پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سرپرست حجاج ایرانی:حج امسال با کمترین مشکل برگزار و برای زائران بسیار گوارا بود

سرپرست حجاج ایرانی:حج امسال با کمترین مشکل برگزار  و برای زائران بسیار گوارا بود
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه در سرتاسر سفرحج شاهد امدادهای الهی بودیم گفت : این امر در کنار تلاش ها و برنامه ریزی های صورت گرفته حج امسال را برای زائران بسیار گوارا نمود حجی که با کمترین مشکل برگزار شد
حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب روز یکشنبه پس از بازگشت از عملیات حج ۹۸ در نشست خبری در فرودگاه امام خمینی (ره) افزود : برای برگزاری آیین حج 98 برنامه های متعددی را بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت طراحی کرده بودند که به لطف خداوند این برنامه ریزی‌ها به خوبی اجرا شد و در جای جای این سفر شاهد امدادهای الهی بودیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت افزود: درعرفات که گرمای هوا به ۵۰ درجه و بیش از آن می رسد، با الطاف باریتعالی و بارش رحمت الهی وضعیت هوا مناسب شد، تا جایی که حجاج به فضای باز رفتند.
وی گفت: امروز از سفر حج به عنوان امدادهای الهی یاد می‌کنم و این امدادها، حج امسال را برای زائران بسیار گوارا کرد و مشکلات را به حداقل رساند.
حجت الاسلام و المسلمین نواب اضافه کرد: درمنا نیز این اتفاق افتاد و هر چند طولانی بودن سفر برای برخی از زائران سخت است، اما با توجه به الطاف الهی این سفر دلچسب و شیرین بود . همچنین عمره ماه محرم را که کمتربرای زائران ایرانی اتفاق می‌افتد، حجاج کشورمان که درمکه مانده اند به دلیل طولانی ترشدن این سفر انجام می دهند وبه یاد امام حسین (ع) و شهدا مُحرِم می‌شوند.
حجت الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به روند خوب انجام عملیات حج امسال تصریح کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که گاهی در پروازهای داخلی تاخیر دارد، دراکثر پروازهای حجاج، تعجیل داشت و به لطف خدا، امداد الهی و زحمات و تلاش دست اندرکاران با کمترین مشکلات عملیات نقل و انتقال زائران به ثمر رسید.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه زائران ایرانی درمسیر شعار حج (حج؛ خودسازی، اخوت دینی، تمدن اسلامی) حرکت کردند، ادامه داد: امسال هم از برگزاری دعای کمیل در جوار حرم پیامبر و قبور ائمه بقیع محروم بودیم و از مسئولان عربستانی خواستیم که سال آینده مقدمات برگزاری دعای کمیل را دراین مکان فراهم آورند.
حجت الاسلام و المسلمین نواب افزود: فراهم کردن مقدمات این کار برای کشور میزبان سخت نیست چرا که وضعیت امروز با گذشته فرق کرده است و با این مساعدتی که انجام می دهند زائران ایرانی دلشاد خواهند شد.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با بیان اینکه طبق برنامه ریزی قبلی، برنامه ها به نحو مطلوب در هتل ها برگزار شد، خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از ۸۰ درصد از حجاج ایرانی به وطن بازگشته اند و زائرانی که در مدینه و مکه باقی مانده اند ان شاءالله در روزهای آینده به کشور بازخواهند گشت.
حجت الاسلام و المسلمین نواب درباره وضعیت سلامتی حجاج گفت : با وجود بالا بودن میانگین سنی زائران طی امسال، با خدماتی که صورت گرفت وضعیت مناسب بود و هر روز از هتل ها، درمانگاهها و مطب ها بازدید داشتیم.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به همکاری مسئولان هیات پزشکی افزود: بیماری های واگیردار درعربستان زیاد است و به خصوص در تجمعات خیلی فشرده امکان سرایت بیماری ها وجود دارد،اما به لطف خداوند تمام مسائل تحت کنترل بود.
