پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

استغفار و شب زنده داري دررمضان سبب آثار وبركات بسياري در زندگي انسان مي‌شود

استغفار و شب زنده داري دررمضان سبب آثار وبركات بسياري در زندگي انسان مي‌شود

نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت يكي از توصيه‌هاي اكيد در ماه مبارك رمضان را طلب مغفرت از درگاه باريتعالي عنوان كرده و اظهار داشت: استغفار داراي بركات و ثمرات بسياري براي انسان است و سبب مي‌شود تا انسان در گرداب گناه و گمراهي غوطه ور نشود.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر در جمع كاركنان و كارمندان سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبري در جلسه‌اي با عنوان «تواصي بحق» يكي از توصيه‌هاي اكيد در ماه مبارك رمضان را طلب مغفرت از درگاه باريتعالي عنوان كرده و اظهار داشت: استغفار داراي بركات و ثمرات بسياري براي انسان است و سبب مي‌شود تا انسان در گرداب گناه و گمراهي غوطه ور نشود.

وي افزود: سحر‌هاي ماه مبارك رمضان يكي از زمان‌هاي مناسب براي استغفار به در گاه خداوند تبارك و تعالي است. طلب مغفرت از درگاه خداوند يك توفيق بزرگ و هديه اي الهي براي بشر است تا اگر اشتباه و گناهي از او سر زد، همه چيز را تمام شده نداند و به بخشش خداوند اميد. ار باشد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در ادامه به آيات و رواياتي در اين زمينه اشاره كرده و اظهار داشت: خداوند در سوره آل عمران آيه ۱۳۵ يكي از اوصاف متقين را اين گونه بر مي‌شمرد: "والذين إذا فعلوا فاحشة أو ظلموا أنفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم. متقين كساني هستند كه اگر گناهي ار مرتكب شوند و به خود ستم كنند از گناهان خود طلب مغفرت مي‌نمايند.

وي افزود: انسان همواره در معرض گناه و ظلم به نفس قرار دارد. اما خداوند وقتي انسان مرتكب گناهي مي‌شودمهلتي براي طلب اسغفار به او مي‌دهد.

وي ادامه داد خداوند در در جايي ديگر مي‌فرمايد: «ومن يعمل سوءا أو يظلم نفسه ثم يستغفر الله يجد الله غفورا رحيما». انسان وقتي كه مرتكب گناهي مي‌شود و يا ظلم به نفس مي‌كند، سپس طلب استغفار مي‌نمايد خداوند را رحيم و مهربان خواهد يافت وآثا رحمت را در وجود خود حس مي‌كند.

سرپرست حجاج ايراني در خصوص دعا نيز به آيه اي از قرآن اشاره كرد كه مي‌فرمايد «و اذا سئلك عبادي عني فاني قريب ُاجيب دعوه الداع» (وقتي كه بندگان من از تو سئوال مي‌كنند بايد بدانند كه من به آنها نزديكم و هرگاه مرا مي‌خوانند دعوت آنها را قبول مي‌كنم.) كه به فرموده مرحوم علامه طباطبايي صاحب تفسير الميزان اين تنها آيه اي است كه اين همه خداوند با ضمير بر روي خود تاكيد مي‌كند. انسان در هيچ شرايطي نبايد از خداوند گريزان باشد ياس از رحمت خدا گناه كبيره است و نبايد از درگاه خدا مايوس شد.

وي افزود: در يك تعبير ديگر از امام صادق (ع) در خصوص استغفار از درگاه خداوند آمده است: انسان وقتي گناهي را مرتكب مي‌شود خداوند فرصتي از بامداد تا شامگاه به او مي‌دهد تا طلب استغفار نمايد. اگر فرد گناهكار در اين فاصله از درگاه خداوند طلب استغفار نمود گناهي در نامه اعمال او نوشته نمي‌شود ولي اگر اين كار را نكرد آن گناه نوشته خواهد شد و عواقب گناه دامنگير او خواهد شد.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه به آثار و بركات استغفار اشاره كرده و اظهار داشت: در قرآن كريم آمده است كه از درگاه خداوند تبارك و تعالي طلب مغفرت نماييد اگراين كار را كرديد خداوند از آسمان بركاتش را بر شما نازل خواهد كردو نيروي شما را افزايش خواهد داد.

وي سومين بركت استغفار را افزايش روزي انسان دانسته و در اين زمينه به روايتي از امير المومنين علي (ع) اشاره كرد كه مي‌فرمايد ' الاستغفار يزيد في الرزق: انسان هايي كه از درگاه خداوند طلب استغفار مي‌نمايند و فرصت‌ها را از دست نمي‌دهند روزيشان افزايش مي‌يابد.

حجت الاسلام قاضي عسكر در ادامه به روايتي از پيامبر اسلام (ص) استناد كرده كه مي‌فرمايند: من اكثر الاستغفار جعل الله له من كلّ همّ فرجا ومن كلّ ضيق مخرجا و…كسي كه زياد استغفار مي‌كند خداوند به وسيله اين استغفار كاري مي‌كند كه ا ز هم و غم نجات پيدا كند و هر تنگنايي را پشت سر گذاشته و از آن خلاصي يابد.

وي در ادامه به روايتي از اميرالمومنين علي (ع) اشاره كرد كه فردي به آن حضرت مراجعه نمود و اظهار داشت كه مشكلات زيادي در زندگي دارم و از نظر مالي و معيشت گرفتارم… حضرت به او فرمود «استغفار كن». آن شخص بعد ازمدتي بار ديگر به نزد امير المومنين علي (ع) بازگشته و اظهار داشت كه من بسيار استغفار نمودم ولي گشايشي در كارهايم بوجود نيامد. امام روش درست استغفار كردن را به ايشان آموختند و فرمودند ابتد ا نيت خود را خالص گردان وخدا را اطاعت كن و… آن شخص با اين روش طلب استغفار نمود و گشايش در زندگي او ايجاد شد.

امام صادق مي‌فرمايد با اين كه پيامبر اسلام (ص) هيچ گاه مرتكب گناه نمي‌شدند در طول روز ۷۰ بار استغفار مي‌كردند.

نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني اظهار داشت: انسان همواره در معرض هواهاي نفساني قرار دارد و اگر لحظه اي غفلت نمايد مرتكب گناه مي‌شود. از فرصتي كه در ماه مبارك رمضان نصيب همه ما شده است بايد استفاده كرد. بايد سعي كنيم نماز شب بخوانيم و از بركات اين ماه مبارك بهره ببريم.

كساني كه در ماه مبارك رمضان به ويژه در سحرگاهان به استغفار مي‌پردازند و شب زنده داري مي‌كنند شاهد آثار و بركات آن در زندگي خود خواهند بود.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.