پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت : ضرورت حضور فعال وجهادی هیات پزشکی درایام تشریق در خدمت موثر به حجاج

  • 14 مرداد 1398
  • 18:18
  • 0 دیدگاه
  • 360 بازدید
  • Article Rating
رئیس سازمان حج و زیارت : ضرورت حضور فعال وجهادی هیات پزشکی درایام تشریق در خدمت موثر به حجاج
رئیس سازمان حج و زیارت گفت : حضور فعال در زمان و مکان مناسب توام با روحیه جهادی و ایثار پزشکان در خدمت رسانی به زائران بویژه در ایام تشریق بسیارمهم و ضروری است.
علی رضا رشیدیان در همایش پزشکان و هیات پزشکی در مکه مکرمه با اشاره به قرار گیری ایام حج امسال در گرمترین زمان ممکن بالا بودن متوسط سن زائران که بیش از 56 و 57 سال می باشد، افزود : ضمن انکه آمار بیماری هایی مثل دیابت و فشار خون بالاست و در بررسی وضعیت زائران حج امسال هم بسیاری از آنان حتی از بیماری خود مطلع نبودند.
وی اظهار کرد : این گروه از زائران پس از تایید تیم پزشکی به حج اعزام شدند اما وضعیت آنان بویژه در زمان انجام مناسک حج و ایام تشریق بسیار حساس و آسیب پذیر است زیرا زندگی در این ایام ، اردوگاهی و در شرایط نسبتا سخت است که تحمل آن برای افراد بیمار دشوار می باشد.
وی با تاکید بر اینکه زائران امانتهای سپرده شده به ما هستند از این رو توجه به سلامت آنانبرای آنکه اعمالشان را به جا آورند بسیارمهم است ، ادامه داد : سازمان حج و زیارت ترکیبی از بخش های مردمی، نیمه دولتی و دولتی است چنانکه همه ازنیروهای سازمان ، تا خدمه ، کارگزاران ،هیات پزشکی و حتی نیروهای داوطلب از میان خود زائران همچنین ترکیبی از جمعیت کشور میزبان تلاش می کنیم تا به زائران خدمات رسانی کنیم.
وی تصریح کرد : زمانی می توانیم موفق باشیم که یک برنامه ریزی مناسب برای بهره گیری از همه ظرفیت ها داشته باشیم و به وظایف خود درد قبال زائران عمل نماییم .
رشیدیان با بیان اینکه ایام تشریق نقطه اوج اعمال حج زائران است ، گفت : هر چند شرایط امروزعرفات ، منا و مشعرالحرام نسبت به سال های قبل خیلی بهتر شده اما همین شرایط هنوز هم برای خیلی از زائران ما سخت است و اقدام مرکز پزشکی حج در تفکیک زائران "های ریسک" داد و ابلاغ آن به مجموعه ها کار مهم و بزرگی که به مدیران کاروان ها کمک کرد : وضعیت این گروه از زائران خود را تحت کنترل داشته باشند.
وی تصریح کرد : حضور پزشکان در ایام تشریق در بین زائران با پوشش خاص در ایجاد نظم و آرامش و قوت قلب زائران موثر اسن ضمن آنکه باید تقسیم کار مناسبی با توجه به شرایط و موقعیت و گستردگی فضا در این ایام انجام شود و نیروهای امدادی در مسیرها مستقر شده تا بتوانند امدادرسانی مناسب را داشته باشند.
وی بر شناسایی ظرفیت های کشور میزبان در طول مسیر شامل درمانگاهها و مراکز درمانی که ممکن است به کمک زائران بیاید تاکید و عنوان کرد : این موضوع هم اعلام شود تا بتوانیم در هماهنگی با دولت میزبان از این ظرفیت هم در خدمت به زائران مان بهره گیریم.
وی در بحث انجام عمل حلق هم گفت : با توجه به محدودیت مکانی و عدم امکان اختصاص فضای مشخص به این موضوع ،برنامه ریزی بر آن است که این آسیب را به حداقل برسانیم تا این واجب الهی زائران بخوبی انجام گیرد، بویژه رعایت مسائل بهداشتی و نحوه حلق کردن و دفع بهداشتی تیغ ها ضروری است تا از آلودگی محیطی جلوگیری شود.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد :تیم های پزشکی با تقسیم بندی و برنامه ریزی مناسب و پوشش خوب این مناطق و مسیرهای مربوطه خدمات مطلوبی را در بیمارستان منا، عرفات و یا در مشعر به زائران ارائه دهند .
رشیدیان تصریح کرد : بعد از ایام تشریق نیز هیات پزشکی کار حساسی بر عهده دارد و باید زائرانی که با توجه به بیماری شان نیاز است سریعتر به کشور بازگردند را شناسایی کرده وبا انجام مرحله بندی برای اعزام آنها به اقدام کنیم .
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.