پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تعداد طبخ غذای مطلوب برای زائران ایرانی مدینه در هر وعده/آشپزخانه های مکانیزه با کادری مجرب

تعداد طبخ غذای مطلوب برای زائران ایرانی مدینه در هر وعده/آشپزخانه های مکانیزه با کادری مجرب

آشپزخانه های زین و دخیل در مدینه منوره با تعداد 54 نفر نیرو و سیستم مکانیزه و دستگاه های مجهز به طبخ و توزیع غذا برای زائران می پردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ آشپزخانه های مجهز و کادر مجرب آشپزی به صورت تمام وقت در آشپزخانه های زین و دخیل مشغول طبخ غذا برای زائرانی هستند که به شهر پیامبر (ص) گام نهاده اند.
زائرانی که پنج شب و شش روز را در در مدینه منوره هستند از تغذیه ای مناسب و قابل قبول، متناسب با ذائقه شان استفاده می کنند.
رحیم فائض پورمسئول آشپزخانه زین با تاکید براینکه روند پخت و توزیع غذا همزمان با ورود زائران به مدینه از 17 تیرماه آغاز شده و به صورت معمول ادامه دارد، اظهار کرد: نیروهای این آشپزخانه که دوره های آموزشی را گذرانده اند با استفاده ازدستگاهها و تجهیزات نصب شده تلاش دارند غذایی با کیفیت را طبخ و توزیع کنند.
وی با بیان اینکه 27 نفر در آشپزخانه زین فعالیت می کنند، افزود: این نیروها معمولا از ساعت سه صبح تا پنج بعداز ظهر برای طبخ و توزیع غذا در آشپزخانه حضور دارند و برای تهیه صبحانه گرم نیز تعدادی از نیروها از ساعت 12 شب سرکار خود حاضر می شوند.
مدیر آشپزخانه زین می گوید : در زمان اوج حضور زائران در مدینه منوره در هر وعده غذایی ، بالغ بر هفت هزار پرس طبخ و توزیع می شود.
وی با اشاره به فعالیت آشپزها در این مجموعه ها گفت: گروه اول آماده سازی مقدمات طبخ، گروه دوم طبخ برنج  و گروه سوم طبخ خورشت را برعهده دارند.
 فائض پورعنوان کرد: تجهیزات و امکانات و نیز مواد اولیه کافی وجود دارد و تدارک شده ،مهندسین بهداشت نیز بر سیستم آشپزخانه ها و فعالیت آشپزها از ابتدا تا انتها نظارت می کنند.
وی اظهار کرد: غذای طبخ شده در اشپزخانه ها بعد از طبخ از طریق هیترهای تهیه شده به هتلها منتقل می شود.
وی تصریح کرد: از مواد غذایی مطلوب برای طبخ غذا استفاده می شود که بخشی از آن ایران و بخشی در عربستان تهیه می شود.
علی اکبر محمد زاده مسئول آشپزخانه دخیل نیز اظهار کرد: از نیروهای مجرب برای طبخ غذا استفاده می شود؛ از نیروهای غیر ایرانی در این روند استفاده نمی شود.
مسئول آشپزخانه دخیل افزود: با توجه به ذائقه زائران، در برنامه غذایی ضیوف الرحمان طبخ 12 نوع غذا برای وعده های ناهار و شام و سه وعده صبحانه گرم درهفته پیش بینی شده است وبا این تنوع در هر دوره حضور زائران درمدینه، غذای تکراری پخت و توزیع نمی شود.
محمد زاده همچنین تصریح کرد: با توجه به حضور زائران طبخ غذای رژیمی هم در دستور کار قرار دارد و 5 درصد از طبخ به غذای رژیمی اختصاص دارد؛ در این نوع فرایند نیز سلامت زائران و ذائقه آنها مورد توجه است.
آشپزخانه زین در شمال شرق و آشپزخانه دخیل در جنوب غربی مدینه قرار دارد و نزدیک به ده سال است که برای طبخ غذای زائران ایرانی از این دو آشپزخانه استفاده می شود.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.