پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رییس سازمان حج وزیارت در دیدار با رییس حج و عمره عراق :

تاکید رییس سازمان حج و زیارت بر راه اندازی سفرهای زمینی به عتبات عالیات / پیشنهاد رییس حج و عمره عراق برای ترانزیت زائران از عراق به عربستان

تاکید رییس سازمان حج و زیارت بر راه اندازی سفرهای زمینی به عتبات عالیات / پیشنهاد رییس حج و عمره عراق برای ترانزیت زائران از عراق به عربستان

رییس سازمان حج و زیارت که در راس هیئتی به عراق سفر کرده در دیدار با رییس حج و عمره عراق بر راه اندازی سفرهای زمینی زائران میان دو کشور تاکید کرد که مورد استقبال طرف عراقی برای گسترش فرهنگ زیارت و تسهیل تردد زائران قرار گرفت .

به گزارش روابط عمومی سازمان حج وزیارت ؛ دکتر سید صادق حسینی در این دیدار با بیان اینکه این سفر به منظور تسهیل امور سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات صورت گرفته است، گفت: شیوع کرونا اعزام زائران ایرانی به عتبات را متوقف و به حداقل رسانده بود چرا که ما در گذشته اعزام یک میلیون و 300 هزار نفر در سال غیر از اربعین را نیز داشته ایم و حتی در ایام اربعین هم حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر ایرانی مشرف می شدند که متقابلاً زائران عراقی نیز به ایران سفر می کردند که با شیوع کرونا این اعزام ها نیز متوقف شد.
وی افزود: از حدود چهارماه قبل سفرهای عتبات عالیات را از سرگیری کردیم و در این مدت 58 هزار ایرانی به عراق سفر کردند که در عید نوروز 15 هزار ایرانی به صورت هوایی به عتبات اعزام شدند که این اعزام ها هم بر اساس پروتکل های بهداشتی تدوین شده صورت گرفت.
وی با بیان اینکه بازگشایی مرزهای زمینی را با توجه به درخواست مکرر مشتاقان دنبال می کنیم گفت: تنها مانعی که برای سفرهای زمینی وجود داشته موضوع ویروس کرونا بوده است که در ملاقات با وزیر بهداشت، تاکید کردیم که کرونا در ایران به شکل خوبی کنترل شده است و 75 درصد مردم ایرن واکسن کرونا تزریق زده اند و از این حیث وضعیت مناسبی نسبت به کشورهای منطقه وجود دارد که ان شاء الله با مساعدت لازم دست اندرکاران ذیربط زائران ایرانی بتوانند به صورت زمینی به عتبات سفر کنند و زائران عراقی هم متقابلاً به زیارت مشهد مقدس و اماکن متبرکه ایران مشرف شوند.
دکتر حسینی با بیان اینکه ارتباط مذهبی و موضوع زیارت پیوند میان کشورهای مسلمان را عمیق تر می کند گفت: ما به عنوان سازمان حج و زیارت وظیفه داریم که نسبت به توسعه فرهنگ زیارت اهتمام جدی داشته باشیم و این کار را با جدیت دنبال می کنیم.
وی افزود: یکی از موضوعات مدنظر راه اندازی خط ریلی برای تسهیل امور تردد زیارتی میان کشورهای مسلمان است که این مهم می تواند به تعمیق پیوند اسلامی بین جامعه شیعه و حتی علاقمندان زیارت از فرقه های دیگر مسلمانان منجر شود که دست اندرکاران مربوطه می توانند برای نیل به این هدف اهتمام داشته باشند و می توان نام این خط ریلی برای زیارت را خط ولایت نهاد .
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تشکیل اتحادیه اماکن زیارتی جهان تشیع برای پیوند و انسجام بیشتر جهان اسلام ثمر بخش باشد گفت: این اتحادیه می تواند هم افزایی لازم را ایجاد کند که موضوع مربوطه را با تولیت آستان مقدس علوی مطرح کردیم.
شیخ المسعودی رییس حج و عمره عراق نیز در این دیدار ضمن خوش آمد گویی به رییس سازمان حج وزیارت و هیئت همراه گفت: ما از تبادل زائر میان دو کشور خوشحال می شویم زیرا گردشگری مذهبی علاوه بر تاثیرات اقتصادی بر فرهنگ معنوی ملت ها هم تاثیر دارد و علاوه بر اینکه دولت ها با هم تعامل می کنند و باعث دوستی و تعامل میان ملت ها هم می شود.
وی افزود: در خصوص بازگشایی راه زمینی این موضوع اهمیت زیادی دارد نه تنها سفر زمینی عتبات به عراق صورت گیرد بلکه ما خواهانیم که حتی سفر عمره و حج هم به صورت ترانزیت از عراق به عربستان صورت گیرد. قبلا هم خیلی از کشورها به صورت زمینی از عراق راهی عربستان می شدند.
در ادامه این نشست طرفین در خصوص موضوع حج تمتع امسال و دعوت عربستان سعودی و برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص اعزام ها و خدمات رایزنی و گفتگو کردند .

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.