پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

معاون سازمان حج و زیارت:

حجاج ایرانی در شرایط مطلوب بسر می برند

حجاج ایرانی در شرایط مطلوب بسر می برند
معاون سازمان حج و زیارت، وضعیت اقامت و ارایه خدمات به زائران ایرانی خانه خدا را در مکه و مدینه «مطلوب» توصیف کرد و گفت که خدمات پیش بینی شده برای زائران به صورت «روان و مطلوب» و مطابق برنامه در حال انجام است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ «اکبر رضایی» امروز جمعه در مدینه منوره گفت: «در بخشهای مختلف اجرایی، تغذیه، تدارکات، آشپزخانه ها، مسکن، حمل و نقل درون و برون شهری، زیارت دوره و دیگر خدمات به زائرین که بر عهده سازمان حج و زیارت است، هیچ مشکلی نداریم و همه چیز طبق برنامه پیش می رود.»
وی افزود: تشریفات مربوط به ورود زائران ایرانی و انتقال بار آنها در فرودگاه مدینه نیز نسبت به سال گذشته، روانتر شده است و زائران، زمان کمتری را برای انجام فرایند مربوطه طی می کنند.
معاون سازمان حج و زیارت، این وضعیت را ناشی آگاهی ، هماهنگی و همکاری زائران ایرانی با سازمان حج و زیارت و نیز، اهتمام بخشهای ذیربط در مبادی ورودی در عربستان بیان کرد.
رضایی گفت:« ما در حوزه های مختلف عملیات حج مطابق با تفاهم نامه امضاشده با وزارت حج عربستان پیش می رویم و تاکید داریم که همه امور باید مطابق تفاهم نامه و روال سنوات گذشته انجام شود.»
به گفته وی، تا ظهر امروز – جمعه- 42 پرواز ایران ایر از چهار ایستگاه پروازی تهران، زنجان، یزد و اهواز با ظرفیت 10 هزار و 459 نفر از زائران و عوامل اجرایی به عربستان انجام شده است.
رضایی خاطرنشان کرد: انتقال حجاج از زنجان در قالب 6 پرواز و 1556 زائر اکنون به پایان رسیده و از استان یزد نیز فقط سه پرواز با ظرفیت حدود 800 نفر باقی مانده است.
معاون سازمان حج و زیارت گفت: از استان یزد تاکنون سه هزار و 145 زائر در قالب 13 پرواز و از استان خوزستان نیز 3199 نفر با 13 پرواز توسط ایران ایر به مدینه منوره منتقل شده اند.
وی گفت: از استان خوزستان هنوز 5 پرواز برای انتقال 1152 زائر باقی مانده است که ظرف روزهای آینده انجام خواهد شد.
رضایی خاطرنشان کرد: از ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران هم قرار است حدود 22 هزار نفر در قالب 51 پرواز از استانهای تهران، سمنان، قزوین، قم، لرستان، البرز، مرکزی و منطقه کاشان به منظور انجام مناسک حج تمتع به عربستان منتقل شوند که از این تعداد، تاکنون 10 پرواز با ظرفیت 2600 نفر انجام شده است.
وی از عملکرد ایران ایر به دلیل انجام پروازها مطابق برنامه ابراز خرسندی کرد و گفت که خوشبختانه، پروازهای انجام شده تاخیری نداشته و «خوب» و «روان» بوده است.
معاون سازمان حج و زیارت گفت که از روز شنبه (فردا)، ایستگاه ساری برای انتقال 4300 زائر از استان مازندران به مدینه و مکه عملیاتی خواهد شد.
وی یادآور شد: آخرین پرواز مدینه قبل حجاج ایرانی 9 مرداد از ایستگاههای تهران، اصفهان و تبریز انجام می شود.
رضایی گفت که از 24 تیرماه (دوشنبه آینده) نیز پروازهای حجاج مدینه بعد به مقصد جده عربستان به منظور انتقال حجاج به مکه مکرمه آغاز خواهد شد.
وی افزود: پروازهای ایران ایر برای انتقال حجاج ایرانی از طریق دو فرودگاه مدینه و جده در روزهای اوج خویش به 16 پرواز در روز از نقاط مختلف کشور خواهد رسید.
امسال تمامی حجاج ایرانی از طریق فرودگاههای 19 ایستگاه پرواز در سطح کشور توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) به عربستان منتقل می شوند.
معاون سازمان حج و زیارت، آخرین روز انتقال حجاج ایرانی را به عربستان روز 14 مرداد اعلام کرد و گفت که از 26 مرداد نیز پروازهای بازگشت حجاج به کشور آغاز شده و تا 17 شهریور ادامه خواهد یافت.
وی همچنین گفت که نخستین گروه از زائران ایرانی فردا – شنبه- به تعداد 1980 نفر پس از شش روز اقامت در شهر پیامبر به منظور انجام مناسک حج با اتوبوس راهی مکه می شوند.
رضایی، مدت اقامت زائران مدینه قبل را در این شهر 5 شب و 6 روز و زائران مدینه بعد را 4 شب و 5 روز عنوان کرد.
وی در باره شرایط جسمی زائران هم گفت: تمامی زائران ایرانی در خاک عربستان در سلامت کامل بسر می برند و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر کسالت جدی و بستری شدن آنها در بیمارستانها دریافت نشده است.
معاون سازمان حج و زیارت در عین حال از زائران خواست با رعایت بهداشت فردی از جمله در داخل اتاقها و هتلها و عمل به توصیه های پزشکان، سلامت جسمانی خود را به منظور انجام مناسک حج حفظ کنند.
وی تاکید کرد: اگر چه غذاهای ارایه شده به زائران ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است اما به آنها توصیه می شود به منظور حفظ سلامت خویش، رژیم غذایی را که در ایام عادی در ایران داشته اند، حفظ کنند.
رضایی، شمار درمانگاههای ایران را در شهر مدینه 3 باب و در شهر مکه، یک بیمارستان، 5 درمانگاه شبانه روزی و درمانگاههای دایر در همه مجموعه ها و هتل های محل استقرار زائران بیان کرد.
این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت گفت: همه شرایط و امکانات برای خدمات رسانی و میزبانی از ضیوف الرحمان در مکه و مدینه آماده است و برنامه های پیش بینی شده بخوبی اجرا می شود.
وی ابراز امیدواری کرد با تامین خدمات و امکانات رفاهی زائران، شرایط کافی برای بهره مندی آنها از فضای معنوی حج در مکه مکرمه و مدینه منوره فراهم شده باشد.
رضایی گفت: هدف زائران، بهره گیری معنوی، تحول روحی و انجام اعمال و مناسک حج در بهترین شرایط روحی و جسمی است و ما تلاش کرده ایم بسترسازی مناسبی برای این کار در امور اجرایی فراهم کنیم.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.