پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مسئول تغذیه و تدارکات حج تمتع 98 : طبخ روزانه 151 هزار پرس غذا در آشپزخانه های مکه و مدینه

مسئول تغذیه و تدارکات حج تمتع 98 : طبخ روزانه 151 هزار پرس غذا در آشپزخانه های مکه و مدینه
مسئول ستاد تغذیه و تدارکات حج تمتع 98 اعلام کرد : هم اکنون روزانه 151 هزار پرس غذا در دو وعده نهار و شام در آشپزخانه هایی مکه و مدینه طبخ می شود که این آمار با توجه به افزایش جمعیت زائران هرروزه در حال افزایش است.

مهران فرشید روز سه شنبه در این رابطه به خبرنگار ما افزود : از تعداد غذایی که پخت می شود 15 هزار و 566 پرس در مدینه طبخ و توزیع می شود و 135 هزار و 500 پرس دیگر در مکه توزیع می شود.

به گفته وی ، هم اکنون در مدینه دو آشپزخانه مرکزی فعال است و در مکه دو آشپزخانه مجهز و بزرگ مرکزی با ظرفیت پخت 40 و 50 هزار پرس به بالا و دو مجموعه خود پخت در دو هتل میلینیوم و الدانه فعال هستند که طی روزهای آینده به حداکثر ظرفیت فعالیت خود می رسند.

وی تصریح کرد : تا چند سال قبل طبخ غذا در این سطح منسجم نبود و به صورت پراکنده هر مجموعه خود اقدام به طبخ می کرد اما به منظور افزایش سطح ایمنی در طبخ، افزایش سطح رضایت‌مندی زائران به دلیل ارتقا بهداشت و کیفیت مواد مصرفی، جلوگیری از اسراف و صرفه اقتصادی در تولید انبوه غذا، ایجاد محدودیت توسط دفاع مدنی عربستان ، کار در این حوزه متمرکز شد و هم اکنون ما آشپزخانه های مجهز و مدرن با نیرو و پرسنل حرفه ای فعال در عربستان مستقر کرده ایم .

فرشید توضیح داد : هم‌اکنون طبخ به صورت صددرصد متمرکز در آشپزخانه‌های مرکزی انجام و غذای زائران پس از طبخ، با هیتر‌های برقی به هتل‌های محل استقرار زائران منتقل می‌‌شود ضمن آنکه مواد غذایی در انبارهای بهداشتی و به صورت تفکیک شده نگهداری می‌شوند.

وی گفت : امسال با کار کارشناسی که از سال قبل آغاز شده بود تلاش شد تا پخت غذا با ذایقه زائران ما که از نقاط مختلف کشور با تنوع غذایی گسترده هستند به نوعی سازگارتر و هماهنگ تر باشد و بدین منظور بخشی از اقلام مواد اولیه مورد نیاز هم بالغ بر 22 تن کالا از کشور به مکه و مدینه انتقال یافت .

وی اظهار کرد : در کنار توجه به ذائقه زائران ، اولویت و تمرکز اولیه ما بر روی نوع تغذیه زائرانی که دچار بیماری های مختلف چون پرفشاری خون ، دیابت و مانند آن هستند ، بوده و تلاش شده غذای این جمعیت هم با نظر متخصصان و پزشکان از شرایط لازم برخوردار باشد تا سلامت این زائران به خطر نیافتد .

فرشید با بیان اینکه به منظور حفظ سلامت و بهداشت از سبزیجات منجمد بهداشتی استفاده می‌شود و کارشناسان بهداشت به صورت مستمر بر عملکرد آشپزها و سالن‌های طبخ غذا نظارت دارند،تصریح کرد : با توجه به اقدامات صورت گرفته سطح رضایت زائران از غذاها به طور نسبی خوب و رضایت بخش است و تلاش می شود همچنان هم این سطح رضایت با خدمات دهی مطلوب و مطلوب تر ارتقا یابد.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.