پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت : حج مکانی برای تحقق سیاست همدلی ، عبور از اختلاف و رسیدن به اتحاد است

رئیس سازمان حج و زیارت : حج مکانی برای تحقق سیاست همدلی ، عبور از اختلاف و رسیدن به اتحاد است

رئیس سازمان حج و زیارت خطاب به آنانی که مدعی اند حج جای سیاست نیست ، گفت : حج جایی برای سیاستی مبتنی بر اختلاف ، چند دستگی ، و تقابل بین مسلمانان نیست بلکه مکانی برای سیاست همدلی و محبت ، وحدت ، عبور از ظواهر اختلاف و رسیدن به عمق معنای اتحاد است.

وی با تاکید بر اینکه در واقع حج فرصتی است برای آنکه این پیام وحدت به جهانیان و مسلمانان منتقل شود، اظهار کرد : اسلام دینی کامل مبتنی بر مسیر نورانیت و معنویت ست که که هیچ خلایی درآن نمی توان یافت دینی که به همه ابعاد وجودی انسان و جامعه توجه کرده از ماه رمضان که ماه خودسازی ورجوع به قرآن است تا موسم حج که زمان اجماع ملت اسلام از هر قومیت ، مذهب ، رنگ و نژاد است ، ملتی که وقتی به اصول و مبانی اسلام برمی گردد و اتحاد کلمه حرکت می کند هیچ قدرتی را یارای مقاومت در برابرش نیست.

وی افزود : زیرا ملتی اهل منطق ، عقل ، تدبیر، علم و محبت ، تعامل و گفت و گو است اما دشمن از حدود قرن 18 و 19 به ایین رسیدند که تنها راه برداشتن این عنصر قدرتمند از مسیر سلطه شان و دست درازی به منابع و ثروت های این ملت ها و کشورها اختلاف افکنی در میان آنان است و تا امروز با قوت این سیاست را دنبال کرده اند.

وی توضیح داد : وقتی نخست وزیر انگلیس قرآن را در پارلمان این کشور بلند می کند و می گوید تا وقتی کتاب قرآن در میان مسلمانان است نمی توانیم بین آنان نفوذ کنیم و از منابع آنها به نففع خود بهره گیریم خود گواهی بر پیاده سازی این سیاست از سوی استعمارگران و استثمارگران نسبت به مسلمانان است.

وی افزود : مسلمانانی که اصولشان چون ایمان به رب عالمیان ، ایمان به پیامبر و قرآن و کتاب واحد و قبله واحد و قیامت و انان را دور هم جمع می کرد اما با تلاش دشمنان اینها کنار رفت و در میان اهل تشیع و تسنن عده ای در قالب تندروان و افراطیان و غیره ، کینه و دشمنی را بین مسلمانان قوت بخشیدند با دامن زدن به اختلافات آنان را از اصول دور ساخته و به فروع انداخته و در مقابل هم قراردادند .

رشیدیان تصریح کرد : خداوند حج را قرار داد تا ما به خود برگردیم و خانه خود را قیام لناس نهاد برای آنکه مسلمانان از هر قوم ، رنگ، نژاد ، زبان و مذهب و گرایش در یک زمان معلوم و در یک لباس دور هم جمع شده و در این اجتماع دوباره به خویشتن خود و به اصولی که پیامبر(ص) برآنها تاکید داشتند بازگردند.

وی عنوان کرد : در اسلام واقعی و راستین بر وحدت و برادری و عبور از رنگ ها و نژاد و عبور از تعصبات قومی و مذهببی و اجتماع در کنار هم تاکید شده و طی قرنها بسیاری از بزرگان اهل تسنن و تشیع تلاش زیادی کردند تا جلوی این نفوذ را بگیرند و در عصر ما بنیانگذار کبیر انقاب منادی این وحدت هستند و بعد از ایشان ، مقام معظم رهبری بر این صراط منور که صراط نبی مکرم اسلام(ص) و صراط فلاح و رستگاری مسلمانان است پافشاری نموده اند.

