پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت :از ظرفیتهای مردمی با امکانات دولتی برای خدمت بهتر به زائران اربعین بهره می گیریم

رئیس سازمان حج و زیارت :از ظرفیتهای مردمی با امکانات دولتی برای خدمت بهتر به زائران اربعین بهره می گیریم
رئیس سازمان حج و زیارت گفت : تلاش ما بر آن است در یک ساماندهی ،هماهنگی و تعامل مناسب بین بخش های مختلف از ظرفیتهای مردمی در کنار امکانات دولتی برای ارایه خدمات بهتر و بیشتر به زائران اربعین بهره گیریم.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ علی رضا رشیدیان در بغداد درجریان دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران و رییس ستاد اربعین در عراق با اشاره به اقبال گسترده زائران ایرانی برای سفر اربعین افزود: امسال نسبت به سالهای قبل زائران زودتر عازم این سفرمعنوی شده اند ضمن آنکه رشد چشمگیر زوار ایرانی موجب ازدحام و تراکم جمعیتی در مرزها و مسیرهای ورودی در داخل خاک عراق شده است.
وی با بیان اینکه شرایط و امکانات داخل عراق مناسب و پاسخگوی این حجم زائر نیست ، افزود : تا ظهر روز گذشته بالغ بر یک میلیون و ۹۵۰ هزار زائر ایرانی وارد عراق شده و ۳۹۰ هزار نفرهم به کشور بازگشته اند.
وی با بیان اینکه وجود آمار صحیح و دقیق در این حوزه از جمله ملزومات و ضرورت ها برای برنامه ریزی و کاهش این مسائل است،گفت : ما با فعال سازی سامانه سماح بخشی از این ظرفیت را برای دریافت آمار صحیح فراهم کردیم و اینک در تلاشیم با انسجام و یکسان سازی اطلاعات و آمارهای موجود در سامانه و نیزسایر بخش های مربوطه چون نیروی انتظامی وغیره نسبت به تجمیع اطلاعات و آمار اقدام کنیم.
وی افزود : این امر می تواند اطلاعات درست، دقیق ویکسانی را برای برنامه ریزی، ساماندهی و چگونگی تمرکز و توزیع خدمات برای دستگاه های مختلف فراهم کند.
رشیدیان اظهار کرد : در واقع براساس این اطلاعات ساماندهی وتوزیع کاروانها و امکانات در مرزهای مختلف و نیز سایر بخش های خدماتی اعم از بیمه وهلال احمر و حتی امکانات مردمی در طول مسیرها بهتر انجام می شود.
وی افزود :علاوه بر این امسال ،موضوع راهنمایان زائروامداد گمشدگان در عراق هم به سازمان حج و زیارت واگذار شده که برای خدمت رسانی مناسب به زوار در این راستا برنامه ریزی های لازم صورت گرفت.
وی اظهار کرد : علاوه بر امکاناتی که سازمان در این حوزه وارد عرصه کرده اعم از توان انسانی و طراحی نرم افزاری به نام مصباح؛ در کنار آن از همه ظرفیت های مردمی در این حوزه با طراحی نرم افزار و غیره فعال شده اند نیز بهره گرفتایم.
وی عنوان کرد : در این راستا ستادی را در کربلا برای ایجاد هماهنگی و ارتباط مناسب و منطقی بین سامانه ها و سیستم های فعال در این زمینه مستقر کردیم که اطلاعات و اخبار گمشدگان را به صورت متمرکز به این مرکز فرستاده و نسبت به شناسایی و هدایت آنان اقدام می شود و به این ترتیب ضمن تجمیع توان و امکانات و بهره گیری مناسب از ظرفیت ها،از موازی کاری و هدر رفتن وقت وانرژی هم جلوگیری می شود.
وی در ادامه با اشاره به بیمه زائران و خدمات بیمه ای حوادث که در قالب سامانه سماح انجام شد، گفت : پوشش بیمه ای زائران در قبال حوادث در طول سفر اقدامی ارزشمند و ضروری است.
رشیدیان با بیان اینکه حادثه خبر نمی کند ، افزود : طی این ایام حدود 40 نفر از زائران ایرانی به علل مختلف از جمله سکته ، ناراحتی های قلبی و مغزی و غیره جان خودرا از دست داده اند و از این میان 18 نفرهم در سوانح رانندگی جان باختند.
رشیدیان با اشاره به موضوع سازماندهی امکانات دو مجموعه بیمه ایران وهلال احمر تصریح کرد : با ایجاد هماهنگی بین شرح وظایف و خدمات دو سازمان برای خدمت مناسب و درخور در این حوزه به زائران برنامه ریزی شده است.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به ازدحام جمعیت در ورودی های خاک عراق و نابسامانی قیمت های حمل و نقل از سوی خودروهای عراقی وافزایش چند برابری و سوء استفاده عده ای از این شرایط ، خواستار پیگیری موضوع از سوی سفیر کشورمان برای اقدام دولت عراق در نظارت و ساماندهی این موضوع شد.
وی عنوان کرد : اگر در این رابطه اقدامی نشود وضعیت از این هم بدتر می شود.

** محدودیت زیرساختهای عراق وضرورت توزیع زوار در بازه زمانی طولانی تر

سفیر جمهوری اسلامی و رئیس ستاد اربعین در عراق هم طی این دیدار گفت : زیرساخت های عراق محدود است و آمادگی و ظرفیت پاسخگویی به این حجم گسترده زائر را ندارد.
ایرج مسجدی افزود : با توجه به این شرایط نیاز است با برنامه ریزی و هماهنگی منسجم و مطلوب تر توزیع زائران ایرانی و سفرشان به عراق در فاصله زمانی طولانی تر انجام شود تا جمعیت به جای حضور یکباره، به صورت مناسب در فاصله زمانی توزیع شده تاهم امکان زیارت مقبولتر آنان و هم ارائه خدمات بهتر فراهم شود.
وی ادامه داد : بدین منظور اطلاع رسانی صحیح و سریع به مردم برای ورود و نیز نحوه حضور، بویژه اقامت کوتاه مدت با توجه به شرایط این ایام و جمعیت گسترده زائران می تواند به مدیریت شرایط و امکانات کمک کند.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.