رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اعزام زائران حج تمتع 98 از امروز آغاز شده است و تا 14 مردادماه ادامه دارد ، گفت : در صورت اعلام سهمیه مازاد از سوی کشور میزبان ، آمادگی سازماندهی و اعزام زائران به حج بر اساس سهمیه را داریم.

" />

پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت : در صورت اعلام سهمیه مازاد، آماده سازماندهی و اعزام حجاج هستیم /انجام روزانه 13 تا 14 پرواز به سرزمین وحی

رئیس سازمان حج و زیارت : در صورت اعلام سهمیه مازاد، آماده سازماندهی و اعزام حجاج هستیم /انجام روزانه 13 تا 14 پرواز به سرزمین وحی

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اعزام زائران حج تمتع 98 از امروز آغاز شده است و تا 14 مردادماه ادامه دارد ، گفت : در صورت اعلام سهمیه مازاد از سوی کشور میزبان ، آمادگی سازماندهی و اعزام زائران به حج بر اساس سهمیه را داریم.

علی رضا رشیدیان تصریح کرد : به محض قطعی شدن این سهمیه با توجه به اینکه در برخی استان ها، زائران متقاضی و ثبت نام شده داریم ، کاروان ها ساماندهی شده و حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت نیز برای این جمعیت برنامه های آموزشی لازم را تدارک دیده و  نیز روحانیون کاروان ها هم تعیین شده اند.

وی در ادامه با بین اینکه در حال حاضر 86 هزار و 550 زائر حج تمتع در قالب 573 کاروان ساماندهی شده اند، گفت: عملیات رفت و برگشت آنها در مجموع با 722 پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از 19 ایستگاه پروازی انجام می شود.

وی با بیان اینکه انجام پروازها از امروز 17 تیرماه  آغاز شده و تا 14 مرداد ماه به طول می انجامد ، گفت : عملیات بازگشت هم از 26 مردادماه آغاز و تا 17 شهریور ماه ادامه می یابد.

رشیدیان تصریح کرد : به طور متوسط طی این ایام روزانه 13 تا 14 پرواز از 19 ایستگاه پروازی انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات لازم برای تامین رفاه ،آرامش و سکونت توام با آسایش زائران در حج انجام شده است، گفت: نیروها و کارگزاران طی روزهای گذشته در مکه و مدینه مستقر شده و آماده استقبال و استقرار و خدمات دهی به زائران هستند.

وی با اشاره بر اهمیت حفظ عزت ، کرامت و امنیت زائران گفت : تفاهم نامه ای هم در این رابطه با وزیر حج کشور میزبان امضا کردیم که کشور میزبان هم خود را ملزم به انجام این مفاد می داند.

رشیدیان افزود : علاوه بر این،  طی توافقنامه حج امسال، با توجه به تعطیلی سفارت و کنسولگری ما در کشور مقصد، هیاتی کنسولی از وزارت امور خارجه متشکل از 10 نفر به عربستان اعزام شد تا در ایام حج در این کشور مستقر شده و خدمات لازم را در خصوص حمایت از اتباع ایرانی انجام دهند.

 وی اظهار کرد : در مذاکره حج با طرف مقابل هیچ مشکلی نداشتیم و این مذاکره یکی از روان ترین و سهل ترین مذاکرات طی سال های اخیر بود. چنانکه در کنار تفاهمات کنسولی و خدماتی ، تعداد حجاج ایرانی نیز امسال نسبت به سال گذشته، بیش از 3 هزار نفر افزایش یافت .

وی تصریح کرد : تامین امنیت ، عزت و کرامت حجاج اولویت اصلی مذاکرات با وزیر حج بود در این راستا هیات کنسولی اعزام و فعال شد و تفاهم شد بدون هیچ مشکلی بتوانیم عملیات حج را پیگیری کرده و به انجام برسانیم .

رئیس سازمان حج و زیارت افزود : به منظور پیگیری موضوعات اجرایی حج، امسال دفتر سازمان حج و زیارت در کشور مقصد فعال شد که همین امر خود موجب گردید تا کارگروه های مربوط به مسکن،  تغذیه، تدارکات ، حمل و نقل و بهداشت و درمان سریعتر و زودتر مستقر شده و امور مربوط به حجاج را پیگیری کنند و قراردادهای مربوط به این حوزه به موقع منعقد شود.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت عمره مفرده ، عنوان کرد : محور تمرکز ما همواره بر تضمین امنیت ،عزت و کرامت عمره گزاران است و در این راستا احتمال می رود در موسم حج مذاکراتی را با کشور میزبان داشته باشیم که در صورت تحقق شرایط، مقدمات این سفر را پیگیری می کنیم .

وی تصریح کرد : در عین حال یکی از شروط اصلی ما در کنار سایر مباحث و شروط اولیه ، تحقق حضور هیئت کنسولی ما برای حمایت های لازم از اتباع کشورمان در طول سفرهای عمره است ضمن اینکه هم اکنون هم موضوع احتمال فعال شدن دفتر حافظ منافع وجود دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت در زمینه جمعیت عمره گزاران هم افزود : با توجه  به توانایی و ظرفیت شرکت های خدمات رسان در سفر عمره ،آمار عمره گذاران در مذاکره با طرف مقابل مشخص می شود. با توجه به اینکه سال گذشته 6 تا 7 میلیون زائر به عمره اعزام شدند، در صورت تحقق شروط و تفاهم این ظرفیت بین 100 تا 150 هزار نفر خواهد بود البته هنوز هیچ گفت و گویی در این رابطه نشده است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.