پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس مرکز پزشکی حج :بیش از 500 هزار خدمت پزشکی به حجاج ارائه شد/سرانه 3.6 بار ویزیت هر زائر

رئیس مرکز پزشکی حج :بیش از 500 هزار خدمت پزشکی به حجاج ارائه شد/سرانه 3.6 بار ویزیت هر زائر

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه گفت : از ابتدای ایام حج و حضور زائران در عربستان تا کنون بالغ بر 500 هزار خدمت پزشکی و درمان مختلف به زائران ارائه شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه گفت : از ابتدای ایام حج و حضور زائران در عربستان تا کنون بالغ بر 500 هزار خدمت پزشکی و درمان مختلف به زائران ارائه شده است.

 به گزارش روز جمعه روابط عمومی سازمان حج و زیارت ،دکتر محمد تقی حلی ساز در این رابطه به خبرنگار ما افزود :فقط طی این مدت 280 هزار و 812 مورد ویزیت عمومی در مطب های مجموعه ها و هتل های مکه و مدینه و نیز مرکز پزشکی حج انجام شده است.

 وی عنوان کرد : سرانه متوسط هر زائر فقط در این بخش 3.6 بار ویزیت و مراجعه به پزشک می باشدضمن انکه در برخی موارد مراجعات بسیار زیاد بوده و برخی افراد تا 30 بار به پزشک و مراکز درمانی مراجعه داشته اند.

 وی افزود :علاوه بر این ، 35 هزار و 194 مورد هم ویزیت تخصصی بیماران و مراجعان زائر در شهرهای مکه و مدینه انجام شده است.

وی گفت : فقط طی روز گذشته در مجموع در مراکز و مطب های ما 6 هزار و 620 ویزیت عمومی و 444 مورد ویزیت تخصصی انجام شده است.

 وی عنوان کرد : همچنین از ابتدای ایام حج تا روز گذشته (پنجشنبه ) یک هزار و 682 نفر در مرکز پزشکی حج بستری شده اند ضمن انکه بیش از 70 نفر هم براساس تفاهمی که در رابطه با پذیرش بیماران ما با طرف سعودی انجام شده بود ، در مراکز درمانی سعودی تحت درمان قرار گرفته اند.

دکتر حلی ساز، افزود : هم اینک نیز 14 نفر از حجاج ما در بیمارستان سعودی در مکه و 24 نفر در مرکز پزشکی حج بستری و تحت درمان هستند.

 وی در ادامه با اشاره به آمار زائران فوتی هم گفت : طی حج امسال تا کنون 14 نفر از زائران و حجاج ما به دلایل مختلف از جمله بیماری های قلبی و تنفسی جان خود از دست دادند که از این تعداد 11 نفر مرد و سه نفر دیگر زن بوده اند .

 وی گفت : تا کنون هشت مورد از افراد فوت شده به کشور انتقال یافته اند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در ادامه با اشاره به نقاط ضعف و قوت عملکرد امسال در این حوزه گفت : امسال برخی امور رابه صورت پایلوت برای نخستین بار آغاز کردیم که از جمله آنها نرم افزار دیده بان سلامت بود که به صورت پایلوت عملیاتی شد و اثرات خوبی هم داشت و هم اکنون نیز به مرور در حال تکمیل هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید در فرایند جذب هم برنامه ریزی های جدی تری را داشته باشیم ، گفت : امسال در بحث انتخاب پزشکان و آموزش های آنها و نیز زائران محدودیت زمانی داشتیم که امید است از سال آینده در این حوزه برنامه ریزی مناسبت تری شده و کار زودتر آغاز شود.

دکتر حلی ساز همچنین با اشاره به اقدامات مناسبی که برای آمادگی در حوزه ارائه خدمات در زمان بروز حوادث غیر مترقبه طی امسال انجام شد ، گفت : در این راستا 285 تیم امدادی در میان زائران شکل گرفت و 35 تیم سه نفره واکنش سریع پزشکی از بین پزشکان سطح یک وپزشکان عمومی و 10 تیم تخصصی سطح 2 و نیز 4 تیم سطح 3 که به نسبت تخصص ها متفاوت است طراحی و شکل گرفت.

وی گفت : این موضوع از جمله اقداماتی بود که در حوزه های نوآوری در این عرصه اتفاق افتاد و آمادگی نسبی خوبی را علی رغم محدودیت زمانی داشتیم .

وی شروع ثبت نام زائران زودتر از زمان عادی و ارائه آموزشهای مناسب به آنها هم از جمله مباحثی دانست که باید در برنامه ریزی حج سال آینده مورد توجه قرار گیرد.

دکتر حلی ساز ، هماهنگی با سیستم های دولت میزبان در بحث خدمات اضطراری و افزایش تعاملات هلال احمر دو کشور را برای انجام با کیفیت و ارائه خدمات بهتر و پشتیبانی عملیات حج  موثر خواند.

فاطمه یوسفی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.