پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

لختی با زائران قبله گاه در مسیر میقات تا حریم حرمت یار

  • 04 مرداد 1398
  • 22:36
  • 0 دیدگاه
  • 1052 بازدید
  • Article Rating
لختی با زائران قبله گاه در مسیر میقات تا حریم حرمت یار
گویند حج کندن از همه چیز و همه کس ، از خود ، داشته ها و دلبستگی های زمینی و زمانی است ، اری دل کندن است از همه علقه ها و وابستگی ها تا بتوانی قدم در راهی گذاری که به سوی مقصود است راهی که نه به پا بلکه با دل بپیمایی که این طریق عاشقی است .
باید قبل از رهسپار شدن به مقصد و مقصود در میقات لختی بار سبک کرده و مهیا شوی ،آنجا که مقدمه ای است برای سفر، تا تمرین کنی سفر به ابدیت را جایی که ذره ای می شود و جز خود و اعمالت هیچ نداری و همراهی نیست که دل بدان بسته داری .
اینک که آهنگ سفر کردی باید در این میقاتگاه ؛ محرم شوی و از همه محرمات چشم بندی و همه ظواهر دنیوی را ترک کنی؛ آری محرم که می شوی از این خط و مکان به آن سو، جایی که رو به قبله گاه داری باید صافی و خالص ازهر زرق و برق ، ریا و تظاهر و تفاخر باشی از این رو جامه آخرت می شود لباستو باید در این وصل بمیری و بمیرانی تا به وصال برسی .
آری باید تفاخر ، منیت ،خودخواهی ، حرص و آز ، جاه طلبی و قدرت طلبی ، دنیاپرستی و دنیا خواهی و هر آنچه که حایلی بین تو و خالق توست همه یادگاران و علقه هایی که تو را به زندگی دنیایی متصل می کنند را در خود بمیرانی و مدفون سازی تا سبک و طاهر شوی .
پس از شستن دل و جسم و جامه از هر چه غیرالهی است اینک باید نیت گذاری و نیت خالص گردانی که در مسیر خودشناسی و خدا شناسی حرکت می کنی که مقدمه ای دیگر برای آماده سازی خویشتن است واینک نماز می گذاری برای اقامه عبادتی که جز برای او نیست، خدایی که تو را به سوی خود خوانده و دعوتت کرده است.
اینک باید این دعوت را پاسخ دهی و استجابت کنی ."لَبَّیْکَ اللّٰهُمَّ لَبَّیْکَ، لَبَّیْکَ لٰا شَریکَ لَکَ لَبَّیْکَ و.."
‌ این روزها شجره میعادگاه عاشقانی است که رو به سرزمین وحی دارند آنان که هر یک حالی دیگرگونه دارند حالی که برای بسیاری که نخستین سفرشان است عجیب، خاص ، زیبا ، روحانی و بی نظیر است.
صیرفی جوانی که روزهای اولیه این سفرخاص را در مدینه منوره گذرانده و حسش بیش از آنکه تازگی داشته باشد بوی غربت می دهد چنانکه در مسجد شجره هم از این حس غریب جدایی ندارد و در میانه سفر مهیای مقصدی دیگر می شود، سفری که به قول او ابتدایش غربت و غریبی بقیع و گام نهادن بر خاکی است که معطر به نام نبی مکرم اسلام محمد مصطفی (ص) است و گنبد خضرا آتشی از این غربت را فرو می نشاند.
آری شجره غربت دارد چون وداع با مدینه و بقیع و خانه بانوی دو عالم فاطمه زهرا (ص) بسیار دشوار می نماید ، اما این جوان مشتاق می گوید که با این دشواری فراق ، خدای تعالی با ندایی که ما را می خواند دلمان را محکم و آرام می دارد و ما این ندا را با لبیک پاسخ می دهیم و این خود مرهمی بر این اندوه است.
او اینک محرم شده وجامه عوض کرده و این پوشش سفید را یادآور لحظه ای می داند که انسان جان به جان آفرین تسلیم می دارد و و با جامه ای مطهر و بی هیچ زینتی در قبر می نهندش و با این لباس احرام نگاهی به خویشتن خویش می اندازد که ای فلانی ؛آیا آماده رفتن هستی آیا توشه ای برای این شب بسته ای تا همراه داشته باشی .
صیرفی می گوید اما من اینک در این لباس سفید روسیاهم و امید دارم پرودگار جهانی به این بنده سراپا تقصیر نگاه لطف ومرحمتی بیاندازد .
او در حالی که لبیک گویان می رود تا راهی بیت الله الحرام شود نخستین دعای خود را بهنگام دیدن کعبه دعا برای سلامتی و ظهور هر چه سریعتر منجی عالم بشریت مهدی موعود (ع) عنوان می کنند و می گوید : اگر کسی این احساس اضطرار را نداشته باشد ،جای بسی تعجب است زیرا در این روزگاری که همه گرفتار و در بندهستند تا منجی نیاید و صاحب الامر نیاید ، وضعیت همین است و اصلاح نمی گیرد..
بانویی زائر هم که آماده حرکت به سوی قبله گاه است هنوز دل در گروه مدینه دارد ، آنگونه که می گوید : مدینه محل غریبی است و غربتی دارد که ما شیعیان آن را درک می‌کنیم .
سیده زهرا می گوید : هر چند بقیع صحن و چلچراغ ندارد اما عاشقان حضرت زهرا بیشترین لذت و حظ معنوی را از این حضور می برند و چراغ دل ما در این میعادگاه به نور الله روشن است.
او خدا را شاکر است که عشق حضرت زهرا(س) را در دل دارد و آن را قوی تر و پررنگ تر ازهمیشه با خود می برد و دعا می کند خداوند به حرمت حضرت زهرا حج اش را قبول گرداند.
اما جوانی 23 ساله در زمان محرم شدن در مسجد شجره حسی غیر قابل توصیف دارد احساسی که به قول خودش به بیان نمی گنجد ، باید دیگران برای درک آن در این شرایط و موقعیت قرار گیرند و آرزو می کند این احساس وسفر نصیب همه آرزومندان شود.
او می گوید، این حس چنان بی نظیر است که آرزو می کنم ای کاش زودتر به این سفر می آمدم و برای همه آنانی که التماس دعا داشتند آرزوی این سفر را دارم.
محمد مهدی هم اولین دعای خود را در روشن شدن چشمانش به کعبه چون همه شیعیان ،ظهور صاحب الامر حضرت مهدی (عج ) می داند و پس از آن عاقبت به خیری برای همه ملتمسین دعا را از خداوند می طلبد.
*پاسخ دهی به نیازهای زائران و آرامشی قلبی در مسجد شجره

