پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بازگشت 73 درصد حجاج و عوامل اجرایی حج به کشور

بازگشت 73 درصد حجاج و عوامل اجرایی حج به کشور
رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد : تا کنون 73 درصد حجاج و عوامل اجرایی حج تمتع امسال شامل 64 هزار و 604 نفر تا کنون به کشور بازگشته اند.
به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی سازمان حج و زیارت ، علی رضا رشیدیان در این زمینه گفت : از کل پروازهای انجام شده توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی 166 مورد از فرودگاه مدینه و 98 پرواز هم از فرودگاه جده به 19 مقصد پروازی در کشورصورت گرفته است.
وی با بیان اینکه دیروز هم 9 نفر از حجاجی که دارای شرایط خاص و اضطرار برای بازگشت بودند نیز با پروازهای انجام شده عازم کشور شدند ، اظهار کرد : از ابتدای عملیات حج تا کنون یک هزار و 181 نفر از حجاج بیمار و دارای شرایط خاص به صورت خارج از برنامه به کشور بازگردانده شده اند.
وی تصریح کرد : از کل 88 هزار و 500 نفر از حجاج ایرانی 68 هزار و 383 نفر از مکه خارج شده اند که بخشی مستقیم به کشور بازگشته اند و بخشی هم حجاج مدینه بعد بوده اند که به مدینه اعزام شده اند.
وی گفت : از شروع عملیات بازگشت علاو ه بیش از 37 هزار و 327 نفر از حجاج مدینه بعد وارد شهر پیامبر (ص) شده اند که بخش عمده آنها بعد از اتمام مهلت اقامت به کشور بازگشته اند.
به گفته وی ، هم اکنون حدود هفت هزار و 371 نفراز حجاج در مدینه حضور دارند و جمعیت حجاج حاضر در مکه نیز 14 هزار و 883 نفر می باشد.
وی ادامه داد : خدمت رسانی به حجاج تا آخرین نفر باید با کیفیت و در شان زائر ایرانی انجام شود ، گفت : در این راستا ارتقا کیفیت غذا در آشپزخانه های ما با توجه به کاهش جمعیت حجاج ، باید افزایش یافته باشد.
وی عنوان کرد : در حال حاضر به طور متوسط در هر یک از وعده های غذایی ناهار و شام در دو شهر مکه و مدینه در مجموع 27 هزار پرس غذا طبخ می شود که در مجموع روزانه حدود 53 هزار پرس غذا طبخ می شود.
رشیدیان تعداد نانی که فقط دیروز در واحدهای نانوایی مستقر در مکه پخت شده را 5 هزار قرص عنوان و ذکر کرد : در مجموع از ابتدای ایام حج تا امروز بالغ بر 2 میلیون و 100 هزار قرص نان در این مجموعه پخت شده است.

*سرانه جابه جایی هر زائر درمکه 3.7 بار تردد
وی همچنین با اشاره به فعالیت 18 خط ترددی در مسیر هتلهای مکه و مسجد الحرام در شرایط کنونی گفت : 91 دستگاه اتوبوس و 4 دستگاه مینی بوس به حجاج در این مسیرها خدمت رسانی می کنند.
به گفته وی ، فقط در روز جاری 101 هزار و 400 صندلی برای جابه جایی حجاج در طول این مسیرها ایجاد و خدمت رسانی شده است.
وی افزود : از ابتدای ایام حج تاکنون نیز در مجموع هفت میلیون و 209 هزار ظرفیت جابه جایی زائر در این مسیرها ایجاد شده است و سرانه متوسط هر زائر 3.7 تردد می باشد.
وی در بحث کاروان های زیارت دوره هم گفت : به طور متوسط از ابتدای ایام حج تا کنون در مدینه کاروان های زیارت دوره برای 82 هزار و 263 زائر برگزار شده و در مکه نیز 86 هزار نفر از حجاج از این امکان معنوی بهره گرفتند.
وی در بحث راهنمایان حجاج هم اظهار کرد : در مجموع از ابتدای ایام حج بیش از 40 هزار نفر از حجاج و زائران ایرانی از خدمات و راهنمایی های این راهنمایان استفاده کرده اند.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.