پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت:

ثبت نام زائران اربعین فقط از طریق سامانه سماح انجام می شود/آغاز ثبت نام از یکم شهریور ماه

ثبت نام زائران اربعین فقط از طریق سامانه سماح انجام می شود/آغاز ثبت نام از یکم شهریور ماه
مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از الزامی بودن نام نویسی در سامانه سماح برای زائران اربعین حسینی امسال خبرداد و تاکید کرد که همه زائران باید رسید سامانه سماح به همراه گذرنامه را در زمان خروج از مرز به همراه داشته باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی امروز در خصوص جزییات ثبت نام از زائران اربعینی حسینی اظهار کرد: ستاد مرکزی اربعین حسینی در وزارت کشور قرار دارد و سازمان حج و زیارت نیز به عنوان یکی از کمیته های این ستاد(کمیته ثبت نام) به فعالیت می پردازد.

وی با اشاره به رایزنی های صورت گرفته میان ستاد مرکزی اربعین حسینی و کشور میزبان، افزود: برای مراسم اربعین سال 98 نیز با توجه به توافق به عمل آمده بین جمهوری اسلامی ایران و عراق زائران می توانند از 19 شهریور ماه(دهم محرم الحرام) لغایت هفتم آبان ( 30 صفر 1441) بدون نیاز به اخذ روادید و به شرط ثبت نام در سامانه سماح همراه با گذرنامه معتبر جهت زیارت اربعین حسینی واردعراق شوند.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت نام نویسی در سامانه سماح را الزامی دانست و تاکید کرد: نام نویسی در سامانه سماح برای تمامی متقاضیان زیارت اربعین حسینی الزامی است و درگاه اینترنتی برای ثبت نام در اربعین از روز اول شهریور ماه به روی کاربران بازخواهد شد.

به گفته حجت الاسلام رحمانی، متقاضیان باید در این دوره مدارک لازم اعم از گذرنامه و رسید اینترنتی ثبت نام در سامانه سماح را به همراه داشته باشند چرا که در صورت عدم نام نویسی و طی مراحل ذکر شده از خروج آنها، جلوگیری خواهد شد.
وی با بیان اینکه دوره اعزام اربعین بدون روادید است اما باید گذرنامه در اختیار زائران باشد، گفت: مهر ورود و خروج در گذرنامه ثبت می شود.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت همچنین هزینه نام نویسی در سامانه سماح را رایگان دانست و گفت: فقط زائران باید در زمان ثبت نام هزینه های بیمه را که شامل حوادث و خدمات درمانی می شود، پرداخت نمایند که این هزینه ها به همراه هزینه های پزشکی و بهداشتی مجموعا حدود 25 هزار تعیین شده است.

وی تاکید کرد: لغو روادید صرفاً برای بازه زمانی مذکور( ایام اربعین حسینی) اجرایی می شود و خارج از این محدوده زمانی زائران موظف به اخذ روادید از طریق دفاتر خدمات زیارتی هستند.

وی با بیان اینکه نام نویسی در سامانه سماح تا روزهای منتهی به ایام اربعین هم ادامه دارد، گفت: با توجه به اتصال سامانه سماح به سامانه نیروی انتظامی صرفاً به زایرانی که در این سامانه ثبت نام کرده باشند اجازه خروج داده خواهد شد.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: زائران می توانند از طریق اینترنت خانگی یا دفاتر خدمات زیارتی سازمان حج و زیارت برای نام نویسی در سامانه سماح به آدرس https://samah.haj.ir/ اقدام نمایند.

وی در پاسخ به این پرسش که اعزام در بازه زمانی اربعین به صورت کاروانی انجام می گیرد یا خیر، گفت: کاروانهای سازمان حج و زیارت در ایام اربعین حسینی اعزامهایی نخواهند داشت.

وی با اشاره به اعزام های ماه محرم سازمان حج و زیارت نیز گفت: اعزام کاروانهای دوره محرم تا حدود 6 روز قبل از اربعین برقرار است و آنها نیز از فرایند اعزام های خاص خود برخوردار هستند و دارای ویزا و سایر امکانات متفاوت هستند که با اعزام های ایام اربعین تفاوت دارد.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در خصوص نحوه اعزام های اربعین گفت: ستاد مرکزی اربعین دارای 13 کمیته است که اعزام ها به عهده کمیته حمل و نقل و زیر نظر راهداری است؛ اعزام به سه صورت زمینی، هوایی و ریلی انجام می گیرد.

وی در خصوص مرزهای تردد زائران نیز اظهار کرد: مرز مهران، شلمچه و چذابه همانند گذشته برقرار است؛ مرز خسروی هم با زحمات صورت گرفته دو کشور برای اربعین بازگشایی می شود و امیدواریم بعد از اربعین هم تردد زائران از این مسیر ادامه داشته باشد.

وی درباره خدمات بیمه ای و درمانی به زائران اربعین گفت: زائران از 50 کیلومتری مرزها بیمه می شوند و از زمان رفت تا برگشت بیمه هستند و خدمات درمانی به صورت مناسبی تدارک دیده شده است.

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.