پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بازدید رئیس سازمان حج و زیارت از موزه حرمین شریفین وکارگاه پرده بافی کعبه

بازدید رئیس سازمان حج و زیارت از موزه حرمین شریفین وکارگاه پرده بافی کعبه
رئیس سازمان حج و زیارت از موزه حرمین شریفین در مکه مکرمه و نیز کارگاه پرده بافی کعبه به صورت کامل بازدید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت ؛ علی رضا رشیدیان در این بازدید از بخش های مختلف این موزه که مجموعه ای ارزشمند از آثار تاريخي و فرهنگي متعددی مربوط به مسجدالحرام و مسجدالنبي را در خود دارد ، دیدن کرد.
این موزه شامل 5 سالن مجزا دارد که هر یک از این سالن ها اختصاص به بخشی از آثار مرتبط به این اماکن مقدسه دارد چنانکه سالن نخست تصاوير قديمي از مسجدالحرام و مسجدالنبي و همچنين ماکت مسجدالحرام ودر سالن دوم پلکان قديمي بيت‌الله الحرام متعلق به سال 1240 هجري قمري که توسط هندي‌ها هديه شده است و نیز پلکان هوشمند جديدي که توسط ملک فهد اهدا شده و داراي دو بازوي برقي قوي است و امکان تهويه‌ي هواي داخل خانه‌ي کعبه را دارد و جایگزین پلکان قدیمی شده به نمایش درآمده است.
تکه هایی از سنگ های شکسته شده منبر سنگی مسجد الحرام و نیز مقصوره‌ مقام حضرت ابراهيم (ع)، اهدايي ملک عبدالعزيز همچنين کتيبه‌هاي ورودي، سرستون‌ها، باب‌السلام قديم و باب‌الصفاي قديم، کتيبه‌هاي داخل مسجدالحرام، تاج منبر و تاج مناره‌هاي مسجدالحرام که در قرن 13 هجري قمري تخريب شده و پس از آن بازسازي شده، در اين سالن به نمايش گذاشته شده است.
سالن سوم این موزه هم ناودان طلاي بيت‌الله الحرام و صندوقچه‌هاي نگهداري آب زمزم و گلاب قمصر کاشان که براي شست‌وشوي داخل کعبه در اول ماه شعبان و روز عيد قربان استفاده مي‌شود، را در خود نگهداري مي کند ونمونه‌اي از پرده‌هاي خانه‌ي کعبه، طوق‌هاي حجرالاسود و درها قديمي خانه‌ کعبه که زمان ملک خالد تعويض شده و نمونه‌اي از پرده و برقع خانه خدا كه همان پرده‌ي در کعبه است، به نمايش گذاشته شده‌اند.
همچنين ستوني از داخل بيت‌الله الحرام که زمان عبدالله بن زبير توسط لشکريان حسين بن نمير مورد حمله قرار گرفته و آسيب ديده و اين ستون توسط عبدالله بن زبير بازسازي شده، به نمايش درآمده است.
اما سالن چهارم تصويرهاي زيبا و نادر از کعبه، مسجدالحرام و مسجدالنبي و نیز تصويرهايي از توسعه‌ مسجدالحرام و مسجدالنبي و کتيبه‌ي زيباي دايره صمديه متعلق به قرن هشتم هجري که هم‌اکنون با تغييراتي در چهار ضلع پرده‌ي خانه‌ي کعبه نصب مي‌شود، را در خود دارد.
درسالن پنجم هم ماکت مسجد نبوي، درهاي مسجدالنبي و کتيبه‌اي که بين محراب و منبر نصب شده و در منبر پيامبر(ص) اهدايي سلطان مراد عثماني و نخستين ساعتي که او به مسجدالنبي اهدا کرده، موجود است و در انتهاي اين سالن ماکت چاه زمزم و طوق قديمي چاه زمزم متعلق به سال 1199 هجري قمري در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفته است.
رشیدیان پس از بازدید کامل از این بخش ها و شنیدن تاریخ تک تک آثار این موزه که در مجاورت کارگاه پرده بافی کعبه قراردارد ، از این کارگاه دیدن کرد.
کارخانه‌ای که پرده خانه خدا با استفاده از بافتهای دستی و ماشینی و افراد متخصص می بافد و بر روی این پرده آیات قرآن با خط زیبا و با نخهای طلا و نقره بافته می شود وجنس آن از حریر طبیعی و خالص و ارتفاع آن ۱۴ متر و نوار دور این پوشش به عرض ۹۵ سانتی متر و طول ۴۵۰۰ سانتی متر است و عباراتی چون «یا حی یا قیوم»، «یا رحمن یا رحیم» و «الحمدالله رب العالیمن» با رنگ طلایی نوشته شده است.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.