پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

توصیه های رییس ستاد مکه مكرمه: زائران هنگام عمره تمتع از کاروان جدا نشوند

توصیه های رییس ستاد مکه مكرمه: زائران هنگام عمره تمتع از کاروان جدا نشوند
رییس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه از زائران ایرانی که برای انجام عمره تمتع وارد این شهر مقدس می شوند، خواست هنگام انجام اعمال در مسجدالحرام، از کاروان خویش جدا نشوند.
آقای «اکبر رضایی» امروز(دوشنبه) در گفت وگو با ستاد خبری حج در مکه مکرمه گفت:« از زائران محترم می خواهیم از زمان ورود به هتل در مکه تا زمان انجام اعمال عمره تمتع، توصیه های ستاد را جدی بگیرند و از کاروان خود جدا نشوند.»
وی افزود: ستاد مکه به منظور حفظ آرامش زائران و انجام صحیح اعمال عمره تمتع آنان، «ملاحظاتی» را تدوین کرده است و از همه آنان می خواهیم این دستورالعمل را جدی بگیرند.
عمره تمتع، اولین مرحله از مناسک حج تمتع است که زائران پس از پوشیدن احرام در میقات و ورود به مکه، باید آن را انجام دهند.
میقات زائران مسیر مدینه به مکه، مسجد شجره و مسیر جده به مکه، جحفه است.
احرام، طواف خانه خدا، نماز طواف، سعی میان صفا و مروه و تقصیر (کوتاه کردن مو یا ناخن)، اعمال عمره تمتع به شمار می رود.
رییس ستاد مکه گفت: به محض آنکه اتوبوسهای حامل زائران کاروان یکی پس از دیگری به مکه رسیده و در مقابل هتل توقف می کنند، زائران باید همه لوازم و وسایل خود را جمع آوری و با آرامش کامل و راهنمایی مسئولین کاروان از اتوبوسها پیاده شوند.
وی افزود: زائران سپس در ورودی هتل تجمع کرده و از ساعت تعیین شده برای عزیمت به مسجدالحرام مطلع می شوند.
رضایی خاطرنشان کرد: همه آنها بایستی در زمان مقرر و طبق فراخوان مسئولان کاروان با آمادگی و وسایل لازم در لابی هتل جمع شوند.
وی این آمادگی را شامل گرفتن وضو، همراه داشتن کارت ویزیت هتل، شال یک رنگ گردن آویز کاروان و کیف دوش آویز حاوی وسایلی نظیر دعای طواف و سعی، طواف شمار، کیسه کفش، بادبزن یک رنگ کاروان، کلاه برای آقایان، نقاب برای بانوان، گوشی تلفن همراه، ریال عربستان (حدود 100 ریال)، داروهای اختصاصی برای مصرف چند ساعت، دستمال کاغذی و یک بطری کوچک آب آشامیدنی بیان کرد.
رییس ستاد مکه گفت: پیش از حرکت اتوبوسها به سوی مسجدالحرام، لازم است زائران به دقت به توضیحات مدیران کاروان درباره شماره خط و ایستگاه اتوبوس محل اسکان توجه کنند.
وی افزود: پیش از ورود به مسجدالحرام نیز مسئولان کاروان، برخی توضیحات لازم در باره اعمال را بیان کرده و بعد از انجام برخی مستحبات و هماهنگی های لازم، زائران را به صورت دسته جمعی به طواف می برند.
رضایی در این زمینه به همه زائران توصیه کرد سعی کنند در طواف با جمع زائران کاروان خود همراه باشند و بلافاصله بعد از انجام طواف و خواندن نماز آن، در وعده گاه کاروان در مسجدالحرام حاضر شوند.
وی گفت: پس از اقامه نمازو استراحت کوتاه در محل قرار کاروان، زائران به مسعی می روند تا سعی را میان صفا و مروه انجام دهند.
رییس ستاد مکه تصریح کرد: در پایان سعی، زائران در مقابل باب مروه تجمع کرده و عمل تقصیر را انجام می دهند.
این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت تاکید کرد: زائران کاروانها باید در همه حال سعی کنند برنامه های خود را برای انجام اعمال به صورت دسته جمعی انجام دهند.
وی گفت: پس از اتمام اعمال عمره تمتع، زائران به صورت یکجا یا در دسته های کوچکتر به هتل باز خواهند گشت.
رضایی یادآور شد: توصیه شده است که زائران سالمند و کم توان به صورت جداگانه و بعد از نماز مغرب و عشا جهت انجام اعمال عمره تمتع در معیت مسئولان کاروان به حرم مشرف شوند.
رییس ستاد مکه همچنین به زائران توصیه کرد سیم کارت تلفن همراه خود را در عربستان فعال کرده و شماره آن را به مسئولین کاروان بدهند.
مطالعه روزانه و حتی، چند ساعت یکبار تابلوهای کاروان به منظور آگاهی از اخبار و برنامه های آن از دیگر توصیه های رییس ستاد مکه به زائران ایرانی است.
بنا به اعلام ستاد مکه، تا پایان امروز دوشنبه هفتم مرداد تعداد ۶۰هزار و ۲۲۳ زائر ایرانی در قالب ۴۲۳ کاروان وارد این شهر مقدس شده اند که از این تعداد، ۲۳۵ کاروان از طریق مدینه و ۱۸۸ کاروان از طریق جده به جمع زائران خانه خدا پیوسته اند.
ورود کاروانهای حجاج ایرانی به شهر مکه تا نیمه مرداد ادامه دارد.
زائران ایرانی در 80 هتل در سطح شهر مکه مستقر شده و با بیش از 300 دستگاه اتوبوس در قالب 19 خط اتوبوسرانی به مسجدالحرام انتقال می یابند.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.