رشیدیان با تاکید بر اینکه ما مسلمانان باید تلاش کنیم دردهایمان را با هم درمان کنیم ، اظهار کرد : اگر کنارهم قرارگیریم می توانیم بر همه مشکلات فایق بیاییم که این وعده الهی است و امیدواریم شعا حج امسال مبنی آنکه حج فرصتی برای خودسازی اعم از فردی و احتماعی تحقق یابد.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه حج یک عبادت احتماعی است ، گفت : در حالی که خودسازی فردی می کنیم در جمع حضور یافته و خدا در این عبادت جمعی با هم بودن و در جمع بودن و محبت بهم را به ما می آموزد و باید بدانیم کسی که به حج می آید واحرام می بندد اگر بغض برادر مومن راداشته باشد محرم نیست زیرا محرم کسی است که تمام بغض ها را از خود دور کند و با دلی صاف به سوی خدا برود.

وی حج را فرصتی برای اخوت دینی و اتحاد اسلامی دانست و گفت : هزاره سوم زمان افول ابرقدرت ها و افول مارکسیسم و کمونیزم و کاپیالیسم و لیبرالیسم غربی است و اینک زمان مناسبی است تا ما به انسان های تشنه جهان که به دنبال معنویت هستند از این طریق پیام معنویت دینی ،اسلامی و ارزش های والای اخلاقی و دینی را تکرار کرده و گسترش دهیم تا زمینه ساز تمدن اسلامی جدیدی در هزاره سوم باشیم .

وی با بیان اینکه این تمدن، تمدنی جدید نیست بلکه بر اساس اصول و چارچوب هایی که پیامبر خاتم محمد مصطفی (ص)بر اساس وحی و قرآن به ارمغان آورد با توجه به شرایط روز جهان است زیرا ما فرزند زمان خویشتن هستیم و از اصول و چارچوب های دینی مان که چارجوب هایی استوار است و تا قیام قیامت برای فلاح و رستگاری دنیا و آخرت ما برقرار شده است.

رشیدیان ابراز امیدواری کرد : حجاج از این فرصت حج با کوله باری از معنویت و ارزشها بازگردند و هر یک در بازگشت به شهر و دیار خود ،رسولانی برای پیام الهی که پیام حق و بر اساس اخوت و اتحاد و محبت الهی است باشند.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در  این همایش گفت:« ما گزارشهای فراوان از روشنگری هایی داریم که برادران اهل سنت هموطن ما برای زدودن تهمتهایی که دشمنان در مورد ایران و شیعه راه می اندازند تا مناسبات شیعه و سنی را بر هم بزنند، انجام می دهند.»

وی افزود:«اهل سنت ایران حقایق را برای حجاج دیگر کشورها بیان می کنند و می گویند ما سالهاست در کنار برادران شیعه خود زندگی می کنیم و با آنها ارتباط و داد و ستد داریم. این مطالبی که علیه آنها و در باره اختلافات شیعه و سنی مطرح می شود، اصلا صحت ندارد.»

نماینده ولی فقیه تصریح کرد: ثواب این روشنگری کمتر از حج نیست.

حجت الاسلام و المسلمین نواب همچنین با اشاره به شعار حج در سال جاری با عنوان «حج؛ خودسازی، اخوت دینی و تمدن اسلامی» اظهارداشت: خودسازی زمینه درک اخوت دینی و اخوت و برادری دینی نیز زمینه ساز تمدن اسلامی است زیرا دستیابی به چنین تمدنی بدون خودسازی امکان ندارد.

سرپرست حجاج ایرانی خاطر نشان کرد: برای تحقق این شعار و ایجاد تمدن نوین اسلامی، باید حج ابراهیمی مورد نظر امام خمینی (ره) را بشناسیم و به آن عمل کنیم.
 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.