پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج وزیارت : عملیات حج بر اساس تفاهمات روند مطلوبی دارد / صدور ویزای الکترونیکی فقط برای زائران ایرانی

رئیس سازمان حج وزیارت : عملیات حج بر اساس تفاهمات روند مطلوبی دارد / صدور ویزای الکترونیکی فقط برای زائران ایرانی

رئیس سازمان حج و زیارت گفت : عملیات حج بر اساس تفاهمات انجام شده از روند اجرایی مطلوبی برخوردار است.

علی رضا رشیدیان دریک مصاحبه رسانه ای با بیان اینکه اقدامات عملیاتی واجرایی در بخش‌های مختلف اعم از پروازی، تغذیه و تدارکات، حمل و نقل درون شهری و برون شهری به خوبی در حال انجام است، افزود : در مجموع اقدامات مورد قبول بوده و طبق ارزیابی های حوزه نمایندگی ولی فقیه،بیش از80 درصد زائران از عملکرد بخش های اجرایی رضایت داشتند..
وی عنوان کرد :البته همواره جا برای اصلاح و بهبود امور وجود دارد  ودر این راستا همه دست اندرکاران حج و زیارت تلاش دارند تا ظرفیتی ایجاد شود که زائران در موسم حج دغدغه‌ای جز اعمال و مناسک نداشته باشند و زیارت و اعمال حج را با شرایط مناسبی انجام دهند.
وی تصریح کرد : تا کنون هم با تلاش های صورت گرفته عملیات حج طبق برنامه ریزی هاوبر اساس طراحی به خوبی پیش رفته است.
 وی با اشاره به  خدمات ارائه شده در بخش های مختلف از جمله بهداشت و درمان افزود: در ارائه خدمات درمانی وضعیت خوبی را شاهد هستیم اما متاسفانه طی این مدت دو مورد فوتی به دلیل عارضه قلبی در میان زائران کشورمان داشته ایم که با رضایت خانواده در مدینه و مکه به خاک سپرده شده اند.
 وی در ادامه با اشاره به نشست های صورت گرفته با مسئولان حج کشور میزبان گفت : ما و مسئولان حج عربستان در موضوع حج جدای از روابط سیاسی برنامه ها را دنبال کرده ایم و در بندهای تفاهمنامه هم به آن به خوبی توجه شده و تا اینجا نیز عملیات حج بر اساس تفاهمات به خوبی پیش رفته است.
وی افزود : طی دو سه هفته اخیر هم در عربستان با با مسئولان موسسه مطوفین زائران ایرانی و مکاتب ۹ گانه که خدمات لازم را به ایرانیان ارائه می‌دهند و نیز امیر مدینه نیز جلساتی داشتیم و روز گذشته هم با وزیر حج عربستان نشستی برگزار شد و می توان گفت در مجموع تعاملات ما در موضوع حج به خوبی پیش رفته است.
رشیدیان اظهار کرد: در مذاکره با طرف عربستان در موضوع موسسه مطوفین زائران ایرانی درخواستهایی را مطرح کرده‌ایم که منجر به جابجایی مسئول قبلی این موسسه شد و مسئول جدید در ارائه خدمات مناسب به حجاج ایرانی اقدامات خوبی را تا کنون انجام داده است.

