پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

افزايش ظرفيت صحن مطاف به ۱۰۵ هزار نفر پس از طرح توسعه

افزايش ظرفيت صحن مطاف به ۱۰۵ هزار نفر پس از طرح توسعه

زماني كه طرح توسعه مطاف تكميل شود انتظار مي‌رود كه ظرفيت مطاف در هر ساعت به ۱۰۵ هزار نفر برسد.

هدف از اجراي طرح توسعه مطاف افزايش ظرفيت و گنجايش صحن مطاف بوده لذا در طرح توسعة جديد تعداد ستونهاي طبقات همكف و زيرزمين به ميزان ۳۰ درصد و ستونهاي طبقه اول به ميزان ۷۵درصد كاهش خواهد يافت و بطور كلي تعداد ستونهاي مسجدالحرام به ميزان ۴۴ درصد كاهش مي‌يابد.

بر اساس اين گزارش، عرض صحن مطاف از ۲۰ متر به ۵۰ متر افزايش مي‌يابد و با احداث پل‌هاي رابط و رمپ‌هاي منتهي به طبقات و بهبود شيب رمپ‌هاي موجود و موازي شدن آنها با صحن مطاف، از تداخل حركت انبوه جمعيت و در نتيجه از شدت فشار جمعيت كاسته خواهد شد.

در اين طرح همچنين رمپ‌ها و پل‌ها مستقيماً به زير زمين توسعه دوم و مسعي مرتبط خواهد شد تا به عرض كل ساختمان جديد درآيد.

عمليات اجرائي اين طرح در سال ۱۴۳۴ شروع و با تخريب برخي از ساختمانها و شروع عمليات ساخت و ساز گنجايش صحن مطاف از۴۸ هزار نفر در ساعت به ۲۲ هزار نفر كاهش يافت لذا احداث مطاف موقت در دستور كار قرار گرفت تا ظرفيت صحن مطاف به ۳۵ هزار نفر در ساعت افزايش يابد.

عرض پل معلق مطاف ۱۲ متر است و به فضاي توسعه اول حرم متصل خواهد شد و در ماه مبارك رمضان جهت استفاده طواف كنندگان و افراد داراي نيازمنديهاي خاص (معلولين، نابينايان و افراد ناتوان) مورد بهره برداري قرار گرفت.

بنا بر اين گزارش، بخش دوم توسعه صحن مطاف بعد از حج امسال شروع خواهد شد و ساختمانهاي باقيمانده تخريب و مطاف فقط در بخشي باقيمانده صورت خواهد گرفت. با پايان يافتن موسم حج سال ۱۴۳۵ مرحلة سوم طرح توسعه صحن مطاف شروع و ديوارهاي مرحلة اول و دوم تا پايان ماه شعبان ۱۴۳۶ برداشته خواهد شد.

با انتهاي سال ۱۴۳۶ كليه ديوارها و جدارهاي موقت و مطاف موقت برداشته شده و طرح توسعة صحن مطاف تكميل و ظرفيت صحن مطاف تا ۱۰۵ هزار طواف كننده در ساعت افزايش خواهد يافت

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.