پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت

روادید میان ایران و عراق لغو گردد

روادید میان ایران و عراق لغو گردد

حجت الاسلام والمسلیمن دکتر موسوی گفت: روادید بین ایران و عراق باید لغو گردد تا زائرین ایرانی و عراقی بدون پرداخت هزینه روادید به دو کشور سفر کنند.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت، حجت الاسلام دکتر موسوی در جلسه افتتاحیه و نشست مشترک با هیات عراقی  با اشاره به رویکرد مثبت وزیر گردشگری عراق برای رفع مشکلات زائرین گفت: محوریت مذاکرات در راستای بررسی تفاهم نامه هایی است که در سال گذشته به امضای طرفین رسیده است و در راستای خدمت رسانی بهتر به زائرین دو کشور می باشد.

 رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: ما مسئولن ایرانی و عراقی با نگاه زائر محوری باید مشکلات سفر زائرین را حل کرده و هموار کنیم، چه زائرین ایرانی که به عراق سفر می کنند و چه زائرین عراقی که برای زیارت اهل بیت (ع) به ایران می آیند نباید بر سر راه آنها مشکلاتی وجود داشته باشد و بر این اساس تفاهم نامه هایی را تنظیم خواهیم کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: روادید بین ایران و عراق باید لغو گردد تا زائرین ایرانی و عراقی بدون پرداخت هزینه روادید به دو کشور سفر کنند.

 حجت الاسلام موسوی خاطر نشان کرد: امنیت زوار ایرانی از بدو ورود به عراق تا خروج آنها از آن کشور باید تامین شود و خسارت های وارده به انها پرداخت شود. همچنین پایانه ها و خدماتی که لازم است در پایانه ها به خصوص در مرزها به زائرین داده شود تاسیس شود.

 وی در ادامه بر اتصال خط آهن شلمچه – بصره در جهت سهولت تردد زائرین تاکید کرد.

 حجت السلام موسوي همچنين به موضوع تعاملات تهاتري به منظور تسويه مطالبات بين دو كشور اشاره كرد و گفت:همانطوركه شركت هاي عراقي به خاطر خدمات خود از ما طلب دارند وزارت هاي نيرو و نفت ايران نيز مطالباتي دارد كه مي تواند تهاتر انجام داد و از جابجايي ارز و ساير هزينه ها و ساير دغدغه ها جلوگيري كرد.

  رييس سازمان حج و زيارت به بحث تردد اتوبوس هاي ايراني در عراق اشاره كرد و گفت:همانطوركه هم اكنون اتوبوس هاي عراقي وارد ايران مي شوند انتظار مي رود اتوبوس هاي ايراني نيز با تامين امنيت و بيمه حوادث به راحتي درآن كشور تردد كنند.

وی  همچنين به بحران اقتصادي ايران درسال گذشته اشاره كرد و گفت: متاسفانه به خاطر تحريم هاي ظالمانه استكبار جهاني در سال گذشته مشكلات زيادي از جمله مسائل ارزي به وجود آمد بطوريكه بدهي ما به شركت هاي عراقي روز به روز بيشتر شد.

حجت الاسلام موسوی خاطرنشان كرد: خوشبختانه هم اكنون طلب اين شركت ها در حد صفر است و اكثر مطالبات آنها پرداخته شده است.

 وی همچنین با اشاره به عدم دریافت مبالغ اضافی در فرودگاه نجف بیان داشت: مبالغ اضافی که از زائرین ایرانی دریافت می گردد باید مصوبه دولت را داشته باشد و به همین دلیل عراق باید مثل ایران که زوار عراقی را تکریم می کند از دریافت مبالغ اضافی خودداری نماید.

 همچنین در این نشست مشترک دکتر لواء السمسیم وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق ضمن تشکر از میزبانی بسیار خوب سازمان حج و زیارت در این سفر و سفر قبلی گفت: حضور گسترده ما با هیات همراه نشانگر این است که ما اصرار جدی داریم تا برای حل و فصل مشکلات زائرین عتبات اقدام کنیم و این مساله را وظیفه اصلی و شرعی خود می دانیم و تفاهم نامه را نصب العین خود قرار می دهیم. البته برخی مسائلی که به تعویق افتاده است به علت تراکم کار هیات دولت بوده است که با پیگیری ها اجرای آنها را تسریع خواهیم کرد.

 وی در ادامه سخنان خود در خصوص لغو روادید بین زوار دو کشور اظهار داشت: زادگاه من شهر نجف است و افتخار می کنم برای زوار امام علی(ع) خدمات مجانی ارائه دهیم. برای من سخت است که بشنوم زائرین برای زیارت حضرت علی(ع) بیایند و از آنها مبلغ اضافی گرفته شود. من قطعا با این اقدام مخالفم.

 وزیر گردشگری عراق درباره تامین امنیت زائرین تصریح کرد: وزارت گردشگری عراق اهمیت به سزایی برای این مساله قائل است اما متاسفانه برخی زائرین ایرانی به دستور العمل ها پایبند نیستند و زیارت در سامرا را در دستور کار خود قرار می دهند در صورتی که از نظر امنیتی بسیار خطر ناک است.

 وی افزود: در پایانه منظریه نیز مساله نا امنی وجود دارد و تروریست ها انفجارهایی را در مسیر زائرین ایرانی انجام می دهند و تقاضا داریم حتی الامکان از این پایانه مرزی استفاده نشود.

 السمسیم در خصوص خط راه آهن ایران و عراق گفت: مساله خط راه آهن ایران و عراق توسط نخست وزیر عراق در دستور کار قرار گرفته و وزیر حمل و نقل عراقر متولی آن است و ما پیگیری می کنیم که هرچه زودتر این کار انجام شود.

 وی درباره تحریم های ظالمانه علیه ایران اظهار داشت: تحریم ها علیه ایران مساله جدیدی نیست و این تحریم ها را علیه ایران وارد می کنند که اثرات منفی آن قابل مشاهده است که بخش خصوصی باید توجه بیشتری در این زمینه داشته باشد.

 وزیر گردشگری عراق ضمن استقبال از طرح پیشنهادی تهاتر رئیس سازمان حج و زیارت ایران گفت: تسویه بدهی های دو کشور به هم باید در دولت مطرح شود و ما از پیشنهاد شما استقبال می کنیم.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.