**بهره گیری از اتوبوس های جدید برای زائران حج امسال 

رشیدیان در ادامه با اشاره به برخی از خدمات حوزه اجرایی گفت :امسال نیز در حوزه حمل و نقل از اتوبوس های جدید ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ برای حجاج استفاده کرده‌ایم و در موضوع اقامت نیز همکاری های خوبی صورت گرفته است گرچه برخی محدودیت‌های اساسی در مدینه وجود دارد که علت آن نیز تخریب هتل ها و عدم ساخت ساز هتل های است اما با تلاش های صورت گرفته در مجموع اسکان نیز مورد قبول بوده است.
وی ادامه داد: در زمینه تغذیه و تدارکات هم با توجه به ذائقه و شرایط زائران ایرانی و نیازهای جسمی آنها بویژه در بحث افراد دارای بیماری هایی مثل پرفشاری خون و دیابت بر مبنای نظر پزشک و معاینات پزشکی طبخ و توزیع انجام می شود .
 وی عنوان کرد : در این راستا برنامه غذایی مناسبی طراحی و به اجرا در آمده که در آشپزخانه مرکزی مدینه و دو آشپزخانه مرکزی مکه و نیز دو هتل خود پخت انجام می‌ شود.
رشیدیان با بیان اینکه در حوزه اجرایی مشکل خاصی وجود ندارد ، افزود : مسئولان حج عربستان نیز در این رابطه همکاری خوبی داشته اند.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود : فقط مواردی از برخی ناهماهنگی ها در بحث گمرک و فرودگاهی وجود داشت که در جلسه اخیر با وزیر حج عربستان به آن اشاره و پیگیری شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی چگونگی ارزیابی از خدمات کشور میزبان هم گفت: به نظر می رسد تا کنون مسئولان عربستانی نسبت به ارائه خدمات به حجاج ایرانی توجه خاصی داشته اند چنانکه در جلسه با وزیر حج عربستان، وی به صدور ویزای الکترونیکی و اینکه این خدمات به هیچ کشور دیگری ارائه نشده است ، اشاره کرد.
رشیدیان افزود : در این راستا امسال ویزای تمامی زائران ایرانی به صورت الکترونیکی و روان صادر و دریافت شد و که عملکرد مناسبی را در این حوزه شاهد بودیم.
وی افزود: درموضوعات دیگر نظیر کاستی‌هایی که از قبل از سوی طرف عربستانی در حوزه موسسه مطوفین زائران ایرانی وجود داشت نیز امسال تا حدی شاهد بهبود و ارتقا هستیم و توجهات لازم صورت گرفته است.
وی افزود : از جمله آنکه در بازدید از منا و عرفات برخی اصلاحات و بهبود در خدمات چون تامین خنک کننده ها در چادرهای عرفات و منا ،تامین جایگاه مناسب در مشعرالحرام و سرویس های بهداشتی ، ساعت رفت و برگشت حجاج و همچنین تعبیه زیرگذر برای حرکت به جمرات انجام شده است.

*زائران مسیر سهل تری را برای رفتن به جمرات دارند
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: با توجه به بهره برداری از زیرگذر برای حرکت زایران از منا به جمرات، امسال حجاج در مسیر جمرات مسیر سهل تری و مناسبت تری را در اختیار دارند و امید است خدمات بهتری در این خصوص ارائه شود.
وی بحث افزایش تعداد هواپیماها برای بازگشت زائران هم گفت : در این رابطه گفت وگوهایی با طرف عربستان انجام شد و موضوع افزوده شدن سه فروند هواپیمای دیگر که در قرارداد لیزینگ هواپیمایی جمهوری اسلامی هستند برای بازگشت حجاح ارائه شده که در صورت موافقت در برنامه بازگشت تاثیر گذار است و باعث کوتاه تر شدن زمان بازگشت می شود.
 وی در پاسخ به سئوالی در زمینه بازگشت حجاج قبل از ماه رمضان هم  گفت: هیچ گاه زائران ما قبل از ماه رمضان به طور کامل به کشور انتقال نیافته اند زیرا برخی زائران مدینه بعد که ۶ ذی الحجه وارد مکه می‌شوند بعد از انجام مناسک به مدینه منوره عزیمت می کنند
 وی افزود : انتظار ما آن بود که پروازها تا ۵ محرم خاتمه می یابد اما به دلیل محدودیت تعداد پروازها و برنامه پروازی تعیین شده ازسوی طرف عربستانی این موضوع تا ۸ محرم برنامه ریزی شده و امید است  در صورت موافقت به کارگیری این سه هواپیمای پهن بدنه،طول زمان بازگشت کوتاه تر شود.
وی در پایان تاکید کرد: آنگونه که در شعار حج امسال تصریح شده ، حج فرصتی برای خودسازی و گسترش اخوت دینی و وحدت اسلامی که مورد تاکید و نظر رهبر معظم انقلاب هم هست ، باشد و ما نیز سربلند از این انجام این وظیفه بیرون آییم .

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.