پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تدارک و انتقال 32 تریلر آب معدنی به عرفات و منا / طبخ روزانه 90 هزار پرس غذا در ایام تشریق

تدارک و انتقال 32 تریلر آب معدنی به عرفات و منا / طبخ روزانه 90 هزار پرس غذا در ایام تشریق

مسئول تغذیه و تدارکات حج تمتع 98 از تدارک  32 تریلر آب اشامیدنی و انتقال آن به سرزمین های عرفات و منا خبر داد و گفت : این آب آشامیدنی امسال بر خلاف سال های گذشته به صورت یکجا به عرفات و منا  منتقل و درزیرچادرهای ایرانی نگهداری می شود .

فرشید در گفت و گو با خبرنگار ما افزود : در سنوات گذشته آب آشامیدنی در هتل ها نگهداری می شد و مدیران کاروان‌ها و مجموعه‌ها آب آشامیدنی زائران خود را با وانت به عرفات و منا منتقل می‌کردند اما این موضوع در حال حاضر تغییر کرده و شرکت‌های طرف قرار‌داد این کار را انجام می‌دهند و توزیع نیز با هماهنگی و نظارت ما انجام می پذیرد.
وی در بحث استفاده چادرها در بهره گیری از یخچال های ایستاده ، اظهار کرد : این مهم نیز سال گذشته در برخی چادر ها اجرایی شد و یخچال های ایستاده توسط شرکت‌های طرف قرارداد تامین گردید وامسال تمام چادرهای ما دارای یخچال ایستاده است ، اما آب آشامیدنی که بسیار پر حجم و سنگین است در خود سرزمین عرفات و منا توسط شرکت های طرف قرارداد توزیع می شود.
فرشید با تاکید بر اینکه اقدامات و کارهای مورد نیاز بر اساس برنامه ریزی انجام می شود ، گفت : دستورالعمل لازم در این رابطه به هتلها ابلاغ شده و بر اساس همان دستورالعمل نیز، همکاران لیست کارهای آماده سازی را انجام می دهند و کالاهایی که باید به منا و عرفات منتقل شوند نیز طبق آن منتقل می شود.
به گفته وی ، آب آشامیدنی نیز کالای بسیار سنگین و استراتژیک و مهم محسوب می‌شود که توسط واحد تغذیه و تدارکات و با هماهنگی شرکت های طرف قرارداد به منا و عرفات منتقل شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ قلم اقلام نیز برای زائران بسته بندی شده است،؛ گفت:  این اقلام شامل بسته های بین راهی خاکشیر خرما کیک و غیره است و  توسط مدیران کاروان به عرفات و منا منتقل می شود.

*پخت 90 هزار پرس غذا در هر وعده و انتقال آن به عرفات و منا 

وی در رابطه با تغذیه و تدارکات ایام تشریق نیز عنوان کرد : برنامه غذایی ما در ایام تشریق متفاوت است و غذا توسط آشپزخانه ها تهیه و سپس به عرفات و منا منتقل می شود.
مسئول تغذیه و تدارکات با اشاره به اهمیت ایام تشریق گفت: غذای زائران در این ایام کاملا در شرایط ایمنی و بهداشتی و با رعایت آنالیز و شرایط نگهداری بعد از پخت و بسته بندی دقیق زیر نظر کارشناسان بهداشتی و پزشکان متخصص انجام می شود.
فرشید همچنین در خصوص غذای رژیمی گفت: زائران هر زمانی که بخواهند می‌توانند از این غذای رژیمی که مخصوص بیماران است سفارش دهند و این غذا برای آنها طبخ و توزیع خواهد شد.
به گفته وی ، طبخ نان ایرانی نیز یکی از برنامه های مهم در حج امسال محسوب می شود که این کار با چهار دستگاه نانوایی مجهز و توسط دست اندرکاران در حال انجام است.
وی  با بیان اینکه ایام تشریق از لحاظ شرایط دارای اهمیت بسیار زیادی است، گفت: با توجه به این ایام برنامه غذایی دقیقی با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی در نظر گرفته شده که بر اساس آن نیز غذا طبخ و توزیع می‌شود در عین آنکه غذای رژیمی نیز در عرفات و منا وجود دارد.
فرشید با بیان اینکه شرایط ارسال غذا نیز به عرفات و منا سخت است، گفت: مجوزهای لازم برای انتقال غذا در ایام تشریق از قبل گرفته شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
وی تصریح کرد: 9 مکتب در عرفات  و 9مکتب در منا وجود دارد که در هر مکتب ۱۰ هزار زائر ایرانی حضور دارند و غذای آنها نیز به صورت بسته بندی شده و بعد از انتقال با خودروهای حمل غذا به صورت مناسب توزیع و سرو می شود.
وی به حجم بسته های غذایی زائران اشاره و عنوان کرد : غذا در یک ظرف آلومینیومی به صورت مرتب بسته‌بندی  و با شرایط رعایت زمان پخت ارسال و توزیع می شود که حدود روزانه 90 هزارپرس غذا در هر وعده است.
فرشید با اشاره به بسته غذایی که سال گذشته در شب دهم ذیحجه به زائران ارائه می شد ،گفت: در سنوات گذشته و با همکاری موسسه مطوفین ۱۲ قلم کالا شامل کیک، آبمیوه ،خرما و غیره بسته بندی و به زائران داده می شد که در آن شرایط در واقع امکان عرضه غذا به زائران را نداشتیم اما امسال این بسته تغییر کرده و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته غذای مناسب تحویل زائران می شود.
وی همچنین به ظرفیت آشپزخانه‌های الافندیه مکه مکرمه اشاره و عنوان کرد : ظرفیت این آشپزخانه بیش از ۱۰۰ هزار پرس غذا بوده است ولی ما در آن ۶۵ هزار پرس غذا پخت می کنیم که تعداد آن با غذای رژیمی و اضافی در  حدود 70 هزار پرس می شود
وی افزود: ظرفیت تعداد طبخ آشپزخانه ها به تعداد عوامل بستگی دارد و این مهم به تعداد پخت نیز اثرگذار خواهد بود در آشپزخانه الافندیه نیز ۲۰۰ نفر نیروی مجرب مشغول به کار هستند و عملکرد بسیار خوبی دارند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.