پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت تشریح کرد

دستاوردهای سفر وزیر گردشگری عراق به ایران

دستاوردهای سفر وزیر گردشگری عراق به ایران

مسعود اخوان مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت دستاوردهای سفر وزیر گردشگری عراق و هیات همراه را به ایران تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حج وی با اشاره به دست آوردهای سفر وزیر گردشگری و آثار باستانی عراقی و هیات همراه به ایران گفت: وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق با دعوت رسمی ریاست محترم سازمان حج و زیارت به همراه 14 نفر طی یک هیات بلند پایه به ایران سفر کرد که دستاوردهای خوبی برای ما داشت.

اخوان با اشاره به جلسات کارشناسی و همچنین دیدار هیات عراقی با رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: هیات عراقی با مسئولان همتای خود در ایران دیدار کرد و جلسات مختلفی میان مسئولان دو کشور برگزار شد که روابط دو کشور و ارائه خدمات به ویژه برای زائرین ایرانی در عراق  تاکید و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به مفاد توافق نامه میان سازمان حج و زیارت و وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق بیان داشت: ما در این توافق نامه بر اجرایی نمودن یادداشت تفاهم نامه های قبلی تاکید کردیم و هیات عراقی نیز قول داد در اسرع وقت، مصوبات لازم را از هیات وزیران دولت عراق پیگیری کرده و مفاد تفاهم نامه ها را اجرایی کند.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت در ادامه تصریح کرد: تاکید ما در جلسات مشترک بر این بود که نظارت بر توافقات صورت گرفته جدی تر و کاملتر انجام گردد و مقرر شد کمیته های مشترکی متشکل از نمایندگان دستگاههای ذیربط در دو کشور تشکیل گردد و به صورت جلسات ماهانه مسائل مختلف پیگیری شود و همچنین تصویب شد که جلسه ای مشترک میان رئیس سازمان حج و زیارت و وزیر گردشگری عراق نیز هر 4 ماه یکبار برگزار گردد.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به عوارض غیر قانونی فرودگاههای نجف و بغداد بیان داشت: با توجه به مذاکره ریاست محترم سازمان حج و زیارت با آقای نوری مالکی نخست وزیر عراق مقرر گردید عوارضی که تنها در هیات دولت عراق به تصویب رسیده است و جنبه رسمی دارد پرداخت گردد لذا در مذاکرات به طرف عراقی ابلاغ و قرار شد وزیر گردشگری عراق شخصا مساله را پیگیری و در اسرع وقت نتیجه را اعلام کند و اگر طرف عراقی عوارض غیر قانونی را لغو نکند ، یکی از راههای برخورد عکس العمل مقابله به مثل است.

وی در ادامه در خصوص اقامت زائران ایرانی در سفر به عتبات درعراق گفت: بر اساس برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت بسته های اقامتی گوناگونی را برای زائران در عراق در نظر گرفته ایم که بر توافق نامه، اقامت زائران در عراق از 10 روز به 15 روز افزایش یافت.

اخوان با تاکید بر پیگیری ها در تسهیل امور زائرین خاطر نشان کرد: مقرر شد روادید زائران علاوه بر سفارت عراق درتهران در شهرهای کرمانشاه، اهواز و مشهد نیز  صادر شود خصوصا در ایام خاص مانند اربعین با مشکل اخذ روادید روبرو نشوند.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در روادید کارمندان و شاغلین سازمان حج و زیارت وجود داشت با پیگیری هایی که انجام دادیم عراقی ها با صدور ویزای یکساله برای کارمندان و شاغلین سازمان حج و زیارت موافقت کردند.

وی در ادامه همچنین با تاکید بر ضرورت امنیت بیشتر زائران در عراق گفت: مسئولان عراقی بر امنیت زوار در عراق تاکید کردند و قرار شد به صورت جدی این مساله را دنبال کرده و نتایج آن را در اولین کمیته مشترک دو کشور اعلام نمایند.

اخوان ایجاد شعبه حقوقی مخصوص زائران در عراق در جهت تسهیل امور زوار را از دیگر مفاد توافق نامه با عراقی ها خواند و افزود: بر اساس قوانین عراق که وکالت را از زوار در امور حقوقی قبول نمی کند با پیگیری های فراوان و بررسی های گوناگون  ما درخواست ایجاد یک شعبه حقوقی مخصوص زوار در عراق را دادیم که مورد توافق طرف عراقی قرار گرفت و مقرر شد پیگیری جدی در این زمینه را به عمل آورند و یا نسبت به کارگیری وکیل و یا امکان وکالت دادن به دفتر نمایندگی را فراهم آورند.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.