اما بسیاری از این زائران در عین شوق و اشتیاق فراوانشان ، به نوعی درگیر اضطراب و تبعات ناشی از آن هم هستند که بایدچاره ای اندیشید.
در میان این میهمانان سرزمین وحی چهره ای آشناست که خود میزبانی می کند این میهمانان را و هر از گاهی با همه مشغله کاری به رسم میهمان نوازی به استقبال و بدرقه این زائران می آید تا در مسیر این سفر، لختی را درکنار آنان بگذراند و اندکی از اضطراب و دغدغه های آنان را در این سفر و فضای جدید بکاهد..
به قول رئیس سازمان حج و زیارت ،مسجد شجره میقات حرم بیت الله است و زائران و عاشقان حج در این مکان لباس دنیا از تن به در کرده و لباس آخرت می پوشند و محرم می شوند برای زیارت بیت الله الحرام وحج که در عین حال و شور خاصی که دارند دغدغه ها و اضطراب هایی هم دارند.
به اعتقاد او اضطرابی که در لبیک و جواب لبیک از سوی خدا و معبود وجود دارد حالتی خاص که برای برخی حالتی از اضطراب است و او می کوشد با حضور در میان آنان این حس آرامش و اطمینان قلبی را که خود به همراه دارد در آنها هم در گپ و گفتی خودمانی و خوش و بشی صمیمانه ایجاد کند.
به گفته وی ، به همین منظور تیمی پزشکی در میان این جمعیت استقرار دارند نسبت به تعدیل شرایط آنانی که دچار استرس، اضطراب ، تپش قلب و فشار خون هستند را به نوعی تحت کنترل و خدمات درمانی قرار دهند تا مشکلی در مسیر برای آنان ایجاد نشود.
اقدامات خوبی که توسط هیات پزشکی ،مدیران کاروان‌ها و روحانیون انجام شده به قول رشیدیان موجب شده از ابتدای ورود زائران در 17تیرماه تا کنون مسئله خاصی در این مسیر روی ندهد و روند اجرایی امور هم با هماهنگی بخش های مربوطه به بهترین نحو انجام شود.
او نیز چون همه زائران تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج) را نخستین آرزوی همه حجاج و زائران کشورمان می داند و می گوید : با عشق و ارادتی که این ملت به حضرت صاحب الزمان(عج) دارند دعای تعجیل در فرج ایشان نخستین دعای زائران است و امیدواریم خداوند فرج حضرت صاحب الزمان (عج) را نزدیک نموده و چشم ما به جمال حضرتش روشن گردد.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.