پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

عملیات انتقال زائران ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع، جمعه آغاز می شود

عملیات انتقال زائران ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع، جمعه آغاز می شود
رییس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه اعلام کرد عملیات انتقال زائران ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع از صبح جمعه هفته جاری آغاز می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛«اکبر رضایی» در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: «عملیات تشریق» از صبح روز جمعه ، - هشتم ذی الحجه بر اساس تقویم عربستان- با انتقال حجاج اهل سنت کشورمان برای انجام «ترویه» به منا آغاز می شود.
وی افزود: از ساعت 16 همان روز – جمعه – نیز عملیات انتقال همه حجاج ایرانی از مکه مکرمه به عرفات آغاز خواهد شد.
رییس ستاد مکه تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان بندی و نوبت بندی که به تمامی مدیران مجموعه های اسکان زائران ابلاغ شده است، انتقال کاروانهای حجاج به عرفات تا ساعت 2 بامداد شنبه طول خواهد کشید.
وی گفت: تمامی اعضای کاروانها پس از پوشیدن لباس احرام و گفتن تلبیه، سوار اتوبوسها شده و به سوی عرفات به حرکت درخواهند آمد.
آقای رضایی افزود: 470 دستگاه اتوبوس پیش بینی شده در سه مرحله، کار انتقال اعضای کاروانها را به عرفات انجام می دهند.
وی مساحت کل خیمه های حجاج ایرانی را در صحرای عرفات بیش از 121 هزار متر مربع بیان کرد.
رییس ستاد مکه با بیان اینکه حجاج اهل سنت نیز صبح شنبه – نهم ذی الحجه- در صحرای عرفات خواهند بود، خاطرنشان کرد که تمامی حجاج ایرانی پس از انجام مراسم روز عرفه و وقوف در عرفات در روز نهم ذی الحجه، شنبه شب به سوی مزدلفه (مشعرالحرام) و منا حرکت خواهند کرد.
وی گفت: حجاج بر اساس جدول زمان بندی که به تمامی مدیران مجموعه ها ابلاغ شده است، از خیمه ها فراخوان شده و در ایستگاههای تعیین شده تجمع می کنند.
آقای رضایی افزود: اتوبوسها در ایستگاههای عرفات، بانوان، افراد مسن و زائرین وقوف اضطراری را به ایستگاه نیت در مشعر و سپس به منا منتقل می کنند تا اعمال آنجا را انجام دهند.
رییس ستاد مکه تصریح کرد: بعد از انتقال زائران وقوف اضطراری، انتقال حجاج وقوف اختیاری به مشعر طبق برنامه آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه با توجه به فاصله کوتاه میان مشعر و منا، اغلب حجاج این مسیر را به صورت پیاده طی می کنند، گفت که همه حجاج صبح روز دهم ذی الحجه مصادف با عید قربان در منا خواهند بود.
آقای رضایی افزود: پس از ورود به منا و انجام اعمال روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم ذی الحجه، مرحله انتقال حجاج از منا به مکه با اتوبوسها آغاز می شود.
رییس ستاد مکه با بیان اینکه به دلیل محدودیت مساحت منا، فضای محدودی در اختیار همه کشورها از جمله ایران قرار دارد، از همه حجاج خواست در زمان بیتوته در منا، رعایت حال یکدیگر را داشته باشند و فضای موجود را مدیریت کنند.
وی گفت: در مجموع 5400 خیمه در منا در اختیار حجاج ایران است که در هر کدام حدود 16 تا 17 نفر مستقر خواهند شد.
آقای رضایی گفت: در شب یازدهم ذی الحجه، زائران باید بیشتر رعایت حال یکدیگر را بکنند زیرا از روز دوازدهم ذی الحجه، حجاجی که به دلیل برنامه حرکت کاروانها باید زودتر به مقصد مدینه یا ایران حرکت کنند، از منطقه خارج خواهند شد.
رییس ستاد مکه تصریح کرد: عملیات حج، تمرین صبر است و زائران در منا یک زندگی اردوگاهی را تجربه می کنند، هرچند ما تلاش کرده ایم تا شرایط مناسبی در مدت بیتوته برای حجاج فراهم شود.
وی در این زمینه از همه حجاج و عوامل اجرایی و مدیریت کاروانها خواست برای توفیق عملیات حج، نظم و انضباط را در ایام مناسک بطور جدی رعایت کنند و هیچ اقدامی به صورت خودسرانه انجام ندهند.
تاکنون نزدیک به 89 هزار زائر و عوامل اجرایی حج تمتع 98 از ایران به سرزمین وحی منتقل شده اند و اعزام آخرین کاروانها نیز تا فردا ادامه دارد.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.