پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت : 30 درصد از حجاح و عوامل اجرایی به کشوربازگشتند/انتقال 746 نفر از افراد دارای شرایط خاص

رئیس سازمان حج و زیارت : 30 درصد از حجاح و عوامل اجرایی به کشوربازگشتند/انتقال 746 نفر از افراد دارای شرایط خاص

رئیس سازمان حج و زیارت گفت : از 25 مردادماه تا کنون 29.1 درصد از حجاج و عوامل اجرایی حج امسال با جمعیت 25 هزار و 736 نفر در قالب 107 پرواز به کشور بازگشتند .

رئیس سازمان حج و زیارت گفت : از 25 مردادماه تا کنون 29.1 درصد از حجاج و عوامل اجرایی حج امسال با جمعیت 25 هزار و 736 نفر در قالب 107 پرواز به کشور بازگشتند .

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی سازمان حج و زیارت ،علی رضا رشیدیان در گفت و گو با خبرنگار ما افزود : از 107 پرواز انجام شده 72 مورد 16 هزار و 960 نفر از حاجیان ایرانی را از مدینه به مقصد کشورمان انتقال کردند و 35 پرواز نیز از جده به مقصد ایران انجام شد.

وی تصریح کرد : فقط در روز گذشته 78 نفر و در مجموع از ابتدای عملیات بازگشت ، 748 نفر از افراد دارای شرایط خارج از برنامه به کشور اعزام شده اند.

وی افزود : بخشی از این جمعیت ، افرادی هستند که به دلیل بیماری و کبار سن "های ریسک "محسوب می شوند و بر اساس اعلامی که به تمام کاروان ها صورت گرفته ، شناسایی و معرفی می شوند تا از طریق ظرفیت خالی پروازهای در حال انجام زودتر به کشور بازگردند.

وی عنوان کرد : بخشی دیگر هم کسانی هستند که مدت اقامتشان به دلیل اسلات های پروازی طولانی و بیش از 40 روز شده و دارای مشکلات خانوادگی و کاری هستند مثل افرادی که دارای فرزند خردسال و نوزاد هستند که طی بررسی ها مشخص و اعلام و نسبت به اعزام آنها اقدام می گردد.

رشیدیان تصریح کرد : تا کنون 38 نفر از بیماران در مرحله نخست اعزام شدند و در این میان برخی دیگر از آنان هم شناسایی و به کشور بازگشتند اما هشت نفر از افرادی که دارای بیماری ومشکلات تنفسی شدید و در بیمارستان های سعودی بستری هستند هم برنامه ریزی ها برای انتقال آنان در حال انجام است و تا کنون 2 نفرشان منتقل شده اند و امید است به سرعت کار انتقال بقیه هم با حفظ شرایط  و تامین دستگاه های لازم برای انتقال آنان ، به کشور بازگردانده شوند.

 

*بیش از 30 هزار نفر از حجاج تا کنون شهر مکه را ترک کرده اند

وی در ادامه با بیان اینکه طی این روزها در مجموع 30 هزار و 616 نفر از حجاج ایرانی در قالب 209 کاروان شهر مکه را ترک کرده اند ،افزود : علاوه بر زائران بازگشتی به کشور، بخشی هم از حجاج مدینه بعد عازم شهر پیامبر(ص) شده که تا کنون 124 کاروان با 17 هزار و 437 حاجی وارد مدینه شده اند .

 وی اظهار کرد : تا کنون بخشی از اینحجاج مدینه بعد ، با اتمام 4 روز و 5 شب اقامتشان از طریق فرودگاه این شهر عازم کشورمان شده اند ضمن آنکه 50 کاروان با ظرفیت 8 هزار و 363 زائر نیز به صورت ترانزیت از مکه به مدینه منتقل و از طریق فرودگاه این شهر به کشور بازگشته اند.

 به گفته رئیس سازمان حج و زیارت ،در حال حاضر 9 هزار 159 کاروان از حجاج در قالب 67 کاروان در مدینه حضور دارند که معادل 15.5 درصد حجاج و عوامل حج حاضر در عربستان هستند .

 وی عنوان کرد : در مکه هم تا پایان وقت امشب و خروج برخی دیگر از حجاج در مجموع  49 هزار و 600 زائر در قالب 351 کاروان اقامت دارند که به تدریج این جمعیت هم از مکه طی روزهای آتی خارج می شوند.

 

*بهره مندی بیش از 76 هزارنفر از حجاج از برنامه زیارت دوره در مکه  

وی اظها ر کرد : برای حجاج حاضر در مدینه و مکه همچنان برنامه های مختلف فرهنگی و زیارتی از جمله زیارت دوره در حال برگزاری است و از ابتدای ایام حج در مکه تا کنون 525 کاروان با جمعیت 76 هزار و 388 نفر از برنامه های زیارت دوره استفاده کرده اند.

وی گفت : زائران مدینه بعد هم همچنان از برنامه زیارت دوره بهره مند می شوند که فقط دیروز 2 هزار و 233 نفر از حجاج درقالب 16 کاروان با 50 دستگاه اتوبوس از اماکن زیارتی و فرهنگی این شهر بازدید کرده اند.

 

*3.6 تردد سرانه هر زائر برای تردد در مکه  

به گفته وی ، کار نقل و انتقال حجاج در مکه نیز همچنان با روند قبلی و فعالیت 19 ایستگاه و خط فعال ترددی و 166 دستگاه اتوبوس و 9 دستگاه مینی بوس در حال انجام است و فقط دیروز 16 هزار و 980 ظرفیت جابه جایی زائران را فراهم کرد.

رشیدیان افزود : از شروع عملیات ترددی حج در مکه تا کنون 5 میلیون و 755 هزار و 920 ظرفیت و صندلی انتقال زائران در مسیر هتل ها و مسجد الحرام فراهم شده که به طور متوسط سرانه هر زائر 3.6 تردد می شود.

فاطمه یوسفی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.