وی با بیان اینکه شماری از فوتی های حج امسال بدلیل بیماری قبلی جان باختند، اظهار داشت: ۱۶ نفر از زائران ایرانی در طول سفر حج فوت کردند وبعضی از جان باختگان در حرم امن الهی به خاک سپرده شدند.
حجت الاسلام و المسلمین نواب تاکید کرد: بیمارانی که وضعیت مناسبی نداشتند پس از انجام اعمال حج با اولین پرواز به ایران اعزام شدند.
وی در پاسخ به سوالی درمورد امکان ازسرگیری سفرعمره گفت: عمره برای جمعی از ملت عزیزمان که استطاعت حج را ندارند فرصت مناسبی است و برای برگزاری آن نیز برنامه داریم.
سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: مردم درخواست دارند و مسئولین هم درحال پیگیری هستند تا زمینه برگزاری سفرعمره را فراهم کنند و در صورت امکان زائران مشرف شوند.
حجت الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه شرایط به نحوی است که سفرعمره به صورت محدود شروع و به مرور به صورت کامل راه اندازی شود، اظهار کرد: اساس تعطیل شدن این سفر هم به خاطر یک ناخشنودی بود و گرنه تعطیل نمی شد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد بهترین اتفاق حج امسال گفت: مناسب بودن هوا درعرفات ازامدادهای الهی بود، چرا که دراین موقع از سال کمتر شاهد بارش باران درعرفات هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین نواب افزود: اتفاق مهم دیگر با غیرت و ایثارگری کارکنان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران رقم خورد و شاهد رکورد در انتقال زائران بودیم و با استمراراین همکاری امیدواریم همه حجاج به سلامتی به کشور بازگردند.
وی در مورد خدمات ارائه شده توسط شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: برای خدمت به زائران و حجاج هر قدمی را که می توانیم باید برداریم اما با توجه به شرایط موجود کشور که دشمن تلاش می‌کند قامت این سرو را بشکند، با ایثارگری و خدمات رسانی بهینه به زائران و دعای خانواده شهدا راز این استقامت را به دیگران نشان دادیم تا دیگران هم از آن الهام بگیرند.
نماینده ولی فقیه تاکید کرد: امسال کسانی که با زائران ایرانی در ارتباط بودند، اذعان کردند که عموم حجاج کشورمان از نحوه خدمات رضایت داشتند.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری درخصوص کاهش حضور نیروهای امر به معروف و نهی از منکر در اماکن مذهبی و دادن مسئولیت آن به ماموران سعودی گفت: هر حرکتی که در چارچوب منطق نباشد، آرام آرام اثرش را از دست می دهد.
حجت الاسلام و المسلمین نواب درخصوص شمار کارگزاران حج نیز گفت: تلاش داریم که شمارکارگزاران و خادمین حج تا حد امکان تقلیل یابد و به جای آن ها زائران به این سفر اعزام شوند.
وی در مورد افزایش سهمیه دو هزار نفری حج امسال افزود: از محل کشورهایی که نمی توانند یک هزارم جمعیت خود را به حج بیاورند، سهمیه ای ایجاد و به برخی از کشورها واگذار می شود، اگر بر اساس درصد و جمعیت حجاج هر کشور این سهمیه اضافه شود به عدالت نزدیک تر است، اما به کشوری که فقط ۳۳ هزار نفر زائر اعزام کرده بود بیست هزار نفر سهمیه داده شد. همچنین به جمهوری اسلامی ایران نیز ۲ هزار نفر سهمیه دادند و زائرانی که در نوبت بودند مشرف شدند.
وی تصریح کرد: سراسر حج اتفاقات شیرین و خوبی بود؛ هنگامیکه مشاهده می‌کنیم زائران ایرانی با عزت کامل درحال زیارت هستند برای کسی که مسئولیتی در این زمینه دارد، شیرین است.
گفتنی است سرپرست حجاج ایرانی امروز با بدرقه آقای علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج وزیارت و مسئولان موسسه مطوفین ایران از فرودگاه جده عازم تهران شد.
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.