پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بازرس ویژه حج 98 : زائران از ترددهای غیر ضروری در نیمه اول ذیحجه در مکه پرهیز کنند

بازرس ویژه حج 98 : زائران از ترددهای غیر ضروری در نیمه اول ذیحجه در مکه پرهیز کنند

بازرس ویژه حج 98 با توجه به محدودیت های ترافیکی و گرمای هوا مکه و حجم میلیونی حضور حجاج در این شهر به زائران توصیه کرد : بویژه در نیمه اول ذیحجه از ترددهای غیر ضرور در این ایام پرهیز کرده و توان خود را انجام اعمال و مناسک خود ذخیره کنند.

قربان میرزایی در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ما افزود : با توجّه به ازدحام میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط دنیا در نیمه اوّل ماه ذی‌الحجّه، محدودیت‌های ترافیکی وسیعی از سوی پلیس مکه اعمال می‌شود و خدمات‌رسانی در این ایّام با محدودیت‌های جدیدی همراه خواهد بود .
وی اظهار کرد : در فاصله زماني اوّل تا هشتم و نیز 14 تا 20 ذي‌الحجّه در حدود ۱۵روز، ازدحام قابل توجّهي در شهر مكه حاكم است وخيابان‌هاي منتهي به حرم شاهد فشردگي و تراكم فوق‌العاد‌ه‌ای است به طوري كه تردّد و تداخل انسان و خودرو باعث كندي حركت و خستگي مفرط و كاهش انرژي زائران می‌شود. 
وی همچنین افزود :همچنین در آستانه عزیمت زائران به عرفات به طور طبیعی برخی خيابان‌ها توسط پلیس مسدود شده و يا مسيرها تغيير می یابد که این موجب می شود فعّالیت شبکه حمل و نقل درون شهری از روز 6 تا 13 ذی‌الحجّه به دلیل محدودیت‌های ترافیکی و انتقال زائران به مشاعر مقدّسه تعطیل شود. 
وی توصیه کرد : در این ایّام زائران رفت و آمد خود به حرم را کمتر نموده و تردّدهای ضروری نیز بویژه برای بانوان زائر فقط با تاکسی‌های آرم‌دار انجام شود.
وی ادامه داد : در روزهای ششم و هفتم ذی‌الحجّه ، زائران سعی کنند از بیرون رفتن پرهیز نموده و بیشتر به استراحت و تجدید قوا پرداخته و لوازم فردی ایّام حضور در عرفات و منا (ایّام تشریق) را تنظیم نموده و اگر کسر‌ی‌ در لوازم و وسایل دارند ، آن را از قبل فراهم نمايند . 
  وی در ادامه به زائران توصیه کرد: برای جلوگیری از مشکلات جسمی مانند گرمازدگی و خستگی مفرط در طول روز سعی کنند برای حضور در اماکن مقدس مذکور و انجام طواف مستحبّي با هماهنگی مدیر کاروان فقط اوقات مناسب (صبح زود يا شب)  را انتخاب نمایند.
وی عنوان کرد : بانوان هم در مواقعى كه محل طواف شلوغ است ، از انجام طواف مستحبّى خوددارى نمایند .
میرزایی با بیان اینکه حضور در مناسک فرصتی بی نظیر برای طهارت روح و جسم و نزدیکی به رب العالمیان است ، توصیه کرد : زائران با مدیریت زمان و توجه به توصیه و شرایط از سوی مدیران کاروان ها نسبت به بهره گیری مطلوب از این زمان و فرصت اقدام نمایند.
 وی با بیان اینکه کعبه نخستین و مقدّس‌ترین بنا و اوّلین مسجد ساخته شده بر روی زمین ،است ، افزود : این خانه و شهر امّ‌القُری و مرکز ظهور اسلام است و گذشته از شرافت و قداستی آن از روز نخستین خلقت ، محل نزول قرآن و زادگاه علی (ع) و فاطمه (س) است و می توان از این فرصت بعنوان زمانی برای نزدیکی و محبت بین قلوب مسلمین بهره گرفت.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.