پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

61 درصد پروازهای حج تمتع بدون تاخیراست/مراجعه 121 هزار زائر به مراکز و درمانگاه های پزشکی حج

61 درصد پروازهای حج تمتع بدون تاخیراست/مراجعه 121 هزار زائر به مراکز و درمانگاه های پزشکی حج
رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد : تا کنون 61.3 درصد پروازهای مربوط به انتقال زائران حج تمتع به عربستان 98 بدون تاخیر انجام شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ علی رضا رشیدیان روز یکشنبه در این زمینه به خبرنگار ما افزود : تا کنون عملیات انتقال 86 هزار و 356 زائر و عوامل اجرایی حج با 349 پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به انجام رسیده و با وجود حجم سنگین کار ، متوسط تاخیر پروازها 25.9 دقیقه می باشد.

وی اظهار کرد : از این تعدد پرواز انجام شده 191 پرواز به مقصد فرودگاه مدینه انجام و 43 هزار و 753 زائر را به شهر پیامبر(ص) منتقل کرده است.

وی افزود : 158 پرواز هم کار انتقال بقیه زائران را به فرودگاه جده انجام داده که این زائران پس از محرم شدن درمسجد شجره عازم مکه مکرمه شده اند.

به گفته وی، 41 هزار و 43 زائر در قالب 294 کاروان با 984 دستگاه اتوبوس طی این مدت پس از اقامتی چند روزه در مدینه النبی (ص) به مکه اعزام شدند و بقیه به طور مستقیم از جده به مکه انتقال یافتند.

رشیدیان تصریح کرد : هم اکنون آمارزائران ایرانی مستقردرمکه 79 هزار و 480 نفر در قالب 554 کاروان است که معادل 97 درصد کل زائران حاضردرعربستان می شود و هنوز سه درصد از زائران درمدینه می باشند.

*پخت 178 هزار پرس غذا و 45 هزار قرص نان در روز

وی با بیان اینکه تلاش شده خدمات دهی به این زائران به تناسب جمعیت ذایقه وشرایط خاص آنها برنامه ریزی شود، گفت : هم اکنون درحوزه تغذیه عملکرد بخش های مربوطه تا حد زیادی رضایت بخش است چنانکه به طور متوسط فقط درروز جاری 178 هزار پرس غذا در دو وعده ناهار و شام تهیه و توزیع می شود .

به گفته وی ، هم اینک درمکه دو آشپزخانه مرکزی با ظرفیت تولید بالای 50 و 60 هزار پرس و نیز چند مجموعه خودپخت فعال است چنانکه هم اینک در وعده ناهار 88 هزار و 665 پرس غذا طبخ می شود و هنوز هم این آمار تا ورود تمامی زائران طی سه ، چهار روز آتی افزوده می شود.

وی تصریح کرد : همچنین فقط روزانه نان تازه پخت و توزیع می شود چنانکه فقط درروز گذشته 45 هزار قرص نان طبخ شد و این رقم از ابتدای فعالیت این آشپزخانه ها تا کنون 574 هزارو 3775 قرص نان است.

وی عنوان کرد : در کنارتوجه به ذائقه زائران مناطق مختلف کشور، رعایت رژیم غذایی برای آنان که دچار بیماری هایی چون دیابت ، پرفشاری خون و نیز بیماری های خاص هستند هم با نظر پزشک در طبخ این غذاها مورد توجه جدی است.

وی در بحث نقل و انتقال زائران دردرون شهر مکه هم گفت : بدین منظور 19 ایستگاه تعریف شد که 306 دستگاه اتوبوس و مینی بوس در این خطوط به زائران در مسیرهتل ها و مسجد الحرام فعال است و تا کنون 78 هزار و 199 زائر را خدمت رسانی کرده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت : کاروان های زیارت دوره در مدینه برای 45 هزار و 321 زائر در قالب 312 کاروان برگزار شد و در مکه هم تا کنون برای 56 هزار و 309زائر در قالب 387 کاروان برقرار شده و همچنان هم ادامه دارد.

*49 زائر حج تمتع در بیمارستان بستری هستند

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای ورود زائران تا کنون 121 هزار و 49 مراجعه کننده به مرکز پزشکی حج در مکه و مدینه ویزیت شده اند .

وی اظهارکرد : طی این مدت سه نفر به علت بیماری جان باختند و هم اکنون11 نفر در بیمارستانهای سعودی و 38 نفرهم در مرکز پزشکی حج در مکه بستری هستند .

رشیدیان تصریح کرد : این در حالی است که از ابتدای ورود زائران تا کنون در مجموع 587 نفردر بیمارستان مرکز پزشکی حج و 199 نفردر بیمارستان سعودی بستری شده اند.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.