پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت:ایمنی اولویت ما در انجام پروازها /حجاج سوغات خود را از تولید داخل تهیه کنند

رئیس سازمان حج و زیارت:ایمنی اولویت ما در انجام پروازها /حجاج سوغات خود را از تولید داخل تهیه کنند
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در سال حمایت از تولید ملی به منظور جلوگیری از خروج ارز از کشور و حمایت از اقتصاد ملی ،حجاج و زائران بیت الله الحرام سوغات خود را از کالاهای تولیدی داخل تامین کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ علی رضا رشیدیان در خصوص برنامه های انجام شده اظهار کرد: به منظور تسهیل دسترسی زائران به تولیدات داخلی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نماینده رهبر معظم انقلاب در سازمان حج و زیارت، سامانه «برکت به خانه» راه اندازی شده تا زائران ایرانی بتوانند کالاهای مورد نظر خود را از طریق چند شرکت داخلی فعال در حوزه سوغات که به صورت اینترنتی به این سامانه متصل شده اند بدون اتلاف وقت و انرژی با تخفیف های ویژه ،قیمت مناسب و پایین تر از بازار تهیه کنند.

رشیدیان افزود: این کالاهای تولیدی داخلی بسیار با کیفیت و قیمت مناسبی هستند چنانکه عنوان نمونه سجاده ای که در آق قلای استان گلستان بافته و از طریق این سامانه عرضه می شود بسیار با کیفیت تراز نمونه های خارجی با قیمت ۲۷ هزار تومان در این سامانه ارائه شده در حالی که یک سجاده متوسط در عربستان بیش از ۵۰ هزار تومان قیمت دارد.
وی عنوان کرد : سال گذشته در این زمینه نهضت خوبی در بین زائران شکل گرفت و امسال نیز در شرایطی که دشمن همه توان خود را برای زمین زدن اقتصاد کشور به کار گرفته است وواحدهای تولیدی با همه توان برای حفظ تولید و اشتغال خود تلاش می کنند این موضوع مهم است و می تواند به حمایت از اشتغال و تولید داخل کمک کند ضمن آنکه از خروج ارز از کشور هم جلوگیری می شود.
وی تصریح کرد : در این راستا زائران در چند استان اعلام کرده اند فقط یک ساک یا چمدان کوچک آن هم برای انتقال وسایل ضروری خود همراه برده و بازمی گردانند.
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به اهمیت تامین امنیت ، عزت و کرامت زائران ایرانی گفت : در این راستا در تفاهم با طرف عربستانی هم نخستین بند به این موضوع اختصاص یافت و با توجه به قطع رابطه سیاسی دو کشور، ۱۰ نیروی کنسولی وزارت امورخارجه کشورمان به منظور حمایت و تامین حقوق کنسولی زائران ایرانی استقرار یافته اند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال کار جابه جایی حجاج بیت الله الحرام را ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی عهده دار است ،گفت : در سال های گذشته ۵۰ درصد زائران ایرانی با خطوط هوایی عربستان و ۵۰ درصد با ظرفیت ناوگان داخلی به حج تمتع اعزام می شدند ، اما امسال به دلیل رقم بالا ، قیمت طرف عربستانی را در این زمینه نپذیرفتیم و با استفاده از ظرفیت داخلی برای انتقال زائران کشورمان به حج تمتع امسال برنامه ریزی کردیم .
وی تصریح کرد : عملا همه این پروزها با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران« هما » انجام می شود و دغدغه ای برای انتقال ایمن و به موقع زائرانمان به عربستان نداریم و طی دو روز گذشته 4 هزار و 786 زائر ایرانی وارد سرزمین وحی شده اند.
وی با بیان اینکه 86 هزار و 550 زائر طی امسال توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به عربستان اعزام می شوند ، از زائران خواست به قوانین کشور میزبان احترام گذاشته و از به همراه داشتن داروهای ممنوعه به شدت خودداری کنند.
وی با اشاره به ارائه خدمات به زائر در جهت دسترسی و تسهیل استفاده آنان از امکانات و خدمات گفت : از جمله این خدمات راه اندازی نرم افزار «زائریار» است که زائران می توانند از طریق آن خدمات مختلفی ازاین طریق نقشه و مسیریاب و نحوه دسترسی به ناوگان حمل و نقلی ، هتل ها و تغذیه و غیره مطلع شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه افزود : تلاش های زیادی شد که هزینه حج امسال نرخ مناسبی باشد؛ با همراهی رئیس جمهوری ،امسال دولت قیمت ارز مورد نیاز حجاج را بر مبنای ارز هفت هزار تومانی تعیین کرد که متوسط هزینه حج برای هر زائر 25 میلیون تومان تعیین شد، در حالی که اگر قرار بود با ارز نیمایی حج امسال را برگزار کنیم هزینه هر نفر بیش از ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان می شد.

رشیدیان افزود : طی برنامه ریزی های انجام شده با اقدام به موقع و سریع در حوزه هزینه های اسکان ، تغذیه و حمل و نقل هم در عین حفط و حتی ارتقا کیفیت، صرفه جویی های خوبی صورت گرفت.

وی با توضیح اینکه میانگین سنی زائران ایرانی امسال ۵۶ سال است ، گفت : با توجه به این امر و نیز افزایش مدت اقامت آنها مجبور شدیم تنوع غذایی بیشتری را با توجه به شرایط جسمی و سنی برای زائران ایجاد کنیم اما در عین حال 5 درصد در هزینه های این بخش صرفه جویی شد.
رئیس سازمان حج و زیارت در زمینه ارز همراه زائران با بیان اینکه بانک مرکزی این رقم را برای هر زائر ۲۰۰ دلار تعیین کرده است افزود: این نرخ مصوب بانک مرکزی است و سازمان در این خصوص نقشی ندارد.
به گفته وی ، برای تسهیل خدمات دهی ، مدیر هتلهای عربستان هیچ تماسی با زائران ندارند و برای تمامی هتل های محل استقرار زائران ایرانی مدیر ایرانی تعیین شده که همه خدمات هتل را در اختیار زائران می گذارد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: همچنین آن دسته از حجاج که نمی توانند برای دریافت ارز اختصاص یافته به بانک مراجعه کنند ،ارزشان بر اساس لیست در اختیار مدیران کاروان ها قرار می گیرد که آنها نیز با دریافت رسید، ۲۰۰ دلار را به هر زائر پرداخت می کنند .
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.