منوره است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کمتر از یک ماه به آغاز پروازهای حجاج باقی مانده، جلسات آموزشی در حوزه اجرایی، فرهنگی و بهداشتی در حال برگزاری است و از تمامی حجاج می خواهیم به منظور عقب نماندن از این اطلاعات، در جلسات حضور یابند؛ به علاوه بهتر است حجاج، کتب و منابع معرفی شده را نیز مطالعه کنند.

 

رضایی یادآور شد: کانال‌های آموزشی و اطلاع رسانی در حوزه فرهنگی و اجرایی در پیام رسان ها راه اندازی شده و زائران می‌توانند با عضویت در کانال «با زائران حج ۹۸» در پیام رسان بله و همچنین مراجعه به سایت سازمان حج و زیارت، از اخبار و موضوعات تخصصی اطلاع یابند.

 

وی در خصوص موضوع سوغات اظهار کرد: زائران نسبت به تهیه سوغات قبل از سفر اقدام کنند.

 

رضایی افزود: بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است تا برخی از فروشگاههای فعال در فضای مجازی و فروشگاههای اینترنتی، کالاهای تولید داخلی مورد نیاز را با قیمت مناسب به فروش رسانند.

  

وی ادامه داد: زائران با استفاده از ظرفیت تدارک دیده شده می توانند به تهیه سوغات بپردازند و این مهم با استفاده از ظرفیت تولیدات داخلی و اعمال تخفیف های مناسب میسر خواهد بود.

 

معاون امور حج و زیارت سازمان حج در پایان تصریح کرد: در ایام تشریق محدودیت‌هایی در حوزه نقل و انتقالات حجاج داریم و فضای جغرافیایی ما در منا نیز محدود است؛ لذا از تمامی حجاج تقاضای همکاری با کاروان‌ها و توجه به زمانبندی در این ایام را داریم.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

اکبر اسدی
اکبر اسدی شنبه, 01 تیر,1398 00:13
با سلام و وقت بخیر بنده امسال عازم حج هستم و پاسپورت هم تا روزهای اخر بدلیل سفرهای کاری نیاز دارم ایا نیازی هست تا پاسپورت من تحویل کاروان یا حج زیارت گردد ؟ یا اینکه رویت و اسکن پاسپورت جهت دریافت ویزا کافی است با تشکر

پاسخ : کاروان های بر اساس دستورالعمل اقدام خواهند کرد. در صورت نیاز با حج و زیارت استان یا شماره 64511 تماس حاصل فرمایید.