پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

وزیر کشور در جمع خبرنگاران:

برای حداقل سه میلیون زائر اربعین برنامه ریزی انجام شده است/ ماندگاری اربعین به دلیل حمایت های مردم ایران و عراق و کمک آقا ابا عبدا... الحسین است

برای حداقل سه میلیون زائر اربعین برنامه ریزی انجام شده است/ ماندگاری اربعین به دلیل حمایت های مردم ایران و عراق و کمک آقا ابا عبدا... الحسین است
وزیر کشور با اشاره به تسهیلات فراهم شده برای تردد زائران از جمله بازگشایی مرز خسروی و حذف روادید کشور عراق گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال حداقل ۳ میلیون نفر زائر اربعین داشته باشیم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت به نقل از وزارت کشور؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه دوازدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین سال ۹۸، در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز اصلی ستاد مرکزی اربعین همه دستگاه‌ها گزارش اجمالی عملکرد خود را در قالب ۱۴ کمیته ستاد مرکزی اربعین ارائه دادند. همچنین پیشنهادات بخش های مختلف مطرح و درباره آنها تصمیم‌گیری شد.
وزیر کشور با اشاره به تسهیلات فراهم شده برای تردد زائران از جمله بازگشایی مرز خسروی و حذف روادید کشور عراق گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال حداقل ۳ میلیون نفر زائر اربعین داشته باشیم. البته بیشترین تعداد زائران اربعین که تاکنون ثبت شده، دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است که در سال ۹۶ واقع شد.
رحمانی فضلی با بیان اینکه برای حداقل سه میلیون زائر اربعین در حال برنامه ریزی هستیم و البته آمادگی برای تعداد بالاتر هم داریم، افزود: برهمین اساس، امسال ۱۶۴ میلیون وعده غذایی پیش بینی شده است و ۲۶۰۰ موکب پیشنهاد شده که در سال گذشته تعداد این موکب ها ۲۰۰۸ موکب بوده است، و تعداد وعده های غذایی هم سال قبل ۶۴ میلیون وعده بوده است.
وی افزود: همه خدمات امسال افزایش پیدا کرده است و بازه زمانی خدمات دهی را پنج روز اضافه کرده ایم چراکه زمانی که روز اربعین به پایان می رسد، موکب های عراقی جمع می‌شوند، به همین دلیل برنامه ریزی کردیم تا موکب های ایرانی در آنجا مستقر شوند.
وزیر کشور در ادامه به مسئله حمل و نقل زائران اشاره کرد و گفت: این مسئله یکی از اولویت های اصلی ما است و پیش‌بینی شده که قطار، هواپیما و بیش از ۱۲هزار اتوبوس و کامیون آماده خدمات رسانی باشند. بازهم پیشنهاد شد که تدارک بیشتری در این زمینه داشته باشیم.
دکتر رحمانی فضلی همچنین با تاکید بر اینکه امنیت اساسی ترین مسئله در برگزاری مراسم اربعین است، گفت: پیش بینی لازم در این خصوص در داخل عراق و همچنین در داخل کشور خودمان صورت گرفته است، نیروها کاملا در آماده باش هستند و شرایط را رصد و مدیریت می کنند.
وی عنوان کرد: پیش بینی شده استانداران مرزی و مرزبانان در ایام اربعین حسینی حداقل دو ملاقات با استانداران و مرزبانان عراقی داشته باشند، احتمال دارد یک سفر نیز مسئول ستاد مرکزی اربعین و مسئولان کمیته ها با مسئولان عراقی در کربلا داشته باشند.
وزیر کشور تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که با هماهنگی های مطلوب و مناسب و تجربه ای که در ظرف این چندسال داشتیم، امسال بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری را به زائران اربعین ارائه کنیم.
دکتر رحمانی فضلی ضمن تاکید بر اینکه محور اصلی تمام اقدامات مردم هستند، افزود: اربعین بدون یک ریال کمک دولت برگزار می شود و هرکمکی که دولت انجام می دهد مربوط به امور زیرساختی است و دولت در زمینه های پذیرایی، اقامت و خدمات بهداشتی هزینه ای نمی کند.
وزیر کشور در ادامه ضمن تاکید بر کمک مردم به برگزاری مراسم اربعین، گفت: اربعین حسینی را مانند عاشورا یا تاسوعا جریانی مردمی، فرهنگی و اعتقادی می دانیم و ماندگاری این مراسم نیز به دلیل حمایت های مردم است.
رئیس شورای امنیت کشور در پایان با ابزارامیدواری درخصوص برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم اربعین امسال، گفت: تقاضای من از مردم و زائران اربعین حسینی این است که به همه بیانیه ها، اطلاعیه ها، توصیه ها و پیشنهاداتی که ستاد اربعین و مسئولان کمیته های تخصصی این ستاد دارند، توجه کنند. اینکه در روند برگزاری راهپیمائی اربعین حسینی، سه میلیون نفر ظرف ۲۰روز از اقصی نقاط کشور به یک کشور دیگری که شرایط و مقدمات خاص دارد، در امنیت تردد داشته باشند و فراهم کردن شرایط پذیرایی، بهداشت، اسکان، حمل و نقل و امنیت این گروه بسیار بزرگ زائران، مستلزم هماهنگی کامل است. اگر ناهماهنگی شکل گیرد، یقینا دچار زحمت و زائران دچار مشکلاتی خواهند شد.
وزیر کشور با ابرازامیدواری اینکه امسال هم مثل سالهای قبل اربعین باشکوهی داشته باشیم، گفت: در این روند ایمان داریم که خداوند، آقا اباعبدا...الحسین علیه السلام و مردم عزیز به برگزاری اربعین کمک می کنند.
گفتنی است؛ در دوازدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی که با حضور وزیر کشور برگزار شد، علاوه بر گزارشها و پیشنهادات کمیته های ستاد،گزارش ها و برنامه های استانداران کرمانشاه و ایلام و همچنین کمیته های حمل و نقل و سوخت و کمیته امنیتی و انتظامی به طور خاص مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.