پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تشکر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهتمام عراق به زائران ایرانی

تشکر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  از اهتمام عراق به زائران ایرانی

"لواء سميسم" وزير گردشگري و آثارباستاني عراق  که به دعوت سازمان حج و زیارت به ایران سفر کرده با سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت  در این دیدار که حجت الاسلام دکتر موسوی نیز حضور داشت سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: از اهتمامی كه نسبت به زائران ايراني داريد ممنون هستم و اميدوارم با توجه به همكاري‌هاي بيش از پيش دو كشور زائران در پوشش كميته ي حج و زیارت قرار گيرند.

وی با اشاره به روابط سياسي خوب دو كشور ايران و عراق گفت: اين روزها شاهد سفر رئيس‌جمهور در روزهاي آخر كارشان هستيم و اميدواريم اشغال عراق با همكاري‌هاي ايران برطرف شود.

وي افزود: در ايام نوروز كه به كشور عراق سفر كرده بوديم شاهد تبليغات شوراهاي استاني اين كشور در خصوص توسعه‌ي بيشتر مسائل فرهنگي و اجتماعي نيز بوديم.

حسيني تصريح كرد: اقدامات مختلفي در عراق براي ناامن ساختن فضاي توريست‌ها ايجاد شده كه بسياري از زائران ايراني نمي‌توانند با آرامش به زيارت بروند كه خوشبختانه مسئولان كشور عراق توانستند امنيت را براي زائران ايراني برقرار كنند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اقامت رايزن فرهنگي در عراق تصريح كرد: اميدواريم مجوز اقامت رايزن فرهنگي ايران در عراق تمديد شود تا همكاري‌هاي ما نيز گسترش يابد.
وي افزود: تقاضاي ديگر من به گسترش زبان فارسي با عنوان دومين زبان مردم جهان اسلام در كشور عراق برمي‌گردد.

حسيني اظهار داشت: در خصوص دفتر شبكه ماهواره‌اي العراقيه نظرم مثبت است پيگيري هاي لازم را در اين خصوص انجام بدهند.

همچنين لواء سميسم وزير گردشگري و آثارباستاني عراق با اشاره به مناسبات اقتصادي و سياسي دو كشور ايران و عراق گفت: مناسبات اقتصادي و سياسي اين دو كشور باعث ايجاد پيوند 100 ساله بين ما و ايران شده است اين دو ملت خواست و ويژه بودند و كشور ايران هميشه در راستاي رسيدن به اهدافمان ما را ياري كرده است.

بنا براين گزارش؛ وزير فرهنگ و گردشگري عراق با اشاره به رخدادهاي اخير سوريه، لبنان، مصر و حملات اخير دنياي غرب به اين كشور گفت: حملات اخير غربي‌ها به ايران نوعي همسويي بين اين دو كشور ايجاد كرد و به دليل تحريم‌هايي كه به كشور عراق وارد شده همدردي با ما براي ايران و ديگر مردم جهان ملموس شده است.

وي افزود: اعمال محاصره براي كشور فقط به منظور به زانو درآوردن يك كشور و اهداف سياسي آن است ولي دولت عراق با حمايت كشور ايران شرايط دشوار و تحريم ها را پشت‌سر مي‌گذارد.

سميسم تصريح كرد: خروج عراق از فصل هفتم شوراي امنيت اين كشور را از دست‌آوردهاي زيادي رها كرد چرا كه تا آن موقع عراق جزء كشورهاي تهديد كننده صلح جهاني به حساب مي‌آمد.

در ادامه اين گزارش آنچه كه براي وزير  فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز مدير جهانگردي و آثار باستاني عراق مهم بود اين است كه روابط بين المللي دو كشور به خوبي گسترش يافته و "سميسم" خواستار برقراري ارتباط هنوز كارشناسان ميراث‌فرهنگ ايراني در عراق شد.

در ادامه اين نشست سميسم افزود:  در خصوص باز‌سازي مكان مدائن و طاق كسري مجبور شديم از كارشناسان كشور "چك" استفاده كنيم كه همين جا از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهانيم تا كتابي  را با ليست اسامي كارشناسان مرمت آثار باستاني را در اختيار آنها قرار دهد.
 
وزير جهانگردي و آثار باستاني عراق افزود: برخي از زوار به صورت انفرادي به كشور عراق مي‌آيند ما نيز از آنها استقبال مي‌كنيم تا حتي يك قطره خون از آنها نريزد ولي خواستار همكاري بيشتر كميته مشترك اين دو كشور در خصوص زوار هستيم.
 

سميسم با اشاره گشايش دفتر ماهواره‌ي العراقيه  گفت: خواستار گشايش دفتر ماهواره‌ي العراقيه درايران هستيم چون اين دفتر مي‌تواند يك پايگاه مردمي باشد كه در حال حاضر نبودن آن در ايران اقدام درستي نيست.

وی گشايش اين دفتر ماهواره اي را حركتي مثبت نسبت به كشور عراق دانست و گفت: اين دفتر مطابق ديدگا‌ههاي سياسي هر دو كشور كار خود را شروع خواهد كرد.